همشهری‌آنلاین: به اعتقاد بسیاری از متخصصان تغذیه، به عنوان مثال، در صورتی که مصرف چربی را کنترل کنیم، میزان ابتلاء به سرطان روده، معده، پانکراس و پروستات نیز کاهش می‌یابد

سالمند

 و با کنترل مصرف نمک قادر خواهیم بود فشار خون خود را کنترل کنیم که این خود منجر به کاهش بیماریهای قلبی و عروقی و در نتیجه کاهش سکته قلبی و مغزی خواهد شد.

 moreمفاهیم: سکته مغزی چیست؟

دکتر مینا مجد که سالهاست در خصوص مسائل مرتبط با سالمندان تحقیق کرده است در این باره می‌گوید: مصرف یک یا دو وعده میوه و سبزیجات حدود 30 درصد خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

وی می‌افزاید: اگر بتوانیم با تغذیه مناسب، از کلسترول خونمان به میزان 10 درصد بکاهیم، قادر خواهیم بود خطر ابتلاء به بیماری قلبی را تا 30 درصد کاهش دهیم.

به گزارش ایرنا، این متخصص با اشاره به این که همزمان با افزایش سن، توده عضلانی و سوخت و ساز بدن کاهش می‌یابد، گفت: در این شرایط، مصرف غذا کاهش می یابد و تغییرات ارگانیکی منجر به ایجاد سوء تغذیه در فرد سالمند خواهد شد.

وی کاهش قدرت خرید افراد سالمند به علت کاهش درآمد، دشواری تهیه مواد غذایی از بازار و یا عدم مهارت کافی برای طبخ غذا، مشکلات دندانی و انتخاب غذاهای نرم و حذف سبزیجات، میوه و مواد خام را از عوامل مهم حذف مواد غذایی لازم و ضروری به بدن سالمندان عنوان می‌کند و می‌گوید: با افزایش سن و در دوران سالمندی نیاز به انرژی در انسان کاهش می‌یابد، زیرا فعالیت روزانه کم شده، به تبع آن بافت عضلانی بدن به تحلیل می رود و بدن در شرایطی قرار می گیرد که اگر چه نیازمند آن است که تمام مواد غذایی لازم را دریافت کند، اما دریافت کالری اضافه نیز منجر به ایجاد توده چربی می شود.

به گفته وی، اما در نقطه مقابل این وضعیت، مقدار پروتئین بدن در دوران سالمندی با کاهش مواجه خواهد شد و بنا بر این لازم است فرد سالمند در این شرایط پروتئین بیشتری مصرف کند.

به اعتقاد این متخصص، کمبود پروتئین در سالمندان به سیستم دفاعی بدن آسیب می رساند و در این شرایط بدن مستعد ابتلاء به بیماری ها خواهد شد.

  • نقش ویتامین های مکمل

اما در مبحث تغذیه سالمندان توجه به گروه ویتامین‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است لازم است. رعایت تنوع غذایی برای تامین ویتامین های گروه بی B دیD، سیC و یی E در این دوران از ضروریات اولیه است.

ویتامین‌های گروه بیB در کاهش خطر ابتلاء به بیماریهای قلبی و عروقی بسیار موثرند.این نوع ویتامین در انواع گوشت قرمز و سفید و ماهی ، تخم مرغ ، غلات ، حبوبات ، و نیز سبزیجات برگ تیره یافت می شود.

جوانه غلات و حبوبات همچون جوانه گندم،ماش و عدس نیز سرشار از ویتامین- های گروه بیB است.

دریافت ویتامین دی D که می تواند در کنترل پوکی استخوان موثر باشد، از طریق نور مستقیم خورشید میسر است و قرار گرفتن در معرض نور خورشید از پشت شیشه هیچ تاثیر مثبتی ندارد.

دریافت ویتامین سی C هم از طریق خوردن میوه ها، سبزیجات ، گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ، پرتقال و پیازچه باید مورد توجه قرار گیرد.

کسب ویتامین های گروه یی E و مواد معدنی که شامل کلسیم ، آهن ، روی و آب بدن است، دارای اهمیت ویژه ای است. عدم تامین کلسیم بدن که بخشی از گروه مواد معدنی است، در دوره سالمندی منجر به ایجاد پوکی استخوان می شود.

کمبود روی باعث ایجاد بی اشتهایی ، مشکلات بینایی و کندی ترمیم زخمها شده، سبب می شود که مزه و طعم غذاها کمتر احساس شود.

تامین آب مورد نیاز بدن نیز برای دفع مواد زائد و سموم بدن ضروری است و برای تامین آن لازم است روزانه حداقل شش تا هشت لیوان مایعات و ترجیحا آب نوشیده شود.

سالمندان بایستی توجه کنند که بدن آنان در هنگام انجام حرکات ورزشی و یا در فصل تابستان و شروع گرما ، در هنگام ابتلاء به تب و یا اسهال و نیز در زمان استفاده از داروهای ملین و مدر به میزان آب بیشتری نیازمند است.

  • نفش ورزش

دکتر شهربانو جلایی در این باره می گوید: اکثریت قریب به اتفاق سالمندان در این دوران در خصوص ایجاد ارتباط با دیگران ، انجام امور عادی روزانه ، اندیشیدن و تشخیص راه درست و زندگی کردن دچار مشکلاتی می شوند که نیازمند همراهی و کمک است و نباید این دوران برای آنان به دوران رنج تبدیل شود.

وی از این دوران به عنوان ˈدوران برداشت تجربیاتˈ یاد کرده و می افزاید: در این دوران لازم است سالمندان خود را باور کنند تا جامعه نیز آنان را به عنوان افرادی باارزش مورد ستایش قرار دهد و برای آنان ارزش و احترام قایل شود.

دکتر جلایی می افزاید: مطالعه، ورزش و ارتباط مناسب با دیگران ، از علایم سلامت سالمندان است و سالمندان نباید درگیر منفی بافی شده، افکار منفی به خود راه دهند.

می توان نتیجه گرفت تغذیه مناسب ، داشتن مثبت اندیشی راهی برای جلوگیری از احساس پیری و در عین حال مانع از بیماری های حاصل از این دوران به ویژه سرطان است.

کد خبر 186770

برچسب‌ها