چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: پس از گذشت بیش از سه هفته از کشته شدن سفیر آمریکا در لیبی اکنون هر روز جزئیات جدیدتری از طرح آمریکا برای گسترش جنگی پنهان در شمال آفریقا فاش می‌شود و همچنان باید منتظر تغییر و تحولات جدید در این منطقه بود. همزمان با مشخص شدن طرح آمریکا برای انجام حمله تلافی‌جویانه در لیبی مقام‌های اطلاعاتی واشنگتن از گسترش عملیات مخفیانه این کشور در شمال آفریقا خبر دادند.

جنگ

روزنامه نیویورک تایمز گزارش داده است که ارتش آمریکا با همراهی سازمان‌های اطلاعاتی این کشور در حال جمع‌آوری اطلاعات لازم برای انجام حمله‌ای تلافی‌جویانه در لیبی برای «کشتن یا دستگیری» عاملان حمله به کنسولگری این کشور در بنغازی است که می‌تواند برخلاف رضایت مقام‌های لیبی حضور نظامی آمریکا در خاک این کشور را به‌دنبال داشته باشد.

این در حالی است که به گزارش آسوشیتدپرس مشخص شده است مدتی پیش از حمله به بنغازی تیم‌هایی از نیروهای ویژه آمریکا به کشورهای شمال آفریقا اعزام شده‌اند. به گفته مقام‌های آمریکایی هر چند این نیروها به دلیل اینکه تازه فعالیت خود را آغاز کرده بوده اند امکان مقابله با حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی را نداشته اند اما اکنون قرار است عملیات مخفیانه آنها در کشورهای شمال آفریقا با استفاده از تمامی امکانات گسترش یابد.

این عملیات‌ها قرار است تحت عنوان مبارزه با تروریسم و برای مقابله با آنچه مقام‌های آمریکایی آن را خطر شبه نظامیان القاعده و گروه‌های وابسته به آن در این منطقه خوانده‌اند در کشورهای مختلف صورت بگیرد. مقام‌های کاخ سفید و سیا حاضر به اظهارنظر در این رابطه نشده‌اند اما سرهنگ تیم نای،سخنگوی فرماندهی عملیات ویژه آمریکا بدون اشاره به جزئیات و محل‌های استقرار نیروهای ویژه این کشور اعلام کرده است که نیروهای آمریکایی در ۷۵ کشور آماده عملیات هستند.

سومالی، یمن، لیبی و مالی ازجمله کشورهایی هستند که تاکنون جنگ پنهان آمریکا در آنها فاش شده است. در یمن و سومالی، حملات آمریکا پیش از این به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین و نیروهای ویژه SEAL صورت گرفته است و مقام‌های آمریکایی اکنون از نیاز به عملیات گسترده نظامی در مالی هم خبر داده‌اند. جانی کارسون،معاون آفریقای وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری اعلام کرده است که دخالت نظامی در مالی برای خارج کردن شبه نظامیان از شمال این کشور لازم است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند که با انقلاب لیبی شبه نظامیان القاعده در شمال آفریقا توانسته‌اند به تسلیحات زیادی دست پیدا کنند و به همین‌خاطر باید عملیات خود را در این منطقه گسترش دهند.

طرح عملیات در لیبی

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا اعلام کرده‌اند که برخلاف اطلاعات اولیه از حمله‌ای که در روز ۱۱ سپتامبر صورت گرفت،به این نتیجه رسیده‌اند که حمله به کنسولگری آمریکا در بنغازی اقدامی تروریستی بوده است. باراک اوباما پس از این حمله بارها ازجمله در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرده که عدالت درباره عاملان قتل کریستوفر استیونز،سفیر آمریکا و سه همکار دیگر او اجرا خواهد شد.

مقام‌های ضد‌تروریسم آمریکا که خواسته‌اند نام‌شان فاش نشود اکنون در گفت‌وگو با نیویورک تایمز با اشاره به طرح عملیات برای انتقام در لیبی اعلام کرده‌اند که عملیات نظامی آمریکا در لیبی می‌تواند به وسیله هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین نیروهای ویژه این کشور صورت بگیرد. به گفته این مقام‌ها واشنگتن قصد دارد در کنار استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین برای جمع‌آوری اطلاعات و حملات موشکی از عملیات نیروهای ویژه این کشور مانند آنچه برای قتل اسامه‌‌بن‌لادن در پاکستان صورت گرفت برای کشتن و بازداشت مظنونان در خاک لیبی استفاده کند.

به گفته مقام‌های آمریکایی واحد محرمانه «فرماندهی عملیات ویژه مشترک» (JSOC) در حال جمع‌آوری گسترده اطلاعات برای آغاز این عملیات ازجمله شناسایی عاملان حمله و افراد خانواده آنها و ارتباطشان است. به گفته مقام‌های اطلاعاتی آمریکا، اعضای گروه انصار الشریعه از اهداف اصلی در لیبی هستند.

این در حالی است که نیویورک تایمز گزارش داده است هر نوع عملیات آمریکا در خاک لیبی می‌تواند با خشم مردم این کشور روبه‌رو شود. دولت لیبی هم اعلام کرده‌ است که با هر نوع عملیات نظامی در این کشور مخالف است. مصطفی ابوشاقور، نخست‌وزیر جدید لیبی ضمن مخالفت با اقدام نظامی آمریکا و اشاره به نقض حاکمیت این کشور تأکید کرده که در این صورت، اجازه ورود هیچ‌کسی را به خاک لیبی نمی‌دهیم. این در حالی است که مقام‌های آمریکا با عملیات در پاکستان و همچنین ادامه حملات هواپیماهای بدون سرنشین در این کشور به خوبی نشان داده‌اند که به انتقادهای این چنینی توجهی ندارند.

ماموران اف‌بی‌آی در بنغازی

این در حالی است که نیروهای اف‌بی‌آی به طرابلس رفته‌اند و مقام‌های لیبی اعلام کردند که دولت با اعزام آنها به شهر بنغازی موافقت کرده است. محمد عبدالعزیز، معاون وزیر امور خارجه لیبی با اعلام این مسئله گفته است که به‌زودی هیأت اف‌بی‌آی به همراه مأموران دیگری از آمریکا به این شهر اعزام می‌شوند تا درباره حمله به کنسولگری آمریکا تحقیق کنند.

رؤسای کمیته‌ای که در کنگره آمریکا برای تحقیق در این رابطه تشکیل شده به تازگی در نامه‌ای به هیلاری کلینتون اعلام کرده‌اند که سفارت این کشور در لیبی، پیش از حمله، بارها از دولت آمریکا درخواست کرده است که اقدامات امنیتی خود برای حفاظت از کارمندان و ساختمان‌های سفارت را تقویت کند اما دولت اوباما به این مسئله توجهی نکرده است.

کد خبر 186748
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز