چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین- سپیده سمائی: اشتیاق روزافزون به مصرف مکمل‌های دارویی در میان بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای و آماتور، گروهی از متخصصان را بر آن داشته است تا برای اطلاع‌رسانی همگانی در مورد خطرات استفاده نادرست از این مواد، اولین جشنواره و همایش «تناسب اندام و بدنسازی، تهدید تا سلامت» را برگزار کنند.

Muscle Building Supplements

مشکلات شدید کلیوی، عوارض کبدی، ایست قلبی و مرگ. شاید باورکردنی به نظر نرسد، اما این عوارض واقعا در کمین افرادی هستند که خودسرانه یا با توصیه دوست و آشنا و گاه مربیان باشگاه‌های بدنسازی اقدام به خوردن و یا تزریق مکمل‌های هورمونی و پروتئینی می‌کنند. مکمل‌هایی که این روزها با توجه به تمایل نوجوانان و جوانان برای داشتن هیکلی تراشیده و عضله‌هایی برجسته و برآمده، بسیار پرطرفدار شده‌اند.

«متاسفانه افراد ناآگاهانه اقدام به مصرف این مواد می‌کنند و گاه تا آخر عمر با عوارض جسمی و نارسایی‌های ناشی از مصرف این مواد دست به‌گریبانند.»
دکتر ربابه شیخ‌الاسلام، مدیر جشنواره «تناسب اندام و بدنسازی، تهدید تا سلامت» با بیان این مطلب، ادامه می‌دهد: متاسفانه این مساله گریبان قشری از جامعه را می‌گیرد که جزء پاک‌ترین‌ها هستند. گروهی از نوجوانان و جوانان که به دنبال ناهنجاری‌ها نمی‌روند و ورزش را انتخاب می‌کنند. اما ناآگاهی باعث می‌شود که با چنین پدیده‌ای رو‌به‌رو شوند.

دو ماهه آرنولدم کن!

«من یه ماهه دارم میام باشگاه. اما الان دیگه همه می‌گن برای اینکه کم نیارم و بدنم خالی نکنه حتما باید مکمل‌های پروتئینی بخورم. اما من می‌خوام بیشتر روی عضله‌های ساعدم کار کنم. با مربیم حرف زدم قراره تزریق کنه برام تا ماهیچه‌سازی زودتر انجام شه.»
کم نیستند جوان‌هایی که با رویای دست یابی سریع به بدنی خوش فرم و عضلانی درگیر مصرف انواع و اقسام مواد دارویی و مکمل‌های مجاز و غیرمجاز می‌شوند. دکتر شیخ‌الاسلام در این زمینه می‌گوید: جوانان اغلب تحت تاثیر فیلم‌های خارجی، تبلیغات رسانه‌ها و مدهای رایج به داشتن اندامی تراشیده و عضلاتی برآمده، گرایش پیدا می‌کنند. به این ترتیب استفاده گسترده از مکان‌های ورزشی غیراستاندارد و روش‌های پرخطر این روزها مرسوم شده است.

این متخصص عدم نظارت کافی بر فعالیت‌های انجام شده در باشگاه‌های ورزشی، بحث واردات قاچاق مکمل‌های دارویی و غذایی به کشور، وجود مواد تقلبی در بازار را از مشکلاتی می‌داند که باعث بروز مشکلات جدی برای افرادی می‌شود که از این داروها استفاده می‌کنند؛ جوانانی که بر اثر تبلیغات می‌خواهند خیلی زود به فرم ایده‌آلشان برسند.

اما آیا آماری از افرادی که در اثر مصرف این مواد دچار مشکلات جدی شده‌اند وجود دارد؟ پاسخ دکتر شیخ‌الاسلام به این سوال منفی است: ما آماری نداریم. اما بسیاری از متخصصان این حوزه موارد بسیاری از بیمارانی که بر اثر مصرف این مواد دچار مشکلات حاد کلیوی و کبدی شده‌اند را دیده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه بسیار دیده شده که جوان ورزشکاری که هیچ سابقه‌ای از بیماری نداشته، دخانیات مصرف نمی‌کرده و زندگی سالمی داشته، ناگهان بر اثر ایست قلبی فوت می‌کند بدون اینکه خانواده‌اش بدانند علت فوت فرزندشان مربوط به مواد مکمل غیرمجازی بوده که مصرف می‌کرده است.

از تهدید تا سلامت

«مصرف این‌گونه مکمل‌ها چیز تازه‌ای نیست. این ماجرا از سال‌ها پیش وجود داشته است. اما تمایل روزافزون به مصرف در میان قشر جوان جامعه نگران‌کننده است.»
دکتر شیخ‌الاسلام با بیان این مطلب، ناآگاهی جوانان و خانواده‌های آن‌ها و همچنین بسیاری از مربیان بدنسازی نسبت به عوارض سوء مصرف مکمل‌های غیرمجاز را از دلایل برگزاری جشنواره و همایش «تناسب اندام و بدنسازی، تهدید تا سلامت» عنوان می‌کند.

ارسال خاطره، مقاله، عکس، کاریکاتور، کمیک‌استریپ، فیلم مستند و ... از محورهای جشنواره است که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی ارائه آثار می‌توانید به سایت behtan.behsite.ir مراجعه کنید.
بخش دیگری از این برنامه برگزاری همایشی علمی- تخصصی است تا متخصصان این حوزه تجربیات خود را در اختیار دیگران قرار دهند.

 

 

 

 

کد خبر 186731
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز