عباس تربن: تا مدت‌ها نگاه مردم به چُرت‌زدن منفی بود و آن را یک نقطه‌ضعف و نشانه‌ی تنبلی، ضعف یا پیری می‌دانستند. خدا را شکر که الآن دیگر به کمک پیشرفت علم، این تصور غلط از بین رفته است.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی669

 جالب است بدانید بیش‌تر پستانداران زمان کوتاهی را در روز به چرت‌زدن می‌گذرانند. ما انسان‌ها هم از این قضیه مستثنی نیستیم و ممکن است به دلایل مختلف احساس کنیم که به چرتی کوتاه نیاز داریم. اگر تو هم چنین احساسی داشتی، خوب است که به توصیه‌ی مدیر مرکز اختلال خواب «جفرسون» در مرکز آموزشی‌درمانی در فیلادلفیا عمل کنی: «اگه خواب‌آلوده‌ای و به چرت نیاز داری، حتماً این‌کار رو بکن!»

کی چرت بزنی؟ چه‌قدر چرت بزنی؟ هدفت از چرت‌زدن چیست؟

بدن ما به خوابیدن در دو زمان مشخص اشتیاق بیش‌تری نشان می‌دهد: صبح‌های زود حدود ساعت دو تا چهار و ظهرها بین ساعت یک تا سه. خیلی‌وقت‌ها یک چرت کوتاه در میانه‌ی روز، حالمان را بهتر می‌کند و کمک می‌کند کارهایمان را با انرژی و تمرکز بیش‌تری ادامه دهیم. اگر دوست داشتی، می‌توانی با یک چرت نیم‌ساعته در میانه‌ی روز شروع کنی و ببینی چه تأثیری دارد. اگر خوب بود، می‌توانی ادامه‌اش بدهی ولی اگر در خواب شبانه‌ات اختلال ایجاد کرد، آن را به 10 دقیقه کاهش بده یا کلاً کنارش بگذار.

اما مدت چرت‌زدن هم درست به اندازه‌ی زمانش مهم است. پس قبل از این‌که چرت بزنی، ببین که توقعت از این استراحت کوتاه چیست؟ یک چرت 30 دقیقه‌ای ذهن را به نقطه‌ی عمیق‌تری از خواب می‌برد که کمک می‌کند چیزها را بهتر به‌یاد بیاوریم و یک چرت 90 دقیقه‌ای یا بیش‌تر به تفکر خلاق کمک می‌کند و آرامش را افزایش می‌دهد.

قهوه‌شو الان بخور، کافئینش رو بعد بگیر!

کافئین کمک می‌کند آدم هوشیار باقی بماند و شاید به همین دلیل است که خیلی از مردم در روزهای شلوغ کاری به قهوه و دیگر نوشیدنی‌های انرژی‌زا روی می‌آورند. اگر تو هم جزو کسانی هستی که بعد از چرت، یک فنجان قهوه می‌نوشند تا خواب از سرشان بپرد، جالب است بدانی که حدود 15 تا 30 دقیقه طول می‌کشد که تأثیر کافئین ظاهر شود. برای همین است که حرفه‌ای‌ها قهوه یا نوشیدنی‌های کافئین‌دار را درست قبل از چرت‌زدن می‌نوشند.

هفت رمز یک چرت موفق

  • یک جای امن، ساکت و راحت را انتخاب کن که بتوانی آن‌جا دراز بکشی (خوابیدن در حالت نشسته و عمودی نیاز به 05 درصد زمان بیش‌تر دارد).
  • یک ملافه‌ی سبک (اما نه‌خیلی ضخیم) رویت بینداز (حرارت زیاد می‌تواند تو را به خوابی سنگین فرو ببرد).
  • از زنگ موبایل یا یکی از این‌همه وسیله‌ی جورواجور استفاده کن که بیدارت کند. بیدارشدن به‌موقع خیلی مهم است.
  • اتاق را تاریک کن یا این‌که یک چشم‌بند روی چشمت بزن.
  • نفس‌های آرام و عمیق بکش و در هر لحظه روی شُل‌کردن ماهیچه‌های یکی از اندام‌های بدنت تمرکز کن.
  • اگر قبل از خواب به شنیدن موسیقی عادت داری، از هدفون استفاده کن یا صدای اسپیکر را کم کن تا موسیقی آرامی در فضا پخش شود.
  • ذهنت را با قدم‌زدن ذهنی در یک جای آرام مثل ساحل یا شمردن گوسفندها و... آرام کن.

هنگام خواب، فعالیت مغناطیسی ذهن از چهار مرحله‌ی دایره‌ای عبور می‌کند: 20 دقیقه‌ی اول: به‌خواب رفتن، از دقیقه‌ی 20 تا 45: خواب سبک، از دقیقه‌ی 45 تا 90: خواب سنگین، از دقیقه‌ی 90 تا 120: رویا دیدن

کد خبر 186495
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز