همشهری آنلاین: به عقیده دبیرکل سابق سازمان ملل نخست‌ وزیر اسبق انگلیس تنها شخصی بود که می‌توانست نظر جورج بوش را در خصوص حمله به عراق در سال 2003 میلادی تغییر دهد.

کوفی عنان: بلر می‌توانست مانع جنگ عراق شود

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، کوفی عنان، دبیرکل سابق سازمان ملل در مصاحبه خود با روزنامه تایمز که روز شنبه چاپ شد، اعلام کرد که تونی بلر، نخست‌ وزیر اسبق انگلیس می‌توانست نظر جورج بوش، رئیس‌ جمهوری آمریکا را به دلیل روابط مناسب میان لندن و واشنگتن در خصوص جنگ سال 2003 میلادی به عراق تغییر دهد.

دبیرکل سابق سازمان ملل همچنین اعلام کرد، وی اغلب در مورد این مساله می‌اندیشیده است که اگر بلر با بوش در خصوص تغییر عقیده برای جنگ عراق صحبت و گفتگو می‌کرد، چه اتفاقی رخ می‌داد.

وی افزود: همواره به این نتیجه رسیدم که اگر این تغییر عقیده صورت می‌گرفت، به طور حتم جنگی رخ نمی‌داد.

اولین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در خصوص اعطای شانس نهایی به عراق برای به کار بستن الزامات در خصوص خلع سلاح در نوامبر سال 2002 میلادی بدون اجماع نظر تمام اعضای شورا به تصویب رسید، اما دومین قطعنامه که توسط انگلیس، آمریکا و اسپانیا در سال 2003 میلادی مطرح شد در خصوص اقدامی عاجل علیه رژیم صدام، دیکتاتور سابق عراق بود که صراحتا وتو شد.

آمریکا تصمیم گرفت که تا پیش از یک اقدام نظامی که می‌توانست به صورت قانونی علیه رژیم صدام به کار گرفته شود و در 20 مارس سال 2003 به حمله علیه عراق منجر شده قطعنامه دوم را به کار نبندد.

این حمله که هشت سال به طول انجامید، باعث کشته شدن بیش از 100 هزار غیرنظامی شده است.

کوفی عنان همچنین در مصاحبه با روزنامه تایمز طرح دزموند توتو، برنده جایزه صلح نوبل را در خصوص محاکمه بلر و بوش در دادگاه جرایم بین‌المللی رد کرد و گفت که این دو به صورت دموکراتیک انتخاب شدند و برای منافع کشورهایشان فعالیت کردند.

کد خبر 186208
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز