آیدا ابوترابی: زمین ما کره‏ای است که وقتی از بالا به آن نگاه کنیم مثل نگینی می‏درخشد. آب‏ها، جنگل‏ها، بلندی‏ها و پستی‏های این سیاره منحصربفرد است و چشم‏ها را خیره می‏کند. اما انگار آلبوم عکس‏های قدیمی کره‏ی خاکی فرق‏هایی کرده است.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی668

عکس‏های ماهواره‏ای دیروز با امروز به‌طور قابل توجهی متفاوت هستند و این وسط یک چیز به راحتی دیده می‏شود. «ردپای ما آدم‏ها» هر جا که تغییراتی ناخوشایند رخ می‏دهد! اگر دوست دارید شما هم به جمع دوستداران تخریب زمین بپیوندید و عکس‏هایی از زمین با چهره‏ی زشت و متفاوتی خلق کنید، باید اول اصول آن را یاد بگیرید. با انجام برخی کارها می‏توانید سهمتان را در نابودی تنها کره‏ی قابل سکونت در کهکشان راه شیری ادا کنید. ممکن است بعضی روش‏ها از بقیه سخت‏تر باشند. اما نگران نباشید با کسب اطلاعات بیش‌تر حتماً در انجام آن‏ها هم موفق خواهید بود!

اگر می‏خواهید زمین با سرعت قابل توجهی از بین برود، رودخانه‏ها را از بین ببرید، نتیجه‏ به سرعت خودش را نشان خواهد داد! مسیرش را منحرف کنید، غیر اصولی سد بزنید، هر طور شده باعث شوید خشک شود، زباله و آلاینده‏ها را به درونشان رها کنید و کنار رودخانه‏ها هر جا که خواستید به دلخواه بنایی بسازید و بعد هم بگویید این‌جا مال من است! از این راحت‏تر می‏شود؟ در تصویر، روند مرگ دریاچه‏ی آرال یا خوارزم در آسیای میانه را از سال 1977 میلادی تا سال 2009 (از چپ به راست) می‏بینید، دریاچه‏ای که امروز دیگر وجود ندارد!

یکی دیگر از راه‏های خیلی راحت برای تخریب زمین که هر کسی از پس آن بر می‏آید، جنگل‏زدایی است. همان‌قدر راحت که با یک پارک یا پیک‌نیک رفتن می‏توانید سهم خودتان را ادا کنید! شاخه‏ها را بشکنید، با وسیله‏های مختلف به جان درختان بیفتید. آتش درست کنید و هزار کار دیگر. تخریب جنگل‏ها مهم‏ترین عامل تولید گازهای گل‌خانه‏ای روی کره‏ی زمین است. مثلاً در 40 سال گذشته،20 درصد از جنگل‏های بارانی آمازون از بین رفته است و کشور برزیل به همین دلیل یکی از بزرگ‏ترین تولیدکننده‏های گازهای گل‌خانه‏ای در دنیا به شمار می‏آید. به گزارش سازمان فضایی ناسا از سال 1978 تا 2003 میلادی، حدود 70 هزار کیلومتر مربع از این جنگل‏ها از بین رفته است.

به تخریب زمین و خاک در مناطق خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب در نتیجه‏ی عوامل انسانی و طبیعی، بیابان‏زایی گفته می‏شود. به گفته‏ی معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخیزداری، 60 درصد این عوامل انسانی هستند. سدسازی، چرای بی‏رویه‌ی دام، تغییر کاربری زمین‏ها، افزایش جمعیت و... از جمله‏ی این عوامل به‌شمار می‌آیند. نتیجه هم معلوم است، به وجود آمدن غبار تنها یکی از پیامدهای این وضع است که مشکلات زیادی را برای ما به وجود می‏آورد. ممکن است این کار کمی به نظرتان سخت باشد، اما با کمی فکر شاید بتوانید در این رشته هم به از بین بردن زمین کمک کنید!

یک کاغذ دیگر، این هم به درد نمی‏خورد. پاکسازی کشوها و دفترهای قدیمی و شوت در سطل زباله. این راه برای اکثر ما آشناست. روشی که به مرور باعث از بین رفتن جنگل‏ها و زمین می‏شود. استفاده‏ی بی‏رویه از کاغذ و به دنبالش بازیافت نکردن کاغذهای باطله. روشی آن قدر آشنا که دیگر نیاز به توضیح ندارد. همه‏ی دوستداران تخریب زمین همه جوره‏اش را بلد هستند. تازه کاغذ هم نشد، بازیافت نکردن بقیه‏ی زباله‏ها هم کلی خسارت به زمین وارد می‏کند. با این کار باعث می‏شوید درختان بیش‌تری قطع شوند، میزان مصرف آب در دنیا بالا برود، خشکسالی افزایش پیدا کند، یخ‏های قطبی آب شوند و زندگی حیوانات و گیاهان در معرض خطر بیفتد. خاک‏های حاصلخیز کم و کم‏تر شوند و آب و غذای آلوده بیش‌تر و بیش‌تر شود. اثراتش اگر به سن شما هم نرسد اما لااقل مطمئن هستید نوه و نتیجه‌هایتان حتماً این مشکلات را با شدت بیش‌تری تجربه خواهند کرد! فکرش را بکنید، با بازیافت کردن شیشه‏ها، آلودگی هوا تا 50 درصد و آلودگی آب تا 20 درصد کاهش پیدا می‏کند. تنها با بازیافت یک عدد ظرف شیشه‏ای می‏توان انرژی لازم برای روشن کردن یک لامپ را به مدت چهار ساعت تأمین کرد. این انرژی برابر با صرفه‏جویی در مصرف چهار گالن نفت است. می‏بینید که یک کار خیلی ساده چه قدر اثرگذار است.

این‏ها تنها چند نمونه از فعالیت‏هایی هستند که باعث از بین رفتن کره‏ی زمین می‏شوند. حتماً دنبالش باشید و روش‏های دیگر را هم یاد بگیرید. راستی برای دوچرخه هم بنویسید که از کجا می‏خواهید شروع کنید.

کد خبر 186049
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز