یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک هیات از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه دوازدهم فروردین در دمشق با "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ایرنا از دمشق ،هیات آمریکایی متشکل از "فرانک وولف" از ایالت "ورژینیا" و عضو کمیته تخصیص اعتبار مجلس ، "جوبیتس" از ایالت "پنسلوانیا" و عضو کمیته انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان آمریکا و "روبرت ادلهولت" از ایالت "آلباما" و دیگر عضو کمیته تخصیص اعتبار مجلس نمایندگان آمریکااست.

براساس بیانیه کاخ ریاست جمهوری سوریه،دو طرف در این دیدار در مورد اوضاع در عراق و منطقه به تبادل‌نظر پرداختند.

این بیانیه به دیگر جزییات این دیدار اشاره‌یی نکرده است.

هیات جمهوریخواهان آمریکا که از روز جمعه در دمشق بسر می‌برد، صبح روز یکشنبه همچنین با "ولیدالمعلم" وزیر امور خارجه سوریه دیدار و گفت و گو کرد.

اعضای این هیات پس از دیدار با المعلم از گفت وگو با خبرنگاران خودداری کردند.

انتقادکاخ سفید از تصمیم پلوسی برای سفر به سوریه

از سوی دیگرکاخ سفید از تصمیم رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای سفر به سوریه و دیدار با مقام های بلندپایه این کشور به شدت انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، " دانا برینو" سخنگوی کاخ سفید در واکنش به تصمیم " نانسی پلوسی" رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت : این حقیقتا ایده نادرستی است و تنها به "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه کمک می کند.

وی افزود: این کشور (سوریه) به تروریسم کمک می کند و در تلاش برای متزلزل کردن دولت "فواد سنیوره" نخست وزیر لبنان است و به جنگجویان خارجی اجازه می دهد تا از طریق مرزهای خود به عراق بروند.

برپایه این گزارش، وزارت امورخارجه آمریکا برای متقاعد کردن پلوسی به منظور صرف نظر کردن از تصمیم خود جهت سفر به سوریه تلاش کرد اما در این راه ناکام ماند و بنابراین از پلوسی خواست تا "پیامی قوی" را به مقام های سوری درباره لبنان، عراق و گروههای هوادار فلسطینی ها که دولت آمریکا آنها را "تروریستی" می خواند، بفرستد.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که از سرسخت ترین مخالفان سیاست های رئیس جمهوری آمریکا به شمار می رود تصمیم گرفته است تا به زودی برای دیدار و گفتگو با مقام های بلندپایه سوریه بویژه شخص "بشار اسد" رئیس جمهوری این کشور به دمشق سفر کند.

"ریک اورت" سخنگوی "کیث الیسون" اولین نماینده مسلمان کنگره آمریکا و یکی از اعضای همراه هیئت پلوسی گفت که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و  نمایندگان همراه وی هم اکنون در تل آویو به سر می برند و سپس به سوریه، لبنان و عربستان سفر خواهند کرد. پلوسی بالاترین مقام آمریکایی است که در سال های اخیر به سوریه سفر می کند.

برخی محافل رسمی سوریه از سفر پلوسی استقبال کرده اند و خبرگزاری "آ.ک.ای" ایتالیا به نقل از "محسن بلال" وزیر اطلاع رسانی سوریه نوشت که سفر رئیس مجلس نمایندگان سوریه به منزله فروپاشی قطع تماس ها بین دمشق و واشنگتن به شمار می رود.

این خبرگزاری افزود : برخی ناظران بعید نمی دانند که سفر پلوسی نشانه ای درخصوص احتمال ذوب شدن یخ میان واشنگتن و دمشق باشد. تصمیم پلوسی برای سفر به سوریه درپی شدت گرفتن اختلافات کنگره با دولت آمریکا درباره نوع  سیاست های واشنگتن بویژه در قبال عراق اتخاذ شده است.

کد خبر 18566

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز