مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

حسین مرادی*: در گذشته و در زمان شکل‌گیری منطقه 22 رویکردی که در طرح‌های مختلف به این منطقه داشتند غالبا گردشگری و زیست‌محیطی بود.

 بر این اساس پروژه‌هایی برای این منطقه درنظر گرفته شد که با چنین ویژگی‌هایی همراه بود؛ پروژه‌هایی که بیشتر به دو بخش تقسیم می‌شد؛ پروژه‌های فرامنطقه‌ای و پروژه‌های منطقه‌ای. بر این اساس و برای دستیابی به برنامه‌های پیش‌بینی شده در بخش پروژه‌های فرامنطقه‌ای و سطح ملی چند پروژه از چندی پیش شروع‌شده و هم‌اکنون نیز در حال اجراست. ازجمله این پروژه‌ها دریاچه چیتگر است که با بهره‌برداری از آن امیدواریم که به بزرگ‌ترین قطب گردشگری کشور تبدیل شود. خوشبختانه عملیات اجرایی این پروژه در بخش آبگیر به پایان رسیده و هم‌اکنون در شرف آبگیری است.

عملیات اجرایی حوزه آبگیر شامل جزیره‌ها و بدنه می‌شود. البته امیدواریم تا آبان‌ماه این عملیات به پایان برسد. لازم به ذکر است که این پروژه در سه فاز آبگیری می‌شود که در فاز اول همزمان کارهای اجرایی بدنه و ساحلی آن در حال انجام است. البته امیدواریم با آغاز بارندگی آبگیری این دریاچه به اندازه مورد نظر برسد. بخش ساحلی نیز که 120هکتار است، برای فعالیت‌های خدماتی و پشتیبانی درنظر گرفته شده است و شامل مجموعه‌های پذیرایی به‌صورت سبک و خدماتی نظیر سرویس بهداشتی، آتش‌نشانی، انتظامات و نگهبانی و ساختمان اداری است. همچنین در بخش زیرساختی مجموعه دسترسی‌های ساحلی و مسیرهای دوچرخه سواری و کالسکه‌رو و پیاده راه سلامت و مسیرهای ویژه ماشین‌های برقی در دست طراحی و اجراست.

برای دسترسی مناسب شهروندان به این مجموعه پیش‌بینی کردیم تا چند پارکینگ‌های طبقاتی نیز احداث شود. پیش‌بینی ما بر این است که استقبال گسترده شهروندان باعث ‌شود خیلی زود این منطقه مورد توجه قرار گیرد، به همین دلیل ما برای دریاچه مصنوعی چیتگر پنج‌پارکینگ طبقاتی درنظر گرفتیم. هم‌اکنون کار ساخت دوپارکینگ را پس از مشخص شدن سرمایه‌گذار، آغاز کرده‌ایم. گنجایش کامل این دو مجموعه پارکینگ طبقاتی در حدود 9هزار خودرو است که در یک پارکینگ طبقاتی دو هزار واحد و در مجموعه پارکینگی دیگر هفت هزار واحد پیش‌بینی شده است.

در بخش ساحلی علاوه بر این موارد، فضاهای استراحت موقت شامل آلاچیق و نشیمنگاه‌ها و مجموعه‌هایی که بتوانند فضاهای امنی را برای شهروندان در ساحل این دریاچه فراهم آورند مورد توجه قرار گرفته است. عملیات اجرایی حوزه ساحلی هم در پنج فاز شروع خواهد شد. در فاز اول، عملیات اجرایی 25هکتار شروع شده است. تمام تلاش ما این است که بتوانیم در بهار سال 92مجموعه فضای تفرجگاهی ساحل دریاچه چیتگر را در اختیار شهروندان قرار دهیم. همچنین قصد داریم 250هکتار از بخش ساحلی و آبگیر دریاچه را تا بهار 92آماده کنیم. البته برای رسیدن به این مهم، همکاران اجرایی به‌صورت شبانه‌روزی در حال تلاش هستند و امیدواریم که به زمانبندی مقرر برسیم.

* شهردار منطقه 22

کد خبر 185342

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز