بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور در شمال شرق تهران و در دو فاز به اجرا درآمده که فاز اول آن قرار است تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

شهرداری تهران تابستان سال گذشته کلنگ احداث بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور را در منطقه چهار تهران و در منطقه لویزان بر زمین زد تا بزرگ‌ترین پروژه باغ پرندگان کشور و خاورمیانه را در جنگل‌های شرقی لویزان به بهره‌برداری برساند؛ جنگل‌هایی که تا پیش از این بیشتر پاتوق معتادان بود و چهره زشتی به آن محدوده داده و خاطرات ناخوشی برای شهروندان برجا گذاشته بود. درست در روزهایی که کار احداث این مجموعه مراحل پایانی خود را می‌گذراند و محوطه‌سازی‌ آن نیز انجام شده است، مروری بر ساخت این مجموعه خواهیم داشت. به گفته شهردار منطقه چهار کار ساخت مجموعه باغ پرندگان با سرعت ادامه دارد و تا پایان سال بخشی از این مجموعه به بهره‌برداری خواهد رسید.

از سال گذشته محدوده‌ای در حدود 80هکتار در پارک جنگلی لویزان برای اجرای پروژه‌ای تفریحی، گردشگری و فرهنگی درنظر گرفته شده که از این 80هکتار، 20هکتار به باغ پرندگان اختصاص یافته است. این پروژه در دو فاز اجرایی می‌شود.

فاز نخست 5/5هکتار مساحت دارد که در این فاز با احتساب توافقات انجام شده برای ورود تجهیزات از خارج از کشور، هم‌اکنون70درصد پیشرفت کار حاصل شده است. فاز دوم این پروژه نیز همزمان در حال انجام است. محوطه‌سازی‌ و بستر‌سازی‌ فاز دو انجام شده و کاملا آماده است و به گفته مسئولان تنها سازه آن باقی مانده که درصورت تأمین اعتبار انجام می‌شود. پروژه در کل، بیش از 40درصد پیشرفت داشته است.

باغ پرندگان در مساحت 20هکتاری

باغ پرندگانی که در تهران احداث می‌شود عنوان بزرگ‌ترین باغ پرندگان کشور را از آن خود خواهد کرد. با نگاهی به باغ‌های پرندگان در سایر شهرها مشاهده می‌کنیم که میانگین مساحت این باغ‌ها حدود دو هکتار است. بنابراین نظیر این باغ که قرار است در پایتخت با مساحتی حدود 20هکتار احداث شود در هیچ کدام از شهرهای کشور وجود ندارد. البته مساحت باغ و فضایی که به‌صورت سر پوشیده در مساحت 5/5هکتار درنظر گرفته شده است در جهان بی‌نظیر است. محیط باغ پرندگان باید با محیط‌زیست پرنده‌ها سازگار باشد بنابراین باغ پرندگان تهران با بهره‌گیری از تکنولوژی روز دنیا این شرایط را برای پرندگان، به‌خصوص پرندگان گرمسیری فراهم می‌کند.

250گونه پرنده آفریقایی و آسیایی در یک پارک

آنگونه که در طراحی این مجموعه پیش‌بینی شده60هکتار باقیمانده مجموعه باغ پرندگان به‌عنوان پارک عمومی احداث می‌شود. در باغ پرندگان حدود 250گونه پرنده زندگی خواهند کرد. رایزنی‌ها برای ورود پرندگان از کشورهای گرمسیری در حال انجام است و 250نوع پرنده ازجمله پرنده‌های آبزی، صخره‌زی، شکاری و... با فراوانی بالای 20هزار پرنده به باغ پرندگان وارد خواهند شد. همه امکانات برای نگهداری پرندگان در این مجموعه درنظر گرفته شده است. برخی از پرندگان پیش از بهره‌برداری از این باغ از آسیای جنوب‌شرقی و آفریقا وارد می‌شوند که به همراه آنها وسایل نگهداری و شرایط زندگی آنان نیز فراهم خواهد شد. گونه پرندگانی که قرار است وارد این باغ شوند شناسایی شده، قیمت‌ها نیز توافق شده و همزمان با تکمیل باغ این پرنده‌ها وارد باغ خواهند شد.

پرندگان در باغ آزادند

در باغ پرندگان قرار نیست پرندگان اسیر باشند بلکه طراحی به‌گونه‌ای است که پرندگان آزادانه می‌توانند پرواز کنند و زندگی طبیعی خود را داشته باشند. شهروندان می‌توانند حتی تخمگذاری پرندگان را مشاهده کنند. هیچ محدودیتی برای پرنده‌ها در این باغ نیست و تا ارتفاع 50متری که قرار است توری نصب شود پرندگان آزادند.

برای ورودی این مجموعه باغ‌گل‌ها درنظر گرفته شده و در ادامه ایستگاه تاکسیدرمی(خشک کردن پرندگان) نیز پیش‌بینی شده است تا اگر پرنده‌ای از بین رفت از جسم خشک شده آن بتوان استفاده کرد. به گفته مسئولان این پروژه، تجهیزات برای ایستگاه تاکسیدرمی فراهم شده است. همزمان با اجرای فاز اول این پروژه، رستوران، کافه تریا، کلینیک پرندگان، واحد فروش پرندگان، ایستگاه قرنطینه و پارکینگ طبقاتی نیز که از دیگر امکانات این مجموعه خواهد بود، ساخته می‌شود. این در حالی است که عملیات اجرایی ساخت رستوران و کافه تریا آغاز شده و طرح‌های مربوط به پارکینگ نیز آماده است و به‌زودی انجام می‌شود. اما نکته حائز اهمیت آنکه ورود خودرو به پارک ممنوع، ولی تسهیلاتی برای آسایش سالمندان و معلولان برای تردد در پارک درنظر گرفته شده است. قرارداد‌های مربوط برای ورود اتوبوس برقی به پارک منعقد‌ شده و این اتوبوس‌ها شهروندان را در مسیرهای پیش‌بینی‌شده جابه‌جا خواهند کرد.

همچنین مسئولان این پروژه از جابه‌جایی شهروندان با کالسکه در پارک خبر می‌دهند. کالسکه‌ها در معابر موجود قرار داده خواهند شد و به شهروندان خدمات‌رسانی خواهند کرد. آنگونه که شهردار منطقه چهار می‌گوید برای احداث این مجموعه، از طبیعت موجود استفاده شده و دست به تغییر طبیعت نزده‌اند. مسئولان از این باغ به‌عنوان یک پروژه ملی و حتی فراملی یاد می‌کنند و معتقدندکه به‌طور حتم بازدیدکنندگان زیادی از اقصی نقاط کشور برای بازدید از این مجموعه خواهند آمد.

کد خبر 185329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز