همشهری آنلاین: سومین جشنواره سراسری تئاتر«تک نفره» بهمن ماه جاری در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

نمایش

به گزارش همشهری آنلاین، این جشنواره با هدف کشف و شناخت استعدادهای برتر، توجه ویژه به بازیگری به عنوان اصلی ترین رکن نمایش، تولید آثار کیفی با حجم و ابعاد کوچک و تولید آثار متناسب با اجرا در فضای غیر متعارف، بهمن ماه سال جاری در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد.

رویکرد مضمونی این جشنواره شامل فرهنگ ایثار و شهادت، بازگشت معنویت برای گذر از بحران های مدرن، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، تحکیم بنیان های خانواده و تقویت ارزش های اسلامی و انسانی است.

حسین پارسایی یکی از داوران بخش بازبینی دومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره در مورد برگزاری این جشنواره گفت‌: جشنواره تئاتر تک نفره که به همت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود، فرصتی است برای بروز خلاقیت ها و فعالیت های جدید در عرصه تئاتر و معرفی چهره های گمنام و با استعداد به جامعه تئاتری کشور.

وی افزود: تئاتر تک نفره، هنر مفهوم، مطلق و خلاق در عرصه هنرهای نمایشی است و دارا ی ظرفیت های بی بدیل، با شکوه و باعظمت یک صحنه بزرگ است.

بازیگر در تئاتر تک نفره، جهان نمایشی با عظمتی را خلق می‌کند که این خلق چه مقطعی باشد و چه لحظه‌ای، اثری پدید می‌آید که شامل طول و عرض نیست در واقع ابعاد، همان نمایش بزرگ است.

ما وقتی بازیگر را داریم، می‌توانیم هدایت بازیگر را در حیطه کارگردان با بروز خلاقیت‌ها و نوآوری‌ها به زیبائی انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که راهکارهای بهره گیری از این جشنواره به منظور شناسایی توانمندی و ظرفیت های هنرمندان جوان در عرصه هنر های نمایشی چیست،گفت : تئاتر تک نفره تئاتری است که در هر محیط ، مکان و محفلی اگر بازیگر تمرکز لازم را داشته باشد، قابل اجراست و در واقع به جای این که تماشاگر به دیدن آن بیاید، آن به دیدن تماشاگر می‌رود.

این ملاقلات هنرمند با تماشاگر است. بنابراین وقتی یک هنر خلاقه‌ای می‌تواند به راحتی در اختیار قرار بگیرد و قابل ارائه باشد به طبع می‌تواند مورد تمجید واقع شود.

وی ادامه داد: ما باید اجراهای مورد قبول در این جشنواره را مورد حمایت گسترده قرار دهیم.

تئاتر تک نفره در هر تالاری و درهر مکانی قابل اجرا است. بنابراین باید تمهیدات اجرائی لازم و مناسب در نظر گرفته شود.

ما نباید جهت رشد و بالندگی در حد همین جشنواره بسنده کنیم ،مگر چه تعداد برای دیدن این نمایش ها به سالن ها می‌آیند، به همین علت وقتی بنده عرض می‌کنم ما می‌توانیم معرف پدیده های بازیگری باشیم این بحث گره خورده به مخاطب و اجراهای عمومی است.

پارسایی اضافه کرد: به نظر بنده اینگونه جشنواره ها باید دبیرخانه دایمی داشته باشند تا در این زمینه تولید صورت بگیرد.

در غیر این صورت در عرض 10 روز 10 اثر معرفی می‌شود و شش کار مجوز می‌گیرد و در نهایت به دو اثر از آنها جایزه می‌دهند.

این روند، جریان ساز نیست. فرهنگسرای نیاوران اگر تا به امروز بانی این کار بوده است باید بیانیه‌های مختلف داشته باشد و اطلاعیه های مختلف صادر کند ودر نهایت دست به تولید بزند.

ما باید در طول سال تولید داشته باشیم و بعد تولیدات را به جشنواره‌ها بفرستیم نه اینکه تنها برای جشنواره‌ها کار تولید شود.

فرهنگسرای نیاوران با توجه به پتانسیلی که دارد باید به یک پایگاه ثابت منسجم و دایمی و با برنامه در این زمینه تبدیل شود.

بازبین دومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره با بیان اینکه تئاتر تک نفره با هنرهای کهنی همچون شاهنامه خوانی و مثنوی خوانی ارتباط دارد، گفت : تئاتر تک نفره با هنرهای کهنی چون مثنوی خوانی و شاهنامه خوانی ارتباطی ساختاری دارد در مثنوی و شاهنامه خوانی می‌بینیم که یک فردی می‌آید، حرف می‌زند، گفتگو می‌کند و در نهایت نقد می‌کند.

ولی تئاتر تک نفره از قواعدی همچون تئاتر برخوردار است در تئاتر تک نفره وقتی یک بازیگر روی سن باشد، تئاتر شکل گرفته است‌.

به طور طبیعی تئاتر تک نفره از ظرفیت های بالایی برخوردار است و فرقی نمی‌کند تئاتر دیالوگ داشته باشد یا مونولوگ و یا بیش از دونفر باشد وقتی هنرمند می‌تواند از همه ظرفیت ها استفاده کند تفاوتی ندارد، یک نقال باشد یا بازیگر.

در هر هیبت و هر شخصیتی می‌تواند حضور داشته باشد همه اینها ظرفیت تئاتر تک نفره را نشان می‌دهد و این خاصیت نویسنده و خاصیت کارگردانی است که این به چه شکلی در هنر بازیگری حضور پیدا کنند.

ولی به اعتقاد من کسی که پرده خوانی می‌کند، تئاتر تک نفره نیست چونکه که همانطور که از اسمش برمی‌آید پرده خوانی می‌کند و میان پرده، ولی درکل همه گونه هایی از هنرهای نمایشی است.

سومین جشنواره سراسری تئاتر تک نفره با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین همکاری اداره کل هنرهای نمایشی به منظور ارتقاء سطح کیفی نمایش به ویژه نمایش تک نفره با تکیه بر تجربیات ارزنده دوره های گذشته‌، سومین جشنواره سراسری نمایش تئاتر تک نفره در بهمن ماه جاری و به میزبانی فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار می‌شود.

دوره های اول و دوم جشنواره تئاتر تک نفره در سال های 1385 و 1389 با حضور هنرمندان جوان وتوانمند تئاتر کشور در فرهنگسرای نیاوران تهران برگزار شد و سومین دوره این جشنواره در سال 1391 به میزبانی این فرهنگسرا برگزار شود.

کد خبر 184972

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز