همشهری‌‌آنلاین: جک لانگ، وزیر فرهنگ و هنر فرانسه و سیاستمدار باسابقه، کتابی قابل اعتنا درباره زندگی و آرای نلسون ماندلا نوشته است

 این اثر با برگردان فارسی دکتر فرح یراقچی از سوی انتشارات کتاب پنجره به بازار کتاب عرضه شده است

به گزارش همشهری‌ آنلاین زندگی ماندلا در این کتاب که «نلسون ماندلا؛ درس زندگی برای آینده » نام دارد  از دید جک لانگ به 5 برهه مختلف تقسیم شده است.

دربخش اول ماندلا همانند آنتیگون است که در مقابل وی چهره تیره کرئون قرر دارد که همان آپارتاید است که اورا از حقوق خود محروم می کند،‌همچنانکه دیگران را نیز ازحقوقشان محروم کرده است.دربخش دوم که اسپارتاکوس نام دارد ، ماندلا رئیس گروهی شورشگر می شود علیه قدرت حاکم آفریقای جنوبی که همانند اسپارتاکوس با سلطه گران روم قدیم مبارزه می کرده است.در بخش سوم وی مانند پرومته،روی صخره نژاد پرستی به زنجیر کشیده شده ، به خاطر اینکه مشعل مقاومت را از زئوس ، فرمانروای سفاک که همان آپارتاید باشد ، ربوده و آن را به دست انسانها سپرده است.

دربخش چهارم نیز ماندلا زمانه و هویت فعلی خود را پیدا می کند و همانند پروسپرو که حامی بشریت است بر کالیبان غلبه پیدا می کند  و بالاخره در بخش پنجم وی پادشاه نلسون است ؛‌اسطوره پایه گذار کشوری آزادکه درس فاجعه نژاد پرستی را با خود حمل می کند.

پیش گفتار نادین گوردیمر( برنده نوبل ادبی سال 1991 ) براین کتاب از دیگر ویژگی های این اثر خواندنی به شمار می رود . گوردیمر از این اثر به عنوان کتابی واقعی یاد میکند که نویسنده آن سعی کرده است  بدون اغراق گویی ومبالغه فضایی انسانی از فراز و فرود زندگی ماندلارا تصوی کند.

جک لانگ که این کتاب رانوشته است، علاوه بر آنکه در دوره‌ای دوازده ساله وزارت فرهنگ وهنر و آموزش عالی فرانسه رابرعهده داشته است، دکترای حقوق دارد و تالیفات دیگری چون دولت و تئاتر،فردا و زنان و تغییرات را درکارنامه کاری خود دارد.
کتاب «نلسون ماندلا ؛ درس زندگی برای آینده » در220 صفحه اواخر اسفند سال قبل به بازار کتاب عرضه شده است.

کد خبر 18483

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز