همشهری آنلاین: رئیس سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری بر لزوم بازخوانی رسالت فیلمسازان برای افشای پشت پرده لابی صهیونیست‌ها تاکید کرد و گفت: به زودی اتحادیه فیلمسازان مسلمان راه‌اندازی خواهد شد.

عکاسی

به گزارش ایرنا، جواد شمقدری در حاشیه اختتامیه نخستین جشنواره فیلم اولی‌ها گفت: سالهاست که جریان صهیونیستی آمریکایی علیه فرهنگ و تمدن اسلام هجمه‌های فراوانی داشته اند و ساخت فیلم موهن اخیر وقاحت را به انتها رسانده است.

وی با بیان این که این فیلم بعد از آن که صهیونیست‌ها فرصت‌ها را از دست دادند و برنامه‌های استکبار برای متوقف کردن انقلاب اسلامی ایران بی اثر ماند، ساخته و منتشر شده است، افزود: برخلاف این تلاش‌ها شاهد هستیم پیام انقلاب اسلامی در جهان گسترش یافته و جنبش‌های بیداری در سراسر جهان شکل گرفته است.

رییس سازمان امور سینمایی و سمعی بصری ایران، رژیم صهیونیستی را بیش از پیش متزلزل توصیف کرد و ادامه داد: این رژیم آینده‌ای برای خود نمی‌بیند و این نگرانی را دارد که مبادا دولتمردان آمریکا به این نتیجه برسند که دست از حمایت از این رژیم بردارند.

وی دلیل انتشار فیلم ضد اسلامی را ایجاد حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی بیان و اضافه کرد: در شرایط نگران کننده‌ای که رژیم صهیونیستی دارد، فیلمی که قبلا ساخته شده، اکران می‌شود تا به نوعی وضعیت را به نفع این رژیم تغییر دهد.

شمقدری آمریکا را شریک جرم در انتشار فیلم توهین آمیز به پیامبر اسلام خواند و تصریح کرد: مسلمانان نفرت خود را با حمله به سفارتخانه‌های آمریکا نشان داده‌اند و وقت آن رسیده که آمریکا از حمایت رژیم صهیونیستی دست بردارند و با عذرخواهی از امت اسلامی این راه را آغاز کنند.

با کمیسیون فرهنگی در تشخیص روش‌ها، اختلاف نظر جدی وجود دارد

معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دلایل حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: بهانه حضور، چند سوال از وزارتخانه بود که به بحث جدی درباره مسایل نظری در حوزه سینما و ضعف‌های موجود در سینمای ایران تبدیل شد.

وی این ضعف‌ها را در ساختار، آیین نامه و قوانین مربوط به حوزه سینما دانست و افزود: با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در رویکردها و آرمان ها اختلافی نداریم اما در درک زبان سینما و هنر و تاثیر سینما در عرصه‌های مختلف فرهنگی اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.

جواد شمقدری، کمیسیون فرهنگی را محلی برای تبادل نظر درباره این موضوعات بیان کرد و ادامه داد: امیدواریم این مباحث کمک کند تا حلقه‌های مفقوده در سینمای ایران را بیابیم و شرایط امن و پایداری را برای سینمای ایران رقم بزنیم.

وی جو حاکم بر کمیسیون فرهنگی مجلس را پر از ابهام توصیف کرد و افزود: طبیعی است که باید این جلسات بیشتر باشد تا مشکلات موجود با ظرافت و به شکل علمی برطرف شود.

جشنواره فیلم اولی‌ها رنگین کمان فرهنگی است

رییس سازمان سینمایی و سمعی بصری، جشنواره فیلم اولی را فرصتی برای آموزش و ارتقا توانمندی های تولیدکنندگان نوپای فیلم دانست و گفت: جشنواره محلی است تا تولید کنندگان آثار خود را به قضاوت بگذارند و در یک فضای آموزشی و تاثیر گذار تجارب ارزشمندی را کسب کنند.

وی اظهار امیدواری کرد که شرکت کنندگان در این جشنواره با بهرگیری از آموزش‌های ارائه شده در طول برگزاری آن، فیلم های برتر و بهتری را تولید کنند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در آیین اختتامیه نخستین جشنواره "فیلم اولی‌ها" افزود: انجمن سینمای جوانان ایران با افزودن سرفصل مخاطب شناسی به دروس آموزشی خود می‌تواند گام موثری در این خصوص بردارد.

وی با بیان این که منتخبی از آثار نخستین جشنواره "فیلم اولی‌ها" را به تماشا نشسته است، گفت: این فیلم ها به عنوان اولین اثر یک فیلمساز که به تازگی دوره آموزشی خود را به اتمام رسانده از کیفیت مناسبی برخوردار بودند اما ضعف در پرورش ایده، ایجاد ریتم مناسب در فیلم و شکل گیری تداوم در اثر سینمایی، از جمله ضعف‌های فیلم های جشنواره "فیلم اولی‌ها" محسوب می‌شدند.

شمقدری علت موفقیت فیلمی مانند "جدایی نادر از سیمین" در جشنواره‌های داخلی و خارجی را توجه به این اصول دانست و افزود: پرورش مناسب یک ایده به ظاهر تکراری، ذهن خلاق کارگردان در انتخاب سکانس ها و ریتم سریع فیلم از جمله رموز موفقیت "جدایی نادر از سیمین" بودند.

رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری خطاب به فیلمسازان جوان شرکت کننده در نخستین جشنواره "فیلم اولی‌ها" گفت: شما در آغاز راه هستید و باید آینده خود را هدف گذاری کنید.

شمقدری پاسخ دادن به سه سوال: چرا سینما؟ چگونه می‌خواهیم سینماگر باشیم؟ و از سینما چه می‌خواهیم؟ را ضروری دانست و ادامه داد: اگر هنرمند واسطه معرفت و انوار الهی باشد می‌تواند از هنر سینما که امروزه مهم ترین ابزار انتقال پیام به مخاطبین میلیاردی است، به درستی استفاده کند.

نخستین جشنواره فیلم اولی‌ها به همت انجمن سینمای جوانان ایران از 23 تا 26 شهریور در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

 

کد خبر 184791

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز