دوشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با اقدامات انجام شده تا سه سال آینده فاضلاب‌های شهری به هیچ عنوان وارد تالاب انزلی نخواهد شد و این تالاب از انواع آلاینده‌های شهری پاک می‌شود

ورود فاضلاب شهری به تالاب انزلی ممنوع شد

به گزارش ایرنا، محمد جواد محمدی زاده، در حاشیه مراسم بیست و پنجمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی اوزون گفت: تالاب انزلی یکی از تالاب‌های با ارزش ایران است که از یک طرف آب شیرین وارد آن می‌شود و از طرف دیگر با آب شور دریا در ارتباط است.

وی اظهارداشت: این تالاب زیستگاه بسیاری از پرندگان، آبزیان و ذخایر دریایی است و به خصوص تخم گذاری ماهیان در آن انجام می‌شود از این رو.حفاظت از این اکوسیستم با ارزش یکی از وظایف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست است.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: سازمان محیط زیست از سه سال قبل طرح مطالعه مدیریت یکپارچه تالاب انزلی را در دستور کار خود قرار داده است و براساس این طرح تمام دستگاه‌ها همچون وزارت جهاد کشاورزی، صنایع، نیرو، کشور و وزارتخانه‌های دیگر متعهد شده‌اند که از آلوده شدن این تالاب خودداری کنند.

وی گفت: همچنین در هفته دولت کلنگ زباله سوز شهر رشت به زمین زده شد که امیدوارم در مدت یک سال آینده این زباله سوز به بهره برداری برسد. این در حالی است که یکی از مشکلات تالاب انزلی، ورود پسماندها از شهرهایی مانند انزلی و رشت است که با اجرای طرح زباله سوز از ورود پسماندها به این تالاب خودداری می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین در گذشته پساب‌های تعدادی از واحدهای صنعتی وارد تالاب می‌شد که با پیگیری‌هایی که انجام شد، جلوی این کار گرفته شد و امیدوارم که ورود فاضلاب‌های صنعتی به تالاب نیز کنترل شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: درحال حاضر وزارت نیرو قرار است برنامه‌ای به مدت سه سال اجرا کند که براین اساس باید از ورود فاضلاب‌های خانگی به تالاب انزلی جلوگیری شود که اجرای این طرح مشکلات اعتباری داشت که با کمک گرفتن از بانک جهانی تا حدودی مشکل اعتبار آن حل شده است.

وی تاکید کرد: باید تمام نهادها و سازمان‌های مرتبط در کنار هم طرح‌های خود را اجرا کنند تا مشکل ورود پساب‌های صنعتی، فاضلاب‌های خانگی و پسماندها به تالاب انزلی حل شود.

ورود فاضلاب شهری به تالاب انزلی ممنوع شد

محمدی زاده گفت: در سال گذشته اعتباری حدود 5/ 7 میلیارد تومان برای لایروبی تالاب انزلی هزینه شد و امسال نیز امیدوارم اعتباری برای بهبود وضعیت زیست محیطی تالاب انزلی اختصاص یابد.

معاون رییس جمهوری در ادامه به موضوع مه پاشی برای کاهش آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: کاهش آلودگی هوای تهران نیازمند اقداماتی عالمانه است که مبتنی بر پشتوانه علمی و تجربه بین المللی باشد، وقتی وارد شهر سئول، لندن، مکزیکوسیتی و یا پکن می‌شویم کاهش آلایندگی‌ها به خصوص در موضوع گازهای مخرب مانند منواکسید کربن به خوبی مشاهده می‌شود.

وی افزود: این کار از طریق اصلاحاتی همچون اصلاح فرآوردهای سوختی، اصلاح مهندسی معابر، تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه فضای سبز انجام شده که در طرح جامع کاهش آلایندگی هوای هشت کلان شهر کشور تمام این موارد دیده شده است.

محمدی زاده با اشاره به دستاوردهای اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا گفت: گزارش‌ها نشان می‌دهد گازهای مخرب و آلاینده هوا در سال جاری نسبت به سال گذشته 30 درصد کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: ریزگردها موضوعی است که باید کانون‌های بحرانی آن مهار شود که کانون‌های بحرانی عمدتا خارج از شهر تهران هستند ولی آن چه در مورد تهران مطرح است فعالیت کارگاه‌های ساختمانی و تخریب ساختمان‌ها است که منجر به ایجاد گرد و غبار در فضای شهر می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: مه پاشی یا هر فعالیت دیگر برای کاهش آلودگی شهرها باید پشتوانه علمی داشته باشد.

وی از تصویب طرح اجرای مه پاشی توسط کارگروه کاهش آلودگی هوا در استانداری تهران اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: این موضوع را پیگیری خواهم کرد.

مراسم بیست و پنجمین سالگرد پروتکل مونترال و روز جهانی اوزن روز یکشنبه با حضور مسئولان محیط زیست و نمایندگانی از سازمان ملل در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

کد خبر 184773
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز