دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: با گذشت یک ماه از زمین لرزه مخرب آذربایجان شرقی، هنرمندان عکاس تبریزی با برپایی محفلی از آثار بی نظیر خود قصد دارند، اول مهرماه امسال را به خاطره‌ای خوش برای کودکان مناطق زلزله زده تبدیل کنند.

عکاسی

به گزارش مهر، عکاسان خبری از جمله نخستین گروههایی بودند که در کنار امدادگران از همان لحظات نخست پس از وقوع آن زمین لرزه عصرگاه مردادماه پا به منطقه گذاشتند و با ثبت لحظات تلخ و واقعی آنقدر نقش پر رنگی ایفا کردند که نمی‌توان منکر تاثیر این اطلاع رسانی‌ها شد.

از همان ساعات اولیه که زمین لرزید، مردم به تکاپو افتادند. یکی نان رساند و دیگری آب. سرمای شبهای آذربایجان نیاز به پتو و چادر داشت. تمام اینها که کم و بیش مهیا شد اینبار نوبت به نیازهای دیگر رسید.

نیازهایی که ورود قشر دیگری از جامعه را می‌طلبید که هنرمندان و اهالی رسانه نیز جزئی از آنها خوانده می‌شدند و بر پایه همین نیازها بود که نمایشگاه بزرگ عکس خیریه «آذربایجان جان ایران» با ایده‌ای از سوی یکی از پایگاه‌های خبری تبریز در خانه کهنسال پروین اعتصامی گشایش یافت.

مسئول برگزاری این نمایشگاه با اشاره به ایده اولیه برپایی چنین محفلی برای یاری رساندن به زلزله زدگان استان، می‌گوید: لحظات اول پس از زلزله ارسباران، اولین گروهی که تلاش کرد به محل حادثه برسد، عکاسان بودند، چراکه چنین لحظه‌هایی شاید در زندگی یک عکاس تنها یکبار اتفاق نیافتد.

لحظه‌های اولیه آواربرداری و بودن در صحنه‌های دلخراشی که شاید کمتر کسی توان ایستادگی در آن شرایط را داشته باشد ولی رسانه‌ها در آن شرایط احساس وظیفه‌ای مضاعف کردند.

امیر کریم زاد شریفی افزود: اگر عکاس‌ها در آن لحظات در صحنه حضور نداشتند، شاید وسعت این رویداد آنطور که باید و به طور واقعی دیده نمی‌شد.

وی گفت: در اینجا بود که ما به عنوان یک رسانه فکر کردیم در کنار پوشش اخبار در شرایط فعلی چکار می‌توانیم انجام دهیم و از همین جا بود که ایده برپایی این نمایشگاه جان گرفت.

و این گونه شد که این روزها خانه پروین اعتصامی میزبان آثاری بی نظیر از طبیعت زیبای آذربایجان شده است.

آثاری بالغ بر 75 اثر از 35 عکاس که هر یک با ارائه اثری از خود در صدد بر آمدند تا گوشه‌ای هر چند کوچک از داغ افتاده بر قره داغ را ترمیم کنند.

چند روزی بیشتر تا اول مهرماه نمانده است. مهر ماهی که برای هر کودکی همیشه یادآور بوی کتاب تازه و دفترچه‌های رنگی است.

بوی روز اول مدرسه و نیمکت‌هایی که پس از سه ماه دوری در انتظار سر و صدای بچه‌ها نشسته‌اند.

45 هزار دانش آموز منطقه ارسباران هم امسال مانند تمام بچه‌های ایران زمین حق دارند روز اول مهر را با عطر خوش کتاب آغاز کنند.

کریم زاد «نمایشگاه آذربایجان جان ایران» را فرصتی برای نشان دادن زیبایی‌های آذربایجان در چشم گردشگران تابستانی توصیف کرده تا راهی باشد برای اقدامات خیرخواهانه‌ای که عواید آن در نهایت با هدف حمایت از دانش آموزان مناطق مختلف زلزله زده در آستانه بازگشایی مدارس و برای خرید لوازم التحریر، کیف و کفش دانش آموزان هزینه خواهد شد.

وی همچنین ادامه می‌دهد: قول داده ایم برای تمام دانش آموزان مناطق زلزله زده ملزومات رفتن به مدرسه را فراهم کنیم. در این بین بچه‌های روستاهای دور افتاده را فراموش نمی‌کنیم.

صابر علی نژاد» دبیر اجرایی این نمایشگاه نیز در پاسخ به اینکه چرا تنها از تصاویر مربوط به مناطق زلزله زده در این نمایشگاه استفاده نشده است، می‌گوید: هدف ما این نبود که داغ مردم را تازه کنیم و بوسیله ترغیب روحیه مخاطب را وادار به خرید کنیم.

تنها خواسته ما این بود که از فضای احساسی که از بابت این زمین لرزه و از دست دادن جان‌های بسیاری از هموطنان ما هم اکنون در کشور جریان دارد، استفاده کنیم.

در کنار آن نهیبی باشد تا این واقعه به راحتی و به سرعت از یادها فراموش نشود.

وی همچنین در ارتباط با نحوه جمع آوری آثار عکاسان برای شرکت در این نمایشگاه تصریح می‌کند: ورود رسانه‌ها در امور خیریه و برگزاری چنین نمایشگاهی برای اولین بار در استان صورت می‌گیرد و تاکنون سابقه نداشته که این تعداد از هنرمندان عکاس استان برای یک هدف مشترک گرد هم آیند.

در ابتدا قرار بر این شد تا هر عکاس چند اثر از خود ارائه دهد که پس از بررسی‌های صورت گرفته آثاری که جنبه‌های عامه پسند بیشتری داشتند برای حضور در نمایشگاه انتخاب شدند، چرا که در اینجا تنها دید هنری مد نظر نبود.

این هنرمند جوان تبریزی از علاقه و استقبال عکاسان استان برای ارائه اثر در این نمایشگاه خبر داده و می‌گوید: امیدوارم با برپایی این نمایشگاه بتوانیم به مسئولان فرهنگی نشان دهیم کسانی هم که در حوزه فرهنگ کار می‌کنند، در کنار مسئولیت و فعالیت‌های خود، راغب هستند با نگاه خیرخواهانه گامی در کنار دیگر نهادها و قشرها بردارند.

در این بین مردم و مسئولان هم به دلیل نگاه حمایتی و غیردولتی رسانه‌ها، اعتماد بیشتری به این حوزه دارند تا از این طریق کمک‌های خود را به زلزله زدگان برسانند.

دبیر اجرایی نمایشگاه «آذربایجان جان ایران» همچنین از برپایی این نمایشگاه در پایتخت خبر داده و ادامه می‌دهد: نمایشگاه عکس آذربایجان جان ایران همچنین از 23 تا 29 شهریور در گالری لاله تهران واقع در خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، جنب هتل لاله دایر خواهد بود.

این نمایشگاه از 14 تا 20 شهریور در خانه پروین اعتصامی واقع در خیابان فارابی(چایکنار) جنب شهرداری منطقه یک تبریز، کوچه پروین اعتصامی برپا بوده و عصر دوشنبه 20 شهریور همراه با برگزاری شب شعر پایان می‌یابد.

 

کد خبر 184154

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز