چهارشنبه ۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرح فصوص الحکم ابن عربی با توضیحات دکتر محمد علی موحد و همراهی صمد موحد از سوی انتشارات کارنامه به بازار کتاب عرضه شد.

دکتر محمد علی موحد ضمن اعلام این خبر به  همشهری آنلاین، گفت: مجموعه 27 فص این کتاب عرفانی فکری، را سال‌ها قبل در سفری به فارسی برگردانده و بر آن حاشیه‌هایی نگاشته بودم، این ترجمه که البته سردستی و صرفاً به قصد یادداشت کردن آنچه در نگاهی مشتاقانه از عبارت‌های پیچیده می‌فهمیدم فراهم آمده‌بود، سالیان دراز در انبوه اوراق و یادداشت‌های پراکنده من تقریباً گم شده بود تا روزی درحضور دوستم محمد زهرایی، صحبتی از ابن عربی در میان آمد و من از ترک جوش نیم خام خود در ترجمه فصوص یاد کردم او به اصرار از من خواست که آن اوراق را هرچه هست پیدا کنم و به او بدهم تا در کامپیوتر ضبط شود.»

به گفته دکتر موحد پس از ضبط کامپیوتری این نوشته‌ها ناشر اصرار و پیگیری فراوانی کرد تا من راغب به کار دقیق‌تر بر‌آن نوشته ها شوم .و همین امر سبب شد تا از برادرم دکتر صمد موحد بخواهم که این ترجمه را با متن فصوص دوباره تطبیق دهد که این زحمت را ایشان به بهترین وجه متقبل و به انجام رساندند.

دکتر موحد سپس در توضیح علت کامل نکردن تمامی 27 فص این کتاب گفت:چون با حوصله و پی گیری برادرم 10 فص اول کتاب به دقت مقابله شدو به پایان رسید مصلحت را چنان دیدیم که کار را د رهمین جا متوقف سازیم و به جای پرداختن به بقیه کتاب هم خود را به توضیح دشواریها و گشودن گرهها و تسطیح ناهمواریهای کلام شیخ مصروف داریم ؛چرا که سخن شیخ پیچ درپیچ است و گره در گره و به آسانی رام نمی شود.

پس از برادرم صمد خواستم که برای هر فصی تحلیلی جداگانه بنویسد. خود نیز کوشیدم تا د راول هر فص درامدی و در آخر آن توضیحاتی بیفزایم.

به گفته دکتر موحد مقصود ازتحلیلها آن بود ماحصل اندیشه های شیخ را د رهرفص بیان کند نیز درهرجا که لازم آمد به ارتباط اندیشه ها با پیشینیان و به ویژه شیخ اشراق اشاره شود و مقصود از درآمد‌آن بود که خواننده پیش از شروع بداند که طرح مطلب از چه قرار است و برنگاههای اصلی مورد نظر مصنف کدام استو مقصود از توضیحات و تبیین مشکلات وتشریح جمله های چند پهلو بیان و رمزگشایی برای خواننده بود که بتواند متن را آسانتر بفهمد.

دکتر موحد با اشاره به گفته بورکهارت، اندیشمند آلمانی که بخشهایی از فصوص را برگردان آلمانی کرده بود گفت: اعتقاد من چنان است که اصول اندیشه های شیخ تماما در همین 10 فص بیان شده است.

شرح دکتر موحد بر کتاب فصوص دیباچه‌ای 120 صفحه ای دارد که زمستان گذشته نوشته شده و خود رساله‌ای مفصل و کامل درباره جایگاه ابن عربی ،کتاب فصوص و نیز اندیشه‌های وی است که خواننده را در فهم دقیق‌تر مفاهیم کلیدی کتاب یاری می‌رساند.

کتاب «شرح فصوص الحکم » در 743 صفحه و در قطع رقعی انتشار عمومی یافته‌است و در نوع خود از مهم‌ترین آثاری است که در چند سال اخیر در این زمینه به بازار کتاب عرضه شده‌است.

طراحی و جلد آرایی و استفاده از نوعی رنگ سبز که تاکنون در عرصه کتاب مورد استفاده قرار نگرفته است و نیز طرح جلد مرتبط با متن کتاب از جمله ویژگی‌های این کتاب است که مضمون و محتوی و صورت این اثر خواندنی را ترکیبی دلپذیر می‌بخشد.

دکتر محمدعلی موحد از جمله چهره‌های نامی حوزه تاریخ و عرفان و حکمت ایرانی اسلامی است که تاکنون علاوه بر انتشار سه جلد از مجموعه خواب آشفته نفت، مقالات شمس تبریزی و نیز سفرنامه ابن‌بطوطه سخنرانی‌های مختلفی را در زمینه عرفان و شمس و مولانا انجام داده است که آخرین آن مجموعه درس گفتارهای وی درباره مولانا در شهر کتاب بود.

کد خبر 18387

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز