چهارشنبه ۸ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تازه‌ترین کتاب مربوط به زندگی سیاسی احمد قوام‌السلطنه که حاصل پژوهش حمید شوکت است، با عنوان «در تیررس حادثه» از سوی انتشارات اختران به بازار کتاب عرضه شده‌است.

به گزارش همشهری‌ آنلاین در این کتاب که با ید آن را جدی ترین کتاب درباره زندگی سیاسی قوام تا به امروز به شمار آورد، مولف سعی کرده است ، علاوه بر اسناد ، روزنامه ها،مقاله ها وکتابهای فارسی و خارجی، با مراجعه آرشیو وزارت خارجه ایران ، انگلیس، آمریکا،و آلمان اسنادی را درباره قوام گرد آوری ودر نهایت در روایت خود از زندگی قوام آن ها را به کاربندد.

وی در مقدمه کتاب خود از اسناد وزارت خارجه آلمان به عنوان ویژکی اصلی این کتاب یاد کرده است و نوشته که آرشیو وزارت خارجه آلمان تا کنون کمتر مورد توجه قرار گرفته بوده است.

شوکت از عدم دسترسی به آرشیوهای باکو و مسکو نیز ابراز تاسف کرده است ، اما مهمترین ضعف کتاب وی را باید در عدم دسترسی و به کاربردن اسنادی است که د رکتابخانه ملی یا مجلس درباره قوام وجود دارد که از جمله مهمترین اسناد و مکاتبات دراین زمینه است که می تواند تصویر کامل تر از این سیاسی مرد تاریخ معاصر ایران را در معرض افکار عمومی قرار دهد.

کتاب «در تیررس حادثه» در هشت فصل و416 صفحه رقعی تدوین شده است. در فصل های اول تا چهارم دوران کودکی، منشی‌گری و وزارت و انقلاب مشروطه، حکمرانی خراسان و نیز صدر اعظمی آمده‌است. فصل‌های 5 تا 8 کتاب نیز به بازگشت قوام به قدرت، رویارویی با شوروی در ماجرای پیشه‌وری، کارزار آذربایجان و دوران نخست‌وزیری‌اش در دهه سی اختصاص دارد.

حمید شوکت پیش از این کتاب مجموعه گفتگوهایی با سران جنبش چپ مارکسیستی ایران چون لاشایی و ایرج کشکولی و خانبابا تهرانی انجام داده بود که عمده آنها عرضه عمومی شده اند. گفتگوی وی با محسن رضوانی نیز قرار است از سوی انتشارات اختران به بازار کتاب عرضه شود.

کد خبر 18364

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز