چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۴
۰ نفر

گروه شهری: سرنوشت خانه صادق هدایت مانند گره‌های کور یک کلاف، سردرگم است؛گرهی که به گزارش خبرگزاری ایسنا سرنوشت این خانه را به بوف کور مغموم هدایت شبیه کرده است.

خانه پدری صادق هدایت

براساس آنچه دراین گزارش از خانه صادق هدایت آمده است، دیوارهای خانه طبله کرده و ترک‌خورده است. ستون‌های خانه صادق هدایت را موریانه زده، درخت‌های خانه سر بریده شده اند، ته‌مانده وسایل بازی یک مهد‌کودک در حیاط خانه پراکنده شده و سنگ‌ریزه‌های ساختمان کناری که با ارتفاعی بلندتر از ساختمان خانه هدایت در حال ساخت است درون خانه هدایت ریخته شده است.

براساس این گزارش در خانه صادق هدایت هیچ‌چیزی وجود ندارد جز تکه‌ای کاغذ بر ورودی اتاق شخصی صادق هدایت که این خانه را به او منتسب می‌کند. خانه هدایت اکنون دفتر مرکز توسعه پژوهش بیمارستان امیراعلم تهران است و براساس آنچه نویسنده گزارش آورده است همین تکه کاغذ بر ورودی اتاق شخصی صادق هدایت نیز همچون سوزن در انبار کاه است. ورود به خانه پدری صادق هدایت در تهران امکان‌پذیر نیست. ورودی اصلی با میله‌های آهنی مسدود شده و بخش‌هایی از حیاط این خانه را تنها از روزنه‌های میان میله‌ها می‌توان مشاهده کرد. در اصلی خانه پدری صادق هدایت اکنون، بخش جنوبی بیمارستان امیر اعلم است که کارمندان بیمارستان و کتابخانه آن از این بخش استفاده می‌کنند.

دیوارهای زخم خورده

خانه پدری صادق هدایت در میان دو حیاط اصلی و فرعی در جنوب و شمال قرار دارد. حیاط شمالی خانه که حالا به باغی کوچک تبدیل شده حیاط اصلی است که در شمال شرقی آن، آمفی‌تئاتر روباز قرار گرفته و جزو نخستین سازه‌های خانه به‌شمار می‌آید.

دیوارهای زخم خورده حیاط خانه هدایت، طبله‌ها و ترک‌های روی دیوارها، تخریب بخش‌های مختلف دیوار برای ساخت پنجره، بنای در حال ساختی که دیوار به دیوار این خانه و چند برابر ارتفاع آن در حال ساخت است، لوله‌های روی‌ کار که از ابتدای بنای اصلی تا انتهای حیاط شمالی کشیده شده، تنه تنومند درختان قدیمی که بریده شده و در هر بخش از گوشه حیاط به حال خود رها شده‌اند، بخشی از زخم‌های عمیقی است که بر پیکر خانه صادق هدایت وارد شده است. ستون‌های عمارت اصلی بنا نیز دچار کاربری‌های متفاوت شده است. از سوی دیگر، تغییر کاربری عمارت به کتابخانه نیز شامل تغییراتی در بنا شده که منجر به ایراد آسیب به عمارت شده است.

ورودی مسدود خانه هدایت

در حیاط جنوبی خانه هدایت که به اتاق شخصی صادق هدایت ختم می‌شود ورودی خانه که در این حیاط قرار دارد به دلایل نامعلوم بسته است. همچنین چند ورودی زیرزمین خانه نیز که در این بخش قرار دارد یا به سرویس‌های بهداشتی منتهی می‌شود و یا به یک انبار با وسایل حجیم می‌رسد.

کنار دیگر اتاق‌ها تابلوهایی از نهادهای مختلف قرار داده شده است. اگرچه احتمال می‌رود که مسئولان بیمارستان امیراعلم تهران با دادن کاربری‌های مختلف برای نگهداری از این بنای تاریخی تلاش کرده‌اند ولی نقش اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به‌عنوان متولی حفاظت از این بنای تاریخی که 26آبان‌ماه 1378در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است در نظارت بر این اثر چندان محسوس نیست.

اینکه خانه پدری صادق هدایت کتابخانه، مهدکودک یا انبار بیمارستان امیراعلم باشد برخی آسیب‌ها را به بنای خانه پدری صادق هدایت که در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده تحمیل ساخته اما باید درنظر داشت که وجود همین کاربری‌ها و متروک نشدن این بنا خود تاحدودی موجب برپا ماندن این خانه تاریخی است.

بی توجهی به خانه تاریخی

خانه پدری صادق هدایت به‌رغم سرشناس بودن صادق هدایت همچنان با بی‌توجهی مواجه است و هیچ مرمتگری نیز تاکنون به مرمت این بنای تاریخی نپرداخته است. صادق هدایت نویسنده ایرانی در گورستان پرلاشز پاریس دفن شده است و اکنون مشخص نیست متولی سرو سامان دادن به این خانه تاریخی که در خیابان سعدی تهران و در همسایگی و دیوار به دیوار خانه سفیر اتریش و بیمارستان امیراعلم قرار دارد، کیست؟

خانه پدری صادق هدایت در سال 1323توسط اعتضادالملک پدر هدایت فروخته شد اما تا سال 1353این خانه خالی ماند. پس از آن خانه پدری صادق هدایت خریداری شد تا به موزه هدایت تبدیل شود. در سال‌های بعد لوازم این خانه از موزه رضا عباسی سر‌درآورد و این خانه هم به بیمارستان امیر اعلم داده شد و پس از آن نیز به مهد کودک صادقیه تبدیل شد. به‌دلیل اعتراض‌هایی که به این اقدام صورت گرفت خانه صادق هدایت از مهد کودک به کتابخانه تغییر کاربری داده شد.

کد خبر 183561

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز