مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۴:۳۸
۰ نفر

«وقتی زلزله‌ای به‌وقوع پیوست، هرکجا بودید در نخستین فرصت از اجسام شیشه‌ای و وسایلی که امکان افتادن آنها وجود دارد دور شوید و در محلی امن مانند چارچوب در، پناه‌بگیرید؛

سعی نکنید از ساختمان خارج شوید، داخل ساختمان امن‌تر از بیرون است»؛ این توصیه‌ای است که کارشناسان زلزله ژاپن به مردم این کشور می‌کنند.

روز یکشنبه هفته جاری زلزله‌ای به قدرت 5/2 ریشتر در بخش زهان شهرستان زیرکوه استان خراسان‌جنوبی به‌وقوع پیوست. این خبر درحالی‌که هنوز غم زلزله‌ آذربایجان‌شرقی باقی‌ست، برای خیلی‌ها شوک بزرگی بود. زلزله 5/2ریشتری برای خیلی‌ها در کشور بزرگ قلمداد می‌شود. شاید همه دعا می‌کردند که این زلزله تلفات کمتری نسبت به اهر و ورزقان داشته باشد، اما ساعت‌های روز یکشنبه سپری می‌شد‌ و خبرهای خوشایندی از این زلزله به گوش می‌رسید؛ خسارات در حد شکستن شیشه پنجره‌ها‌ و ترک خوردن دیوار و سقف برخی از خانه‌ها و مسدود شدن چند راه ارتباطی و ریزش سنگ از کوه بود و زلزله اصلا تلفات جانی نداشت.

اما چرا خسارات با وجود چنین زلزله‌ای در بخشی از یک استان‌ که هنوز روستاهای آن طعم محرومیت را می‌چشند، اینقدر پایین بود؟ پاسخ این سؤال به زلزله مهیب اردیبهشت سال 76 در همین شهرستان برمی‌گردد. در آن‌موقع بیش از 12هزار نفر جان باختند. سال‌ها گذشت و ساخت‌وساز صورت گرفت؛ البته مستحکم‌تر از پیش. به قول فرمانداری و دفتر امور روستایی استانداری حالا 95درصد منازل زهان مقاوم‌سازی شده‌اند و استحکام نسبی دارند.

گویا زلزله 76باید عزیزان زیادی را می‌گرفت تا همین خانه‌های با استحکام نسبی، داخلشان امن‌تر از بیرون شود. البته خانه‌های دهک و‌ نهبندان هنوز نیاز به بازسازی دارند و مسئولان از مردم دعوت می‌کنند تا از تسهیلات بهسازی استفاده کنند. نتیجه زلزله‌های زهان در سال‌ 76و امسال این می‌شود که علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

کد خبر 183401

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز