گروه محیط‌زیست: 24شهریورماه جاری دومین برنامه پاکسازی‌ مشارکتی جنگل در پاسداشت دهه تنوع زیستی ملل‌متحد، به همت تشکل‌های غیردولتی محیط‌زیستی، دستگاه‌های دولتی مرتبط و جوامع محلی ذی‌نفع، به‌صورت همزمان و نمادین در بخش‌هایی از رویشگاه‌های جنگلی سراسر کشور برگزار می‌شود.

هومان خاکپور، کارشناس و فعال محیط‌زیست در گفت‌وگو با همشهری‌، هدف از اجرای این برنامه نمادین را جمع‌آوری زباله‌های رها شده در عرصه‌های جنگلی عنوان کرد و گفت: با توجه به اهمیتی که رویشگاه‌های جنگلی استان چهار محال و بختیاری در تأمین آب کشور دارد (10درصد آب کشور از این منطقه تأمین می‌شود) این برنامه نمادین در یکی از سایت‌های الگویی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در رویشگاه‌های جنگلی چهارمحال و بختیاری به اجرا در می‌آید. در واقع کارشناسان و فعالان محیط‌زیست ساکن در منطقه با اجرای این برنامه و برنامه‌های مشابه تلاش می‌کنند مشارکت جوامع محلی را برای صیانت از جنگل‌ها جلب کنند.

دید‌بان طبیعت بختیاری با اشاره به اینکه رویشگاه‌های جنگلی مناطق خشک و نیمه خشک نسبت به جنگل‌های مناطق مرطوب و نیمه مرطوب بسیار حساس و شکننده است، خاطرنشان کرد: حضور جوامع محلی برای صیانت از جنگل‌ها و فرهنگسازی در این زمینه می‌تواند باعث کاهش عوامل تهدیدکننده این رویشگاه‌ها و حفظ آنها شود، بنابراین در کنار سایر اقدامات حفاظتی، باید از هر فرصتی برای تشویق و ترغیب جوامع بومی به حفاظت از عرصه‌های جنگلی استفاده کرد. وی درباره پیشینه پاکسازی رویشگاه‌های جنگلی یادآورشد: برگزاری نخستین آیین‌های این مناسبت جهانی به شهریورماه سال گذشته برمی‌گردد که در پاسداشت سال جهانی جنگل‌ها (سال۲۰۱۱) و دهه تنوع زیستی ملل متحد، در استان‌های کرمانشاه، گیلان، مازندران، گلستان و اصفهان برگزار شد.

خاکپور گفت: آیین‌های این روز در دومین سال به‌صورت هماهنگ در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، گلستان، گیلان، مازندران و فارس برگزار خواهد شد که به‌ترتیب سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیستی تسنیم، هیلو، خانه‌جوان فرید روستای کفش‌گیری، جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط‌زیست گیلان، مؤسسه توسعه پایدار هرمد و خانه فرهنگ بوم‌گردان پارس مسئولیت هماهنگی‌های لازم در استان‌های خود را بر عهده دارند. مؤسسه توسعه پایدار هرمد نیز به‌عنوان دبیرخانه برنامه پاکسازی‌ جنگل‌های کشور، وظیفه هماهنگی‌های کشوری این برنامه را برعهده دارد. وی گفت: انتظار می‌رود تمامی سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیستی، دوستداران طبیعت، فعالان محیط‌زیستی، دستگاه‌های دولتی مرتبط و رسانه‌های استانی و کشوری در برگزاری آیین‌های این روز در استان‌های هدف مشارکت فعال داشته باشند.

 

کد خبر 183262

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز