مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۲
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: زلزله‌زده‌های آذربایجان شرقی در آستانه فصلی سرد‌تر از انتظار و تصور پایتخت‌نشینان هستند.

زلزله

آنان در انتظار بولدوزر، وام یا حداقل یک سرپناه روزها را سپری می‌کنند. خانه‌های بسیاری از آنها یا به‌طور کامل تخریب شده یا ترک‌هایی بر دیوارهایشان است که با این پس‌لرزه‌ها جرأت سکونت مجدد را از آنان می‌گیرد. در هفته اول، پس از زلزله های اصلی شش ریشتری بیش از ۷۰۰ پس لرزه و چندین زلزله بیش از پنج ریشتر رخ داده است.

به‌طور مثال شهرستان ورزقان 31بار زلزله بالای چهار ریشتر را تحمل کرده است.بنابه‌اعلام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی زلزله اهر، ورزقان و هریس شش‌هزار واحد مسکونی را صد در صد تخریب کرده و ۱۵هزار واحد مسکونی در شمال شرقی استان آذربایجان شرقی بر اثر زلزله آسیب دیده که نیاز به بازسازی کامل دارد. گمانه‌زنی برای هزینه تخریب وارده 800 میلیارد تومان برآورد شده است.

در زلزله اخیر سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران با استفاده از داده‌های بنیاد مسکن استان آذربایجان آمارهای خود را برای مسئولان کشوری ارائه کرد تا در امدادرسانی بتوان دقیق‌تر برنامه‌ریزی کرد.عبدالله مظفری، معاون پیشگیری و کاهش خطر پذیری سازمان پیشگیری و مدیریت شهر تهران درباره زلزله آذربایجان شرقی با ارائه آمارهایی از واحد‌های آسیب‌دیده گفت:

با توجه به اینکه گسل فعال‌شده اهر یک گسل خاموش تلقی می‌شده و فعالیت تاریخی در گذشته از آن ثبت نشده است، باید گفت که عدم‌فعالیت گسل‌ها دلیل کافی و قانع کننده‌ای بر همیشه خاموش بودن آنها نیست و بایستی برای همه شهر‌ها و روستاهایی که روی گسل‌ها ایجاد شده‌اند اقدامات پیشگیرانه اعمال شود.

جایی در ایران نیست که روی گسل نباشد. وی با تأکید بر اینکه عمده خسارت‌ها به بخش روستایی وارد شده، گفت: لزوم سرعت‌بخشی به نوسازی بافت‌های روستایی بیش از پیش در کشور احساس می‌شود.در این زلزله بسته به نوع ساخت‌وساز هر چه به مرکز زلزله نزدیک می‌شویم میزان تخریب بیشتر شده است. برای ایمن بودن باید تا جایی که ممکن است از ساخت‌وساز نزدیک پهنه‌های گسل پرهیز کرد و ساخت‌وسازها به همین نسبت نزدیک مقاوم‌تر باشند. به همین دلیل شاید لازم باشد «آیین‌نامه مقاوم‌سازی‌ 2800» را مورد بازخوانی جدید قرار بدهیم.

زلزله سال 1369منجیل باعث اعمال تغییرات عمده‌ای در استاندارد طراحی در برابر زلزله و تدوین آیین‌نامه ۲۸۰۰ شد.براساس نقشه‌های سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در شهرستان اهر، از 305روستای این شهرستان 97روستا آسیب دید. تعداد مصدومان بستری شده 250نفر، مصدومان سرپایی 500 نفر و کشته‌ها 38نفر است. 12هزار خانوار روستایی در این شهرستان در معرض زلزله قرار گرفتند. 1016واحد روستایی خساراتی کمتر از 30درصد دیده‌اند.

1571واحد خساراتی بین 30تا 60درصد و 2873واحد مسکونی خساراتی بیش از 60درصد دیده‌‌اند. ورزقان با جمعیت 48هزار نفری خود 157روستا را در خود جای داده است؛ از این میان 106روستا آسیب دیده‌اند؛ به‌طوری که 1617واحد مسکونی خساراتی زیر 30درصد، 2222واحد مسکونی بین 30تا 60درصد و 3924واحد بیش از 60درصد خسارات دیده است. در این استان 120نفر کشته، 600نفر بستری و هزار نفر به‌صورت سرپایی درمان شده‌اند.در شهرستان هریس از میان 101روستای موجود 96نفر کشته، 250نفر بستری و 1050نفر به‌صورت سرپایی درمان شده‌اند. همچنین در 78روستای آسیب‌دیده این شهرستان، 921واحد مسکونی خسارات 30درصدی، 1110واحد خساراتی بین 30تا 60درصد و 4473واحد خساراتی بیش از 60درصد دیده‌اند.

کد خبر 183060
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز