چهارشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دادستان های فرانسه بررسی پرونده ای را برای بررسی احتمال کشتن عرفات بازکردند.

عرفات

وکیل بیوه یاسر عرفات با اعلام این خبر گفت این اقدام بعد از تحقیق های دانشمندان با سرمایه و درخواست شبکه الجزیره و درخواست همسر او درباره این که آیا این رهبر فلسطینی مسموم شده است، انجام می شود.

بسیاری در دنیای عرب بعد از مرگ ابوعمار همیشه مشکوک بودند که ایا او کشته شده است یا به طور طبیعی مرده .یافته های یک ازمایشگاه در سوئیس مبنی بر وجود پلونیوم-210 به مقداری که کشنده است و با توجه به این که این عنصر یک ماده رادیواکتیو خاص و کمیاب است به این احتمال ها و ترددیها بیشتر دامن زد.

بعد از اعلام این یافته ها سها عرفات شکایتی را تنظیم و درخواست بررسی احتمال کشته شدن عرفات را کرد. در مرحله بعدی بازشدن پرونده قتل در فرانسه، یک قاضی برای رسیدگی به این پرونده انتخاب خواهد شد. عرفات در سال 2004 در بیمارستانی نظامی بیرون پاریس فوت کرد.

گزارش رویترز در همین زمینه

عرفات در نوامبر 2004 در یک بیمارستان نظامی در پاریس در گذشت. او یک ماه قبل از آن، پس از بدشدن ناگهانی حال عمومی‌اش، از پایگاه‌ ویران‌شده‌اش در رام الله که عملا برای دو سال و نیم در آنجا تحت محاصره اسرائیلی‌ها بود، از راه هوایی به فرانسه منتقل شده بود.

به گزارش رویترز اتهامات مبنی بر به قتل رسیدن عرفات مدتهاست که مطرح بوده است، چرا که پزشکان فرانسوی که او را در روزهای پایانی زندگیش درمان می‌کردند، نتوانستند علت مرگ او را مشخص کنند.

پس از اینکه اخیرا افشا شد یک انستیتوی سوئیسی مقادیر بالای عنصر رادیواکتیو پولونیوم-210 را در لباس‌های به جای مانده از عرفات یافته است، همسر عرفات، سهی، ماه قبل از دادگاهی در نانتر، حومه غربی پاریس، درخواست انجام تحقیقات جنایی درباره مرگ او را کرد.

همین ماده رادیواکتیو در سال 2006 در لندن برای کشتن، آلکساندر لیتوننکو، جاسوس سابق روسی، به کار رفته بود.

به گفته یک منبع قضایی، یک قاضی تحقیق فرانسوی، که هنوز نامبرده نشده است، سر پرست این تحقیق درباره احتمال قتل با قصد قبلی خواهد بود.

سهی عرفات گفته است که ظن او هنگامی برانگیخته شد که بیمارستانی که شوهرش در آنجا تحت درمان بود، تایید کرد که نمونه‌‌های خون و ادرار او را نابود کرده است.

دولت خودگران فلسطینی قصد دارد  جنازه عرفات  را نبش قبر کند تا بر روی آن کالبدشکافی انجام شود و تونس خواستار برگزاری اجلاس وزیران خارجه اتحادیه عرب برای بحث درباره این موضوع شده است.

ییگال پالمور، سخنگوی وزارت خارجه   رژیم صهیونیستی در این باره گفت: "این موضوع به ما ربطی ندارد. این شکایت سهی عرفات به پلیس فرانسه بر علیه اسرائیل یا هیچ فرد مشخصی نیست. اگر دستگاه قضایی فرانسه تصمیم گرفته است تحقیقی در این باره انجام دهد، امیدواریم بتواند این موضوع را روشن کند."

کد خبر 182751
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز