همشهری آنلاین: سید محمد خاتمی در "شورای امور جهانی هند" گفت: ما به غرب نفت صادر می‌کنیم اما غربی‌ها به منطقه بحران صادر می‌کنند.

به‌گزارش ایرنا از دهلی نو، رئیس‌جمهور سابق ایران، در روز چهارم فروردین در دهلی نو، با اشاره به بحران فعلی در منطقه خلیج فارس تصریح کرد که این منطقه دارای منابع طبیعی مثل نفت و گاز است و دنیای غرب نیازمند این منابع است.

رئیس مرکز بین‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها نقش مردم و به ویژه سیاستمداران و دولتمردان کشورهای منطقه خلیج فارس را در ناتوانی در تشکیل نظام دمکراتیک و رشد و توسعه اقتصادی و علمی مؤثر دانست و بیان داشت، بیشتر بحران منطقه خلیج فارس از خارج تحمیل شده است.

خاتمی با مخالفت شدید با حضور بیگانگان در هر منطقه از جهان گفت که منطقه خاورمیانه نیز باید از حضور نیروهای بیگانگان خالی شود.

خاتمی با اشاره به حضور نیروهای آمریکا در افغانستان، عراق، و دیگر کشورها و نیز ناوهای جنگی این کشور در خلیج فارس و دریای سیاه اظهارداشت که حضور بیگانگان باعث ایجاد تنش در این منطقه است.

وی در مورد اهداف رژیم صهیونیستی گفت که این رژیم دو هدف را دنبال می کند یکی این که کشورهای منطقه به بهانه حضور این رژیم مشغول خرید سلاح شوند و دیگری اینکه آمریکا از طریق اسرائیل سلطه خود را بر این منطقه ایجاد کند.

سید محمد خاتمی در پاسخ به سوالی در مورد نابودی دو دشمن اصلی ایران از جمله طالبان در افغانستان و صدام در عراق گفت که این تحولات در نظر اول باعث خرسندی ایران است، اما با نحوی که این کار انجام شد، ایران مخالف آن است.

رئیس جمهوری سابق ایران با اشاره به پیشنهاد خود به کوفی عنان دبیرکل وقت سازمان ملل متحد، گفت که برای برخورد با اوضاع افغانستان و عراق بایستی با کشورهای منطقه شامل مصر و پنج عضو شورای امنیت با یک رای موافقت کنند و سپس آن را عملی کنند. اگرچه آن پیشنهاد مورد پذیرش آقای کوفی عنان و دیگر کشورهای عضو شورای امنیت قرار گرفت، اما آمریکا راضی نشد و یک جانبه اقدام کرد.

خاتمی اتهام دخالت ایران در حوادث عراق را رد کرد و گفت که استحکام و ثبات عراق بیش از هر کشور دیگری به نفع ایران است و چه کسی است که از آن چیزی که بهره برداری می‌کند، به آن ضربه برساند.

پیشنهادکننده گفت و گوی بین تمدن‌ها در مورد "برخورد بین تمدن ها" گفت که این نظریه نیست بلکه طرح سیاسی آمریکا است.

خاتمی تصریح کرد: در هیچ زمان تاریخ، نمی‌توان نمونه‌ای پیدا کرد که دو تمدن و یا دو فرهنگ با یکدیگر متصادم بوده است.

وی افزود: جنگ‌ها جنبه سیاسی و اقتصادی دارد و سیاستمداران قهرمان جنگ هستند و برعکس آن صاحبان تمدن و فرهنگ‌ها قهرمان صلح و آشتی هستند.

سید محمد خاتمی که ریاست مرکز بین‌المللی گفت و گوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها را بعهده دارد، گفت: در زمانی که سیاستمداران در جنگ هستند، تمدن‌ها و فرهنگ‌ها با یکدیگر وصل می‌شوند.

رئیس جمهوری سابق ایران در مورد موضوع برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران گفت که ایران هیچ وقت خواهان تولید بمب هسته‌ای نبوده است و اکنون نیز نمی‌خواهد بمب هسته‌ای داشته باشد، اما هیچ کس در ایران نیست که برای از دست دادن حق مشروع استفاده از تکنولوژی هسته‌ای آماده باشد.

خاتمی تصریح کرد: ایران یکی از اعضای پیمان عدم گسترش (ان.پی.تی.) است و برای حل مسائل آماده مذاکرات است اما این مذاکرات باید بدون پیش شرط برگزار شود.

وی افزود: ایران خواهان خلع سلاح هسته‌ای نه تنها در منطقه خلیج فارس و خاورمیانه بلکه در سراسر جهان است.

سید محمد خاتمی که سومین بار است از هند دیدن می‌کند، روابط هند و ایران را دیرینه و تاریخی خواند و گفت ایران خواهان بهبود روابط بین هند و پاکستان نیز است.

وی با اشاره به تلاش خود در زمان تصدی ریاست جمهوری برای رفع تنش بین هند و پاکستان گفت که جمهوری اسلامی ایران همیشه خواهان بهبود، گسترش و تحکیم روابط بین هند و پاکستان بوده و وی شخصاً بر اساس توان خود در این جهت اقدام کرد.

کد خبر 18266

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز