دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: نیل آرمسترانگ، اولین مردی که ردپای انسان را برای همیشه بر روی کره ماه ثبت کرد، روز شنبه 25 آگوست به دلیل عوارض پس از جراحی عروق قلبی درگذشت.

نیل آرمسترانگ

در راستای ادای احترام به این مرد بزرگ و متفاوت، بسیاری به سخنرانی و بزرگداشت وی پرداختند و باراک اوباما از وی "به خاطر نشان دادن قدرت یک قدم کوچک" قدردانی کرده‌است.

آرمسترانگ در اوایل ماه آگوست به دلیل انسداد عروق کرونری تحت جراحی بای‌پس قلب قرار گرفت. در طول این جراحی، پزشکان بخشی از یک رگ خونی از بازو، پا، و دیگر بخش‌های بدن را برداشته و با استفاده از آن مسیر خون را از کنار عروق مسدود شده تغییر می‌دهند تا به این شکل جریان خون در قلب به حالت عادی بازگردد.

با وجود اینکه وضعیت آرمسترانگ پس از این جراحی رضایت‌بخش و رو به بهبود اعلام شده بود، این جراحی هیچ تاثیری بر درمان مشکل قلبی که منجر به انسداد عروق می‌شوند ندارد، مشکلی که به بیماری عروق کرونری یا CAD شهرت دارد.

بر اساس آمار موسسه ملی قلب، ریه و خون، بیماری عروق کرونری قاتل شماره یک مردان و زنان در ایالات متحده آمریکا است. از آنجایی که جراحی بای‌پس در دسته جراحی‌های باز قلب قرار دارند، از عوارض زیادی برخوردارند. بر اساس گزارش کلینیک مایو، بزرگترین مشکل در حین جراحی و پس از آن خونریزی و آریتمی، یا بی‌نظمی در ضربان قلب است. در صورتی که پس از جراحی یک لخته خون به خوبی از بین نرفته باشد احتمال حمله قلبی نیز وجود دارد که البته این رویداد رواج چندانی ندارد. از دیگر خطرات کمتر رایج این جراحی می‌توان به نقص کلیوی، عفونت زخم جراحی، فراموشی موقتی و یا گیجی و همچنین سکته مغزی اشاره کرد.

نیل آرمسترانگ

میزان احتمال بروز چنین عوارضی با بالا رفتن سن بیمار افزایش پیدا می‌کنند، با این‌همه سن فیزیولوژیکی بدن، یعنی میزان سلامت جسمانی بدن بیمار از سن رقمی بیمار از اهمیت بیشتری برخوردار است. به گفته پزشکان زنان بیشتر از مردان هم سن و سال خود در معرض خطر چنین عوارضی قرار می‌گیرند و به این‌که جراحی بای‌پس به روندی ایمن و موثر برای بیماران تبدیل شده، همیشه خطراتی نیز وجود دارند.

بیماری عروق کرونری می‌تواند در اثر ایجاد لخته یا توده در عروق کرونری به وجود بیاید، عروقی که خون حاوی اکسیژن را به قلب منتقل کرده و سوخت مورد نیاز ماهیچه را برای پمپ کردن خون تامین می‌کند. خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن افراد افزایش پیدا می‌کند.

با وجود اینکه بیماری عروق کرونری یک قاتل بالفطره به شمار می‌رود،‌ نیل آرمسترانگ، فردی که در 20 جولای 1969 به عنوان اولین انسان قدم بر روی ماه گذاشت نیز مردی عادی و معمولی نبود و مرگ وی در سرتاسر جهان تاثر بسیاری از انسان‌ها را برانگیخت. 

کد خبر 182494
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز