یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سفر هنوز هم برای خیلی‌ها کالایی لوکس به‌شمار می‌آید؛ اما با این حال باز هم نمی‌توانند آن را از سبد خانوار دور بیندازند، برای همین راه حل دیگری را به جای اقامت در هتل پیدا کرده‌اند تا اندکی از بار هزینه‌های خود بکاهند.

travel

more  چطور سفر به طبیعت را مدیریت کنیم؟ / چطور با قطار سفر کنیم؟ / چطور بدون قطب‌نما گم نشویم؟ /

چاره‌ این کار همان استفاده از چادرهای مسافرتی، کیسه‌ی خواب و به‌طور کلی، جمع کردن همه‌ی بار و بنه‌ی سفر در یک کوله‌پشتی یا در صندوق عقب یک ماشین شخصی است.

سفر ارزان راه حلی است که این روزها در میان قشر جوان و کم‌درآمد دنیا رایج شده است، سفری که گردشگر همه‌ی مایحتاجش را در یک کوله‌پشتی بزرگ جا می‌دهد و گردش را آغاز می‌کند. هرچند این مدل از سفر تأثیر زیادی در درآمد اقتصادی کشورها ندارد، ولی این اتفاق به‌شدت در حال رواج یافتن است.

اما پیش از آن‌که سفر با کوله‌پشتی و خوابیدن در کیسه‌خواب و چادر را تجربه کنید، لازم است این ابزار کمپینگ را فراهم کنید.

کوله‌پشتی

برای انتخاب یک کوله‌پشتی مناسب،‌ جنسیت فرد استفاده‌کننده، نوع فعالیت، حجم و وزن بار کوله بسیار اهمیت دارد.

معمولا کوله‌پشتی زنان به‌خاطر تفاوت‌های فیزیکی، با کوله‌ی مردان تفاوت دارد. کوله‌ی زنان کشیده‌تر، دارای بندهای کوله‌ی نزدیک به‌هم و کمربندی باریک‌تر و با شکلی قوس‌دار است، مردانی هم که استخوان‌بندی ریزتری دارند می‌توانند این کوله‌ها را انتخاب کنند.

حجم کوله عامل دیگری برای انتخاب آن است. حجم مناسب به عواملی مانند مدت زمان برنامه، فصل اجرای برنامه و حجم وسایل بستگی دارد. معمولا حجم یک کوله را با اینچ مکعب بیان می‌کنند؛ اما برای فهم این واحد، آن را به لیتر معرفی کرده‌اند.

علاوه بر این باید به وزن باری که قرار است کوله آن را تحمل کند نیز توجه کرد، برای همین ذکر این نکته قابل اهمیت است، اگر دو کوله با مارک‌های متفاوت و وزن‌های مختلف و حجم‌های یکسان دیدید، دلیل بر این نمی‌شود که کوله‌ی سبک‌تر از تکنولوژی برتر بهره‌مند شده، بلکه به احتمال زیاد کوله‌ی سبک‌تر برای وزن کمتر طراحی شده است، پس باید اطلاعات کوله‌ها را دقیق‌تر مطالعه کرد.

برای انتخاب کوله‌پشتی مناسب حتما باید به برنامه‌ای که اجرا می‌شود، توجه کرد، چراکه شرکت‌های سازنده‌ی کوله‌پشتی برای فعالیت‌های مختلف، کوله‌پشتی‌های متفاوتی را طراحی و تولید می‌کنند مانند کوهنوردی، کوهنوردی فنی یا آلپی، طبیعت‌گردی و کمپینگ و کوله‌های یک‌روزه.

اما نحوه‌ی چیدن وسایل داخل کوله؛ سنگین‌ترین قسمت باید نزدیک‌ترین محل کوله به کمر باشد و بهتر است وسایل سبک در پایین و وسایل نیمه‌سنگین هم در بالای کوله قرار گیرد تا حمل و راه رفتن با آن آسان‌تر باشد. ضمن آن‌که باید توجه کرد وسایلی مانند عینک آفتابی، نقشه، بادگیر، تنقلات انرژی‌زا، کمک‌های اولیه، قطب‌نما، چراغ قوه، روکش کوله و ظرف آب دم دست قرار گیرند تا هنگام نیاز به آن‌ها، چیدمان دیگر وسایل به‌هم نخورد.

چادر مسافرتی

چادر مسافرتی معمولا در فاضاهای شهری وسیله‌ی چندان امنی نیست؛ اما در سفر به طبیعت و کوه، یکی از ابزارهای لازم به‌شمار می‌آید که برای تهیه‌ی آن باید به نکاتی توجه کرد:

پیش از خریدن چادر مسافرتی باید مقصد و جمعیت همراه در سفر را در نظر گرفت. برای سفرهای یک یا دو نفره بهتر است چادر سبک و کوچک انتخاب شود که حداکثر 400 گرم وزن داشته باشد و در داخل کوله‌پشتی جا شود؛ اما اگر قرار است سفر خانوادگی و به نقاط شهری انجام شود، بهتر است چادرهای بزرگ 8 تا 10 نفره را انتخاب کرد. البته باید توجه داشت که چادرهای هشت نفره گنجایش خوابیدن چهار نفر را دارند. جنس چادرهای مسافرتی معمولا از پارچه‌های پلاستیکی است که نمی‌توان داخل آن‌ها پخت و پز انجام داد یا حتا شمع روشن کرد.

جمع کردن چادر نیز از موضوعاتی است که هنگام خرید باید به آن توجه کرد. برخی چادرها فنری هستند و باز و بسته کردن آن‌ها آسان‌تر است. برخی دیگر میله‌یی هستند که جمع کردن آن‌ها کمی وقت می‌گیرد. برخی چادرها هم دولایه هستند، یعنی لایه‌ی دیگری از بالا روی آن کشیده می‌شود، این نوع چادرها برای مناطقی با آب‌وهوای بد طراحی شده‌اند.

هنگام خواب حتما یکی از پنجره‌های چادر باید باز بماند و اگر هوا خنک است و احساس سردی می‌کنید دست کم زیپ رویی پنجره‌ها را بکشید تا هوا وارد چادر شود.

کیسه‌خواب

برای انتخاب یک کیسه‌خواب مناسب توجه به دما اهمیت زیادی دارد که معمولا در بازار این دماها روی کیسه‌خواب‌ها ثبت می‌شود:

comfort دمای مناسب برای یک آدم معمولی است که به‌راحتی در آن می‌تواند بخوابد.

extreme کم‌ترین دمایی که کیسه خواب می‌تواند در مقابل از دست دادن دمای عمومی بدن محافظت کند. این حالت اجازه‌ی شش ساعت خواب غیرراحت را بدون این‌که دمای داخلی بدن تا مرحله‌ی خطرناک پایین بیاید به فرد می‌دهد.

وزن، عامل دیگری در انتخاب کیسه‌خواب است. بیشتر کیسه‌خواب‌ها بین 800 گرم تا 2 کیلوگرم وزن دارند.

جنس کیسه‌خواب‌ها معمولا از پر و الیاف است و کیسه‌های تهیه‌شده از پر، سبک‌تر و گرم‌تر هستند؛ اما باید مراقب بود که خیس نشوند، چون دیرتر از جنس الیافی خشک می‌شوند.

منبع: ایسنا

کد خبر 182438
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز