مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ذهن کجا قرار دارد؟ این پرسشی است که هوشمند‌ترین مغزها را برای هزاران سال به خود مشغول کرده بود.

اکنون وضعیت متفاوت بیماری که با وجود کمبود سه بخش از مغز که در هشیاری و خود‌آگاهی انسان حیاتی به شمار می روند، نشان می‌دهد که ذهن ناشناخته‌تر از همیشه باقی مانده‌است.

این یافته نشان می‌دهد فعالیت‌های مغزی با مناطق ثابتی از مغز در ارتباط مستقیم نیستند. در عوض، ذهن بیشتر به یک ماشین مجازی شباهت دارد که با کمک منابع مغزی تخصیص یافته شده، بر روی رایانه‌های توزیع‌شده‌ای فعال است. این یافته دیوید رودراف از دانشگاه آیوا است که پس از مطالعه بر روی یک بیمار به دست آمده است.

پیشرفت‌های اخیر در زمینه تصویربرداری functional neuroimaging،‌ تکنیکی که فعالیت‌های مغز را برای یافتن ارتباطی میان عملکرد ذهنی و مناطق خاصی از مغز به کار گرفته می‌شود، منجر به انجام تعداد زیادی از مطالعات شده که هدف آنها نقشه‌برداری از فعالیت‌های خاص در بخش‌هایی خاص از مغز بوده‌است.

تصویربرداری‌های نورونی سابق نشان داده‌بودند سه بخش از مغز برای خود‌آگاهی از اهمیت بالایی برخوردارند،‌ اما برای رودراف این موضوع تمام شده نبود. زمانی که وی از وجود بیماری آگاه شد که به دلیل عفونت ویروسی، سه بخش هوشیاری مغزش را از دست داده بود، به سرعت دریافت می‌تواند از این بیمار برای ثبت اطلاعات جدید درباره خود‌آگاهی استفاده کند.

به گفته رودراف تصویربرداری‌های نورونی نشان می‌دهند کسی که اینسولای مغز خود را از دست داده‌باشد،‌بخشی از مغز که با خود‌آگاهی انسان درگیر است، رسما به یک زامبی تبدیل خواهد شد. اما بیمار مورد مطالعه نشانه‌های قدرتمندی از هوشیاری و فردیت را از خود نمایش می‌داد و دانشمندان با انجام دو آزمایش غلغلک و شناسایی در عکس دریافتند بسیاری از زوایای خودآگاهی در این بیمار دست‌نخورده باقی مانده است.

دانشمندان بر اساس این نتایج دریافتند نظریه تاثیر سه بخش حیاتی از مغز بر روی خود‌آگاهی انسان درست نیست. با این‌همه بیمار دچار فراموشی‌های متعددی بود که از فراگرفتن اطلاعات جدید او را باز‌می‌داشتند و وی در تعاملات اجتماعی دچار مشکل بود.

خود‌آگاهی و دیگر فعالیت‌های سطح بالا ارتباط ساده‌ای با مغز ندارند و شامل لایه‌هایی از مکانیزم‌ها و پیچیدگی‌هایی هستند که به واسطه نورون‌شناسی استاندارد قابل توضیح نخواهند بود. به اعتقاد رودراف هنوز مکانیزم‌های بنیادینی زیادی باید درباره موضوع هوشیاری و خود‌آگاهی در ذهن انسان کشف شوند و این مشخص می‌کند ذهن انسان،‌ بیشتر از همیشه ناشناخته باقی مانده است.

کد خبر 182354
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز