جمعه ۳ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۹:۱۱
۰ نفر

همشهری علی اشرف درویشیان در سالروز 72 سالگی‌اش با بیان اینکه فقر وستم به مردم روستا در دوران معلمی‌اش باعث شکل‌گیری علاقه او به نویسندگی شده است گفت:مرگ صمد بهرنگی مرا وا داشت تا راه او را ادامه دهم.

darvishian

این نویسنده پیشکسوت در گفت‌وگویی به مناسبت تولدش به خبرنگار ادبیات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: سوم شهریور 1319 در کرمانشاه متولد شدم، دوران مدرسه را در شهر کرمانشاه گذراندم و سپس دو سال هم به دانشسرا رفتم و معلم شدم. دوران معلمی‌ام در روستاهای اطراف کرمانشاه و گیلان غرب بود،در این دوره با دوستان در انجمن‌های ادبی شرکت می‌کردم. علاقه‌مندی‌ام به کتاب و داستان‌نویسی به این دلیل بود که آثار نویسندگان معاصر ادبیات ایران و ترجمه‌های دیگر نویسندگان جهان را می‌خواندم وسپس حضور مستمر در انجمن‌های ادبی باعث شد که علاقه‌مندی‌ام به داستان وداستان نویسی روز به روز بیشتر و گسترده‌تر شد.

درویشیان درباره چگونگی آغاز نویسندگی‌اش اظهار کرد: در سال‌هایی که در روستاهای گیلان‌غرب معلم بودم با فضای عجیب‌تری آشنا شدم و وقتی فقر و ستمی که به مردم آنجا می شد دیدم، نتوانستم آنها را نادیده بگیرم و همین باعث شد که در همان سال‌ها داستان نویسی را با نوشتن برای کودکان آغاز کنم. پس از آن نیز برای ادامه تحصیل به دانشگاه تهران آمدم. در دوران دانشگاه بیش از پیش علاقه مند سعدی‌،حافظ و تاریخ بیهقی شدم و در طول این مدت سعی کردم بیشتر از پیش کتاب بخوانم. در تهران ودانشگاه محیط وسیع‌تری پیدا کردم و به داستان نویسی به شکلی جدی پرداختم،سال 48 هم وقتی که مرگ صمد بهرنگی پیش آمد، مرگ او من را وادار کرد که راه او را ادامه دهم.

او درباره نوشتن اولین داستانش نیز گفت: اولین داستانم را که هیچ وقت منتشر نشد در زندان کرمانشاه نوشتم. درسال 1352 اولین مجموعه داستانم را به عنوان آشوران چاپ کردم و در ادامه هم کتاب‌های دیگری منتشر کردم، همچنین مجموعه داستان «داستان‌های تازه داغ» را هم چند سال پیش در شهر کلن آلمان چاپ کردم.

این داستان‌نویس پیشکسوت که چند سال پیش دچار ضایعه مغزی شد درباره فعالیت‌های این روزهایش نیز گفت: این روزها خسته‌‌ام وخیلی حوصله نوشتن هم ندارم.

به گزارش ایسنا، کتاب بیستون، آبشوران، فصل نان، همراه آهنگ‌های بابام،گل طلا وکلاش قرمز، ابر سیاه هزار چشم،روزنامه دیواری مدرسه ما، رنگینه،کیبرمیگردی داداش جان، آتش درکتابخانه بچه ها،چون وچرا،داستان های محبوب من، سلول 18،سی ودو سال مقاومت در زندان‌های شاه، افسانه ها ومثل های کردی، سال‌های ابری، درشتی، مجموعه 20 جلدی فرهنگ افسانه های ایرانی با همکاری رضا خندان مهابادی، واژه نامه گویش کرمانشاهی،یادمان صمد(صمد بهرنگی) و شب آبستن عنوان‌های آثار علی اشرف درویشیان در زمینه داستان‌نویسی ، ادبیات کودک و پژوهش‌های این نویسنده پیشکسوت است.

کد خبر 182041
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز