همشهری‌آنلاین: روزنامه نیویورک تایمز نوشت با وجود مخالفت‌های آمریکا و اسرائیل، دبیر کل سازمان ملل به ایران سفر می‌کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، پایگاه اینترنتی این روزنامه آمریکایی در مقاله‌ای به قلم ریک گلداستون نوشت: با اعلام خبر اینکه بان کی مون دبیرکل سازمان ملل تصمیم دارد در اجلاس جنبش غیرمتعهدها در تهران شرکت کند، تمام تلاش‌های آمریکا و اسرائیل برای منزوی کردن ایران نقش بر آب شد.

با وجود تلاش‌های بسیار بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل و آمریکا برای منصرف کردن بان کی مون از سفر به ایران روز چهارشنبه مارتین نسیرکی(Martin Nesirky)  سخنگوی وی اعلام شد.

اعلام این خبر به شدت اسرائیلی‌ها را ناراحت کرده است.

ناتوانی آمریکا و اسرائیل برای بی‌اعتبار کردن اجلاس تهران نشان می‌دهد این دو متحد دیرینه در تحت تاثیر قرار دادن و متقاعد کردن کشورهای دنیا در این باره که ایران کشوری خطرناک است، از نفوذ چندانی برخوردار نیست.

یکصد وبیست کشور عضو جنبش غیرمتعهدها از جایگاه بسیار قدرتمندی در میان یکصد و نود و سه عضو مجمع عمومی سازمان ملل برخوردارند.

انتظار می‌رود بان کی مون در تهران با مقامات عالی رتبه ایران از جمله آیت الله خامنه‌ای رهبر عالی این کشور دیدار و گفتگو کند.

نسیرکی در ادامه گفت: به طور قطع دبیر کل در ایران با رهبر عالی ایران دیدار خواهد و درباره موضوعات مختلف مذاکره خواهد کرد.

این روزنامه نوشت: تصمیم بان کی مون برای سفر به ایران با واکنش شدید اسرائیل همراه بود. نتانیاهو اعلام کرد در دهم اوت با بان کی مون مذاکره کرده و از وی خواسته بود در اجلاس تهران شرکت نکند. اسرائیل معتقد است شرکت در اجلاس تهران همه تلاش‌ها را برای منزوی کردن ایران نقش برآب کرده است. اسرائیل معتقد است تحریم‌های اقتصادی برای تحت فشار قرار دادن ایران به منظور متوقف کردن برنامه هسته‌ای خود ناکافی است. حال موضوع تشکیل اجلاس عدم تعهد در این کشوربه شدت اسرائیل را برآشفته کرده است. اسرائیل تصمیم دبیرکل سازمان ملل را برای سفر به ایران اشتباه بسیار بزرگ خواند.

کد خبر 181996
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز