گروه سیاسی: نزدیک به 40کشور از کشورهای عضو جنبش عدم‌تعهد در کمتر از یک هفته به برگزاری اجلاس تهران، آمادگی خود را برای حضور در این اجلاس، در سطح سران اعلام کرده‌اند اما فشارهای غربی کماکان برای بازداشتن آنها از حضور در تهران ادامه دارد.

در راس این فشارها رژیم صهیونیستی سفرای خود را مأمور کرده است تا در کشور محل ماموریتشان به رایزنی با مقامات آن کشور برای تحریم نشست تهران وارد مذاکره شوند. با این حال بنا به گفته مقامات برگزار‌کننده اجلاس عدم‌تعهد، تاکنون حضور 100کشور از 120کشور عضو جنبش عدم‌تعهد در تهران قطعی شده است.

براساس این گزارش امیر کویت، امیر قطر، رهبر کره شمالی، پادشاه عمان، رئیس‌جمهور پاکستان، رئیس‌جمهور ترکمنستان، رئیس‌جمهور تاجیکستان، رئیس‌جمهور افغانستان، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین (محمود عباس)، نخست‌وزیر هند، رئیس‌جمهور عراق، رئیس مجلس لیبی و رئیس‌جمهور مصر اعلام کرده‌اند که در این اجلاس حضور خواهند یافت.

عبدالله گل، رئیس‌جمهور ترکیه و بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز میهمانان ویژه اجلاس هستند که حضورشان در اجلاس قطعی شده است. چند روز قبل‌تر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به بان کی مون از او خواسته بود به تهران نرود.
اوو مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی اعلام کرده است که در راس هیأتی بلندپایه و در معیت وزیر امور خارجه‌اش برای حضور در شانزدهمین اجلاس بین‌المللی سران غیرمتعهدها به تهران سفر می‌کند. برخی از کشورهای آمریکای لاتین چون کوبا، ونزوئلا و اکوادور و. . . نیز اعلام کرده‌اند در سطح سران در اجلاس تهران شرکت می‌کنند.

آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور پاکستان هم با همراهی حنا ربانی، وزیر خارجه‌اش و هیأتی کارشناسی از وزارت خارجه پاکستان به تهران می‌آید. مهدی نبی‌زاده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی گفته است نخست‌وزیر هند هشت شهریور و وزیر امور خارجه این کشور هفت شهریور‌ماه برای شرکت در اجلاس عدم‌تعهد وارد تهران خواهند شد. وی با اشاره به اینکه هیأت هندی که به تهران سفر می‌کنند حدود 150نفر خواهند بود، تصریح کرد: بخشی از وزارت خارجه و نخست‌وزیری در سطوح سیاسی و اقتصادی هستند و حدود 40نفر نیز از رسانه‌ها نخست‌وزیر را همراهی خواهند کرد.

کد خبر 181796
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز