گروه محیط‌زیست: تیرماه گذشته شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای از رئیس مجلس خواستند طرح جامع منابع طبیعی و آبخیزداری را که از مجلس هفتم معلق مانده بود در دستور کار قرار بگیرد.

جنگل

این درحالی است که منتقدان منابع طبیعی معتقدند که این طرح پیش از آنکه در دستور کار مجلس قرار بگیرد نیاز به بازنگری از سوی صاحب‌نظران منابع طبیعی دارد اما اکنون دایره منتقدان گسترده شده و برخی مدیران ارشد دولتی را هم در برگرفته است ازجمله ، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم به جمع منتقدان پیوست.

محمد جواد محمدی‌زاده در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به طرح جامع منابع طبیعی که در حال حاضر در کمیسیون کشاورزی مطرح است افزود:‌ به‌نظر می‌رسد کمیسیون کشاورزی در بعضی مناطق مقداری شتابزده عمل می‌کند و در بعضی مواقع جامعیتی که مدنظر است و آن اشباع و اقناع فکری حاصل نمی‌شود. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: در مجلس قبل این لایحه به طرح تبدیل شد و دولت تقاضای استرداد این طرح را کرد اما این کار با شتابزدگی در کمیسیون کشاورزی مصوب شد.

وی در بخشی از سخنان خود، به لایحه جامع خاک اشاره کرد و گفت: لایحه جامع خاک سازمان حفاظت محیط‌زیست پس از یک سال و نیم آماده و به مجلس ارائه شد. این لایحه عملا دارد به طرح جامع منابع طبیعی چسبانده می‌شود درحالی‌که این دو موضوع با یکدیگر فرق می‌کنند.

محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در ادامه با اشاره به موضوع حفاظت از منابع آب کشور خاطرنشان کرد: تاکنون در این قالب طرح جامع حفاظت از آب را نداشتیم درصورتی که الان سازمان محیط‌زیست این طرح را تهیه کرده است.

انتقاد از بهره‌برداری از جنگل‌ها

آنطور که در گزارش فارس آمده ، انتقادات رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به شتابزدگی در تصویب طرح جامع منابع طبیعی و آبخیزداری محدود نشد بلکه وی دربخشی از سخنان خود از بهره‌برداری از جنگل‌ها نیز انتقاد کرد و گفت: موضوع بهره‌برداری صنعتی از جنگل‌ها باید قطع شود. در این زمینه سازمان جنگل‌ها سالانه یک میلیون مترمکعب اجازه قطع درختان را برای تولید کاغذ، مبلمان و مصارف صنعتی دیگر می‌دهد.

وی گفت: باید جایگزین این برداشت‌ها صنوبرکاری شود. همچنین از واردات چوب می‌توانیم به راحتی مشکل نیاز صنعتی را حل کنیم. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: به واسطه بهره‌برداری‌های صنعتی از جنگل‌ها 18میلیون هکتار جنگل کشور به 14میلیون هکتار رسیده است که اگر این موضوع را پیگیری نکنیم با کاهش جدی روبه‌رو خواهیم بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حالی از بهره‌برداری از جنگل‌ها انتقاد می‌کند که جنگل ابر که یکی از ارزشمندترین توده‌های جنگلی کشور است در معرض تخریب قرار دارد. به اعتقاد منتقدان، حفاظت از جنگل ابر که قرار است قربانی جاده‌ای شود که نه وجاهت فنی دارد و نه اقتصادی، آزمایشی است برای سازمان حفاظت محیط‌زیست که نشان دهد تا چه اندازه در عمل به حفاظت و صیانت از جنگل‌های کشور اهمیت می‌دهد.

ضرورت بازنگری طرح توسط صاحب‌نظران منابع طبیعی

رئیس انجمن علمی جنگلبانی ایران هم پیش از این، درگفت‌وگو با همشهری از نمایندگان مجلس خواست با توجه به حیاتی بودن طرح جامع منابع طبیعی و آبخیزداری و به‌منظور پیشگیری از خطاهای سهوی، این طرح از سوی نهادهای تخصصی منابع طبیعی بررسی و ارزیابی شود.

دکتر هادی کیادلیری تصریح کرد: طرح جامع منابع طبیعی و آبخیزداری مربوط به مجلس هفتم است و از آن زمان تاکنون شرایط و مقتضیات جامعه تغییر کرده؛ براین اساس پیش از هرچیز باید مفاد طرح با توجه به این تغییرات، اصلاح و به روز شود. از مواردی که این عضو هیأت علمی دانشگاه نسبت به آن واکنش نشان داد حذف واژه جنگل از عنوان این طرح بود.

به اعتقاد وی، وقتی اسم جنگل و مرتع از عنوان سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور حذف شود بحث حفاظت از جنگل هم رنگ می‌بازد؛ زیرا واژه جنگل در عنوان سازمان جنگل‌ها نشان از اهمیت ویژه‌ای دارد که برای صیانت از جنگل‌ها قائل شده‌اند و در واقع این واژه نوعی تبلیغ و یادآوری ضرورت حفظ جنگل است. به همین دلیل حذف واژه جنگل از عنوان سازمان جنگل‌ها تبعات بسیار ناگواری دارد و سبب تضعیف فرهنگ حفاظت و صیانت از رویشگاه‌های جنگلی می‌شود.

کیادلیری از میزان جرایم درنظر گرفته شده در این طرح نیز انتقاد کرد و گفت: مواد مربوط به تعیین جرایم نیز نیاز به بازنگری دارد زیرا برای قطع یک درخت 200تا 500هزار تومان جریمه تعیین شده است. آیا واقعا ارزش یک درخت 500ساله 200یا حداکثر 500هزارتومان است؟ بدیهی است که این جریمه اندک نه‌تنها بازدارنده نیست که به تخریب رویشگاه‌های جنگلی دامن می‌زند؛ همچنان‌که برای کسانی که سهوا اراضی جنگلی حاشیه باغات را تخریب می‌کنند جریمه درنظرگرفته شده اما میزان این جریمه مشخص نیست.

کد خبر 181664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز