همشهری‌آنلاین: معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران اعلام کرد که هیچ مجوزی را این اداره کل برای تغییر کاربری خانه تاریخی 'ظهیرالاسلام' صادر نکرده است.

zahiroleslam

بهروز جلالی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: هرچند برخی رسانه‌ها از تلاش سازمان تامین اجتماعی به عنوان مالک حقوقی این خانه برای تغییر کاربری آن خبر داده اند اما طبق قانون هرگونه مجوز تغییر کاربری از سوی شهرداری باید به اداره کل میراث فرهنگی اعلام شود.

وی تاکید کرد که اداره کل میراث فرهنگی استان تهران مخالف هرگونه تغییر کاربری و یا تخریب این خانه تاریخی بوده و تاکنون نیز نامه‌ای در این زمینه به میراث فرهنگی استان تهران واصل نشده است.

خانه تاریخی ظهیرالاسلام در محدوده شهرداری منطفه 12 تهران و در خیابان برادران قائدی چهار راه ولی آباد قرار دارد و در مالکیت اداره املاک و مستغلات سازمان تامین اجتماعی است؛ دیوار حیاط این خانه تاریخی که برخی از آن به عنوان خانه نخستین امام جمعه تهران یاد می کنند، چند سال پیش از سوی شهرداری به بهانه خطر ریزش دیوارها تخریب و نمای خانه در برابر دیدگان رهگذاران پدیدار شد.

هرچند سازمان تامین اجتماعی بنا دارد تا این خانه تاریخی را تخریب و به جای آن پارکینگ طبقاتی احداث کند اما این خانه در سال 1385 در فهرست میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده و کارشناسان میراث فرهنگی بر این باورند که خانه یاد شده تلفیقی از معماری ایرانی و فرهنگی است و باید برای آیندگان حفظ شود.

این خانه به 'سیدزین‌العابدین امام جمعه' ملقب به ظهیرالاسلام داماد ناصرالدین شاه تعلق دارد که زمانی امام جمعه تهران بود.

** قد سرای افشار کوتاه شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران درباره وضعیت سرای تاریخی افشار و احتمال افزایش ارتفاع این بنا در فرآیند مرمت و نوسازی آن گفت: سرای افشار در حریم کاخ گلستان قرار دارد که پرونده آن برای ثبت جهانی به یونسکو ارسال شده است.

جلالی با تاکید بر اینکه مرمت و نوسازی سرای افشار با نظر این سازمان در حال انجام بوده و کارشناسان میراث فرهنگی بر ارتفاع آن نظارت دارند،افزود: از آنجا که بخش‌هایی از سقف این بنا تخریب شده بود، لازم بود که بنا با حفظ وضع موجود مورد مرمت و نوسازی قرار گیرد.

وی ادامه داد: ارتفاع فعلی بنا حدود 13 متر بوده که بر اساس طرح اولیه مربوط به مرمت بنا قرار است ارتفاع آن حدود یک متر و نیم کاهش یابد و به این ترتیب نه تنها ارتفاع بنا بلند نمی شود و مشکلی برای حریم کاخ گلستان بوجود نمی‌آورد بلکه ارتفاع آن نیز پس از مرمت تا حدودی کوتاه خواهد شد.

سرای افشار بخش‌های باقیمانده از تکیه دولت تهران قدیم و در حریم درجه یک کاخ گلستان در محدوده بازار تهران قرار داد اما هنوز به ثبت ملی نرسیده است.

کد خبر 181563

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز