همشهری‌آنلاین: معاون پژوهشی خانه ی هنرمندان ایران در مراسم یادبود استاد عبدا... سروراحمدی با تأکید بر اینکه جای هنرمندان بزرگ به راحتی پر نمی شود گفت: هنرمندان بزرگ حافظه های فرهنگی جامعه هستند که میراث و خاطرات یک قوم را با خود دارند.

sarvar

به گزارش شبکه ی خبری هنرمندان ایران، دکتر بهمن نامور مطلق مرگ هنرمندان بزرگ را مرگ جامعه دانست و گفت: اساتید بزرگی چون سرور احمدی زبان روایت های معنوی یک جامعه بودند که بوسیله ی آنها ما خود را کنترل می کردیم. اینان هیچگاه زبان خود نبودند و همواره زبان دیگران بودند و از دیگران گفتند تا اینکه از خود بگویند.

دکتر نامور مطلق با اشاره به این مهم که ظلم است که چنین اساتید بزرگی در عزلت و تنهایی جهان را ترک کنند، اظهار امیدواری کرد که با توجه جدی به هنرهای سنتی، بتوانیم حق این اساتید را به شایستگی بجای آورده و در تداوم مسیر آنها کوشا باشیم.

در ادامه این مراسم استاد مجید کیانی، محقق و پژوهشگر عرصه ی موسیقی به بحث ارتباط بین موسیقی مقامی گذشته و موسیقی دستگاهی ایران پرداخت و گفت: موسیقی سنتی یا شفاهی یا موسیقی کهن که از آن یاد می شود مانند زبان ما است که یک تاریخ و فرهنگ را پشت سر خود دارد و این موسیقی را نمی توانیم بگوییم که متعلق به گذشته است چرا که هیچگاه کهنه نمی شود بلکه متعلق به حال است و برای آینده.

این پژوهشگر موسیقی با اشاره به اینکه هر فرهنگی دارای هویتی است که شناخت دقیق این هویت به درک درست فرهنگ می انجامد گفت: اگر بتوانیم در موسیقی شفاهی علاوه بر روش های تحلیلی، روش های تألیفی را نیز به آن اضافه کنیم در ارتباط بین موسیقی ها و هویت بخشیدن به آن و حفظ و تداوم آن خیلی کمک کرده ایم.

وی موسیقی دستگاهی را مثل زبان فارسی، ملی دانست و گفت: این موسیقی متعلق به تمام کشور است ولی در هر منطقه شکل خاص خود را پیدا می کند و باید توجه داشت که آنچه که موسیقی را موسیقی می کند حال درونی نوازنده است که کار موسیقی را به حکمت منتهی می کند.

استاد علی اصغر بیانی، سخنران دیگر این مراسم بود که حیوان و نبات و جماد را محصول ذره در جهان هستی دانست که بی دلیل بوجود نمی آیند و گفت: هر پدیده ای برای اینکه معنا و تعین پیدا کند حتماً نیاز به قالب دارد و ما نیز در هنر ها از قالب های متعدد برای حبس معنا استفاده می کنیم و استاد سرور احمدی کسی بود که با یک قالب بسیار محدودی که در اختیار داشت حجم بسیار عظیمی از معنا را در اختیار ما گذاشت و این تنها از عهده کسی بر می آید که خود به استغنا و بی نیازی در آن رسیده باشد و استاد سرور احمدی چنین بود.

وی با بیان اینکه اگر هنرمند بخواهد از طریق فنون و تکنیک های هنری خود کسب هویت کند، هنرش ناقص است گفت: استاد سرور احمدی در موسیقی منطقه خراسان تمام مراحل پیچیده ای که لازم است یک موسیقی داشته باشد تا به اجمال برسد را پشت سر گذاشت و به همین جهت است که می تواند همه ی معانی را به طیف وسیعی از مخاطبان خود انتقال دهد.
گفتنی است اجرای دوتار نوازی توسط فرزندان استاد مرحوم عبدا... سرور احمدی و آواز محلی خراسانی از دیگر برنامه های این مراسم در آخرین شب آدینه ی ماه مبارک رمضان در خانه ی هنرمندان ایران بود که با استقبال بسیار خوب علاقه مندان به آن مرحوم و موسیقی مقامی روبرو شد.

کد خبر 181549
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز