چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

بعضی چیزها توی دنیا تک هستند؛ بعضی جاها هم به خاطر این‌که بعضی چیزهای تک را در خودشان جای داده‎اند، تک می‌شوند.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی662

تک هستند یعنی که جای دیگری از آن‌ها نیست و باید خیلی خیلی مراقبشان بود. مثل همین یوز خودمان. یوزپلنگی که فقط و فقط در ایران زندگی می‏کند. شهرت این حیوان به دونده بودنش است. سریع‏ترین جاندار روی زمین که در سه ‌ثانیه می‏تواند سرعتش را از صفر به 110 کیلومتر در ساعت برساند. شتابی اندازه‏ی ماشین‏های مسابقه. باورنکردنی است، نه؟

بدن یوز ایرانی از خال‏های سیاه تو پُر پوشیده شده است و از این لحاظ با پلنگ که خال‏‌های توخالی دارد، فرق می‏‌کند. هم‌چنین کنار چشمان یوزپلنگ آسیایی که به یوز ایرانی شهرت یافته، خط سیاهی وجود دارد که تا نزدیکی دهانش آمده است. این جاندار از مهم‏ترین حیوانات در حال انقراض است. چرا که با خطر جدی روبه‌رو است و تنها در شهرهای جنوب شرقی ایران مانند نایبندان و طبس تعداد کمی از نسل این پستاندار زیبا زندگی می‌کنند. عوامل زیادی نسل این حیوان را تهدید می‏کنند که مهم‏ترین آن‌ها شکار است. متأسفانه قوی‏ترین دونده‏ی روی زمین طعمه‌ی محبوب شکارچیان است و این موضوع باعث کم شدن جمعیت آن‌ها در سال‎های گذشته شده است. از بین رفتن زیستگاه‏های بکر این جانور نیز، یکی دیگر از تهدیدهای زندگی یوز ایرانی به شمار می‏آید.

چند سالی است برای حفاظت از این پستاندار منحصر به فرد، فعالیت‏های بین‏المللی زیادی صورت می‏پذیرد و دوستداران محیط‏زیست برای بقای این حیوان در ایران تلاش می‏کنند.

کد خبر 181283

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز