یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۴
۰ نفر

یکی از بیماری‌های دوران سالمندی آمفیزم است. از نظر پزشکی آمفیزم خفگی آهسته است.

بیمار

به این معنا که کیسه‌های ظریف هوایی شش‌ها تخریب می‌شوند و دیگر نمی‌توانند اکسیژن را به خون منتقل کنند. علائم‌ شایع‌ آمفیزم تنگی‌ نفس‌، عفونت‌های‌ گاه‌به‌گاه ریه‌ها و بزرگ‌ شدن‌ قفسه‌ سینه‌ است و یکی از شایع‌ترین علت‌های ابتلا به آن نیز سیگارکشیدن ممتد و در معرض آلودگی‌های هوایی شدید قرار گرفتن است. بنابراین در وهله اول ترک سیگار بهترین و اصلی‌ترین راه مقابله با آمفیزم است. پیشنهاد‌های طب مکمل و گیاه درمانگران نیز در این زمینه می‌تواند مؤثر باشد.

گل ماهور به‌خاطر اینکه منبعی غنی از موسیلاژ است تأثیر بسیاری در درمان بیماری‌های تنفسی ازجمله آمفیزم دارد. چای درست‌کردن با یک یا دو قاشق مرباخوری خشک کرده برگ یا گل گیاه در یک فنجان آب جوش و صاف کردن آن به همراه ترکیبی از فلفل قرمز و ریشه شیرین‌بیان در این زمینه توصیه می‌شود.

فلفل قرمز به‌دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی و در عین حال خاصیت رقیق کردن ترشحات تنفسی پیشنهاد دیگر گیاه‌درمانگران برای درمان آمفیزم است. دانه معطر هل نیز به‌خاطر داشتن سینئول که یک ترکیب خلط‌آور قوی است برای مبتلایان به آمفیزم توصیه می‌شود. روغن اکالیپتوس نیز به‌خاطر غنی بودن از سینئول برای مبتلایان به این بیماری سفارش می‌شود. مطالعات علمی همچنین نشان می‌دهد ریشه شیرین‌بیان دارای 9ترکیب خلط‌آور و 10ترکیب آنتی‌اکسیدان است که البته به‌خاطر عوارض جانبی خاص آن‌که پیش‌تر شرح داده شده نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد.

چای سبز و سیاه، مرزنگوش، ریحان، پونه سنبله‌ای، نعنای فلفلی، بومادران و دارچین نیز به‌خاطر ترکیبات خلط‌آور و همینطور آنتی‌اکسیدان‌شان برای مبتلایان به آمفیزم توصیه شده است.

کد خبر 180890
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز