یکشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: زلزله، آتش‌سوزی، خشکسالی و توفان‌های سهمگین رویدادهای طبیعی هستند که سالانه جان بسیاری از انسان‌ها را می‌گیرند، اما علاوه بر این رویدادهای تلخ، احیای بیماری‌هایی که انسان‌ها زمانی آنها را ریشه‌کن کرده‌اند نیز می‌تواند عاملی دیگر برای از بین رفتن انسان‌ها باشد.

مالاریا

انسان در طول حیاتش متناسب با میزان پیشرفت علم و دانش خود با بیماری‌های مختلفی به مقابله و مبارزه رفته و آنها را ظاهرا ریشه‌کن کرده‌است. اما تعدادی از این بیماری‌ها به شکلی دوباره در میان انسان‌ها شیوع پیدا کرده‌اند که می‌توانند بسیار بیشتر از بلایای طبیعی مرگبار باشند:

ابولا

این بیماری که منجر به نابود شدن روده‌های انسان می‌شود، در ماه جولای در اوگاندا آغاز شده و تا کنون 16 نفر دراثر ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند، اما سازمان بهداشت جهانی ادعا کرده اکنون بیماری تحت کنترل درآمده است.

طاعون

بیماری طاعون که در قرون وسطی جمعیت جهان را تا اندازه زیادی کاهش داد،‌ هنوز به کلی ریشه‌کن نشده‌است. نیومکزیکو جایی است که هنوز امکان ابتلا به این بیماری در آن وجود دارد. در ماه جولای مردی در این منطقه به دلیل اینکه سنجابی مرده را لمس کرده‌بود، به طاعون مبتلا شد.

بیماری سیاه ریوی

تنفس کردن غبار ذغال می‌تواند منجر به ابتلا به بیماری مرگبار انسداد ریه یا بیماری سیاه ریوی شود. زمانی انتظار می‌رفت تجهیزات ایمنی و فیلتر‌های هوا بتواند معدن‌چیان را از ابتلا به این بیماری نجات دهد، اما بررسی‌هایی که به تازگی انجام شده نشان می‌دهد نه‌تنها تعداد مبتلایان به این بیماری درحال افزایش است،‌بلکه معدن‌چیان جوان به واسطه پیشروی سریعتر بیماری زودتر از پا درمی‌آیند.

مالاریا

تنفس کردن گرد ذغال می‌تواند منجر به مرگ شود، اما سوزاندن آن نیز می‌تواند جان انسان‌ها را به شکلی دیگر و به صورت غیر‌مستقیم به خطر بیاندازد. با گرم شدن سیاره زمین به واسطه افزایش میزان گازهای گلخانه‌ای، تحقیقات هشدار می‌دهند که پشه‌‌ها می‌توانند با سرعت و شدت بیشتری اقدام به انتشار بیماری مالاریا کنند. در گذشته مالاریا شمالی‌ترین نقاط آمریکا در کانادا را به خود آلوده کرده‌بود که برنامه‌های ریشه‌کنی بیماری بخش بزرگی از این بیماری را در آمریکای شمالی ریشه‌کن کرد. اما گرمتر و مرطوب‌تر شدن آب‌و هوا به آن معنی است که پشه‌های بیشتری به وجود خواهند آمد که این امر کنترل آنها را دشوارتر خواهد ساخت.

سیاه‌سرفه

با انتشار آمار 18 هزار نفری از مبتلایان به سیاه‌سرفه،  سال 2012 به هیچ‌وجه سال خوبی برای ریه انسان‌ها نبوده‌است. این تعداد دوبرابر تعداد مبتلایان به این بیماری در سال 2011 است و برای مشاهده چنین آماری در تاریخ باید آمار مبتلایان سال 1959 را مورد بررسی قرار داد تا رقمی مشابه این تعداد را مشاهده کرد.

وبا

این بیماری که به واسطه آلودگی در آب به وجود می‌آید معمولا در شرایط بحرانی و پس از وقوع بلایای طبیعی مانند زمین‌لرزه شیوع پیدا می‌کند. برای مثال پس از زمین‌لرزه شدیدی که پورتو‌پرنس را به نابودی کشاند، اکنون وبا در میان ساکنان هائیتی شیوع پیدا کرده‌است. از زمان وقوع زمین‌لرزه تا کنون بیش از 150 هزار نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

سل

بیماری سل قاتل بی‌رحم تعدادی از مشهورترین‌های تاریخ است: فرانتس کافکا، جورج اورل، النور روزولت و هنری دیویدتوریا. به نظر می‌آمد که این بیماری پس از کشف واکسن و مصرف آنتی‌بیوتیک ریشه‌کن شده‌باشد اما متاسفانه نمونه‌ای از این بیماری که در برابر دارو مقاوم بود در دهه 1980 ایجاد شده و شیوع یافت. سل اکنون در میان بیماری‌های عفونی در سطح جهان دومین قاتل انسان‌ها پس از بیماری ایدز به شمار می‌رود و در سال 2010 درحدود 1.4 میلیون نفر دراثر ابتلا به سل جان خود را از دست دادند.

فلج اطفال

بیماری سل و احیای دوباره و شیوع مجدد آن در میان انسان‌ها باید زنگ خطری برای بیماری فلج اطفال به شمار رود. زمانی که یک بیماری ریشه‌کن می‌شود، نباید به آن اجازه داد که دوباره زنده شود، از این رو سازمان‌هایی از  قبیل سازمان بهداشت جهانی، مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا و یونیسف مسئولیت ریشه‌کن ساختن بیماری فلج اطفال از روی سیاره‌زمین را به عهده گرفته‌اند.

مننژیت

بیماری مننژیت منینگوکوکال بیماری بسیار نادری است، اما می‌تواند در طی یک روز یک کودک را بکشد. میزان واکسیناسیون برای این بیماری بسیار کم است،‌اما فعالیت‌هایی که در زمینه آگاهی خانواده‌ها انجام می‌گیرند،‌منجر به افزایش واکسیناسیون در میان کودکان شده‌است. این بیماری با یک تماس بدنی بسیار کوچک قابل انتقال بوده و امکان دارد تا زمانی که دیگر برای تشخیص دیر شده‌باشد، امکان تشخیص آن به وجود نیاید.

کد خبر 180841
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز