تابستان که شروع می‌شود بسیاری از والدین عزا می‌گیرند که برای سرگرمی فرزندانشان چه‌کار کنند.

نخستین فکر کلاس‌های جورواجور است اما اینجا یک سؤال می‌پرسیم، چرا با فرزندانتان آشپزی نمی‌کنید؟ بله، آشپزی با چهاردست. این روش فرصت آموزشی مفرحی را به‌وجود آورده و فرزند شما قبل از اینکه غذای آماده را در بشقاب خود بیابد، می‌تواند مواد غذایی را تشخیص دهد.

در جریان تند زندگی روزانه، یافتن فرصتی برای پخت‌وپز و انتقال دانش آشپزی خود به فرزندان بسیار دشوار است اما تابستان فرصت خوبی است. کارشناسان معتقدند فرزندانی که آشپزی را از سن‌کم آغاز می‌کنند، در آینده آشپز ماهری خواهند شد. کودکانی که برای خرد کردن سبزیجات یا نگاه کردن به والدین خود در هنگام آشپزی به آشپزخانه رفت‌وآمد می‌کنند، معمولا عادت غذایی درستی خواهند داشت و بعدها غذای خانگی را به غذای آماده ترجیح می‌دهند.

هنگامی که شما اطلاعات کافی در مورد غذای سالم و پختن آن ندارید چطور می‌توانید این مفهوم را به دیگران منتقل کنید!
در این نوشتار مقاله چند پیشنهاد به شما ارائه می‌شود تا فرزندان خود را به آشپزی ترغیب کنید.

اما من که آشپز نیستم...

برای آموزش آشپزی به فرزندانتان لازم نیست که حتما خودتان یک آشپز ماهر و بزرگ باشید.
باید بدانیم که کودکان با یکدیگر متفاوتند و آموزش باید مطابق با نگرش هر کودک باشد.
آموختن ارزش غذایی به کودکانی که هنوز به مدرسه نرفته‌اند شاید کمی زود باشد اما باید به آنها یاد بدهیم که مواد غذایی را از یکدیگر تشخیص دهند، مثلا فرق بین کدو و بادمجان را بدانند.

آموزش شناسایی موادغذایی

از سن دو سالگی می‌توان کودکان را با آشپزی آشنا کرد. برای شروع باید منابع مختلف تهیه مواد غذایی را به آنها نشان داد، مثلا سوپرمارکت‌ها، بازارها و یا حتی برای آشنایی با روش تهیه محصولات غذایی آنها را نزد تولیدکنندگان برد.
به‌منظور آشنا کردن کودکان کم‌سن و سال با آشپزی می‌توان آنها را هنگام تهیه غذا روی گوشه‌ای از پیشخوان آشپزخانه نشاند. بچه‌ها با کارهایشان می‌توانند خیلی سریع شما را قانع کنند. وقتی چیزی از شما می‌خواهند می‌دانند از چه راه‌هایی استفاده کنند؛ عصبانیت، لجاجت، مهربانی و...
اما برای تأکید بر اهمیت انتخاب کردن و معیارهای انتخاب باید ضمن جواب رد به خواسته‌هایشان خیلی هوشمندانه آنها را قانع کنید. این روش آموزشی است که باید همیشه از آن استفاده کنید.

ایجاد فعالیت‌های سرگرمی

راز موفقیت آموزش به کودکان ایجاد فعالیت‌های سرگرم‌کننده است. برای سرگرمی کودکان باید از روش‌های متنوع استفاده کرد. یکی از روش‌های ساده، نشاندن کودکان روی پیشخوان آشپزخانه در طول زمان تهیه غذاست. آنها به‌تدریج علاقه نشان می‌دهند و می‌خواهند تا در تهیه کیک سهیم باشند. کمک خواستن شما برای چیدن میز به منزله محول کردن کار چندان سختی به آنها نیست اما به شما این امکان را می‌دهد تا کمی استراحت کنید. انتقال دانش آشپزی رکن اصلی برای تشکیل ساختار هویت است، در واقع با انتقال معلومات آشپزی می‌توان عادات غذایی خانواده را سامان داد (ساعات صرف غذا، ساختار غذاها). هرچه زودتر انتقال اطلاعات انجام شود بهتر است زیرا کودکان در سنین کمتر، اطلاعات را به‌طور ناخودآگاه دریافت می‌کنند.

خود را برای آشپزی با کودکان آماده کنید

آشپزی با فرزندان نیاز به تدارکات و آماده‌سازی‌ دارد و از همه مهم‌تر اینکه باید همه‌‌ چیز را از قبل پیش‌بینی کنید. ابتدا باید دستور طرز تهیه غذا را انتخاب کنید. سراغ یک کتاب آشپزی بروید که عکس‌های زیبای درونش نظر کودک شما را جلب کند و غذایی برایش انتخاب کنید که خوشش بیاید. روی غذایی تأکید کنید که مراحل آماده‌سازی‌ آسانی داشته باشد و مدت تهیه آن نیز زیاد طولانی نباشد. دستور تهیه غذا را به‌دقت برایش بخوانید تا تمامی مراحل آن را متوجه شود. سپس ظروف و مواد اولیه را برایش حاضر کنید تا در طول آشپزی مشغول جست‌وجو در کمدها نباشد. هنگام تهیه غذا بالای سر او نایستید و مدام او را زیرنظر نگیرید؛ زیرا هیچ اتفاق وحشتناکی برای مواد نخواهد افتاد. شما باید مواظب کارکردن او با چاقو، آتش و همچنین تمیزی زمین باشید تا فرزندتان سر نخورد.

کد خبر 180811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز