گروه شهری - محمد باریکانی : جنوبی‌ترین جزیره ایران، جزیره‌ای که زمانی گپ سبزو و بعدتر بوموسی و حالا ابوموسی خوانده می‌شود معتدل‌تر از شهر بزرگی همچون بندرعباس است.

جزیره ابومسی

این موضوع را می‌توان با اندکی پیاده روی در آفتاب داغ جزیره و پس از آن گردش در خیابان‌های شرجی شهر بندرعباس دریافت. دمای هوا در ساعاتی از شب در بندرعباس به 41درجه بالای صفر می‌رسد و هوای شرجی چنان فضایی ایجاد می‌کند که ساکنان شهر مرکزی استان هرمزگان برای فرار از گرمای شرجی شهر به مراکز خرید بزرگ می‌روند و ساعاتی در هوای خنک اسپیلت‌ها گپ می‌زنند.

دورتر از بندرعباس در جنوبی‌ترین نقطه از خاک ایران در 50کیلومتری کشور امارات، در همین بوموسی، جزیره کوچک و زیبای ایرانی در میان آب‌های خلیج‌فارس، می‌توان آستین پیراهن را بالا زد و در خیابان‌های کوتاه و بسیار خلوت جزیره در هوایی خنک‌تر از بندرعباس و در سکوت محض قدم زد و هر نقطه که سر چرخاند کوه حلوا را به نظاره نشست.

تازه‌ترین دیدار از جزیره ابوموسی پس از آنکه اعلام شد این جزیره ایرانی به منطقه نمونه گردشگری کشور تبدیل می‌شود و 30میلیارد ریال نیز برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری به آن اختصاص یافت هفته گذشته انجام شد.

زندگی در جزیره جاریست

محله‌های بلوک بندی شده ابوموسی و بازارچه بسیار کوچک آن‌که شامل یک مغازه میوه فروشی، دکان توزیع خواربار و یکی دو مغازه دیگر برای عرضه لباس است به همراه ساحل بسیار زیبا و پاکیزه آن جاذبه‌های جزیره را در سفر پیشین شکل داده بودند.

دیدن برخی ساکنان جزیره و کودکانی که در محله‌های کوچک و بلوک بندی شده آن در حال دوچرخه سواری هستند بیانگر جاری‌بودن زندگی در جزیره است. فاصله میان فرودگاه تا سالن آمفی‌تئاتر ساختمان آموزش و پرورش که میزبان گروهی از جانبازان جنگ است کافی است تا مطلع شویم روزنامه‌های کشور ازجمله همین روزنامه‌ای که در حال خواندنش هستید به این گوشه از کشور می‌رسد و هر روز در جزیره و به تعداد چند نسخه توزیع می‌شود. ابوموسی این جزیره 25کیلومتری که در سه‌‌ماه گذشته به جزیره‌ای خبرساز تبدیل شده اکنون قرار است با تبدیل شدن به منطقه نمونه گردشگری توسعه زیرساختی را شاهد باشد.

جدای از ساختمان‌های دولتی موجود در جزیره ازجمله ساختمان‌های نوساز شهرداری، فرمانداری، آموزش و پرورش، مخابرات و. . . که با آجرهای زردرنگ کوچک بنا شده‌اند، عبور از شهرک مروارید حال و هوای دیگری دارد. شهرک مروارید محل زندگی عمده ساکنان بومی جزیره است که به‌کار ماهیگیری و صید از دریا اشتغال دارند. ساختمان‌های این محله بیشتر با بلوک‌های سیمانی و برخی با نمای سنگی خودنمایی می‌کنند و محله‌ای قدیمی است که اندکی پررفت‌وآمد‌تر از دیگر نقاط جزیره است.

اطراف شهرک مروارید در جزیره ابوموسی، امام جماعت مسجد جزیره در حال سخنرانی برای نمازگزاران است. بخشی از سخنان او که از بلندگوی مسجد به تمام جزیره می‌رسد به موضوع ایرانی‌بودن جزایر مورد ادعای کشورهای کوچک حاشیه خلیج‌فارس اختصاص دارد. سخنران مسجد جامع ابوموسی همچنین برخی کشورهای کوچک حاشیه جنوبی خلیج‌فارس را به مراقبت در اظهارنظرهای بی‌مورد خود در موضوع جزایر ایرانی فرامی‌خواند.

سرمایه‌گذاران به ابوموسی آمدند

طالب موسوی فرماندار ابوموسی را درست مقابل در ورودی مسجد جامع ابوموسی ملاقات می‌کنم. چهره سبزه‌ای دارد، موهایش اندکی گندمی است و با همان ته لهجه جنوبی درخصوص وضعیت جزیره پس از اعلام منطقه نمونه گردشگری سخن می‌گوید. فرماندار جزیره کوچک و زیبای ابوموسی دو خبر خوب دارد؛ نخست اینکه بودجه 30میلیارد ریالی برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری جزیره ابوموسی محقق شده است و دیگر آنکه تحویل یک قطعه زمین در جزیره به‌منظور احداث هتل به یک سرمایه‌گذار در دستور کار قرار دارد تا بدین‌ترتیب نخستین گام برای تبدیل شدن ابوموسی به مقصد گردشگری برداشته شود.طالب موسوی به همشهری می‌گوید: رسیدگی به جزیره ابوموسی در رأس برنامه‌های دولت قرار دارد و طرح‌های مختلفی در بخش‌های گردشگری و اقتصادی برای این جزیره پیش‌بینی شده است.

فرماندار ابوموسی در توصیف ویژگی‌های جزیره زیبای ابوموسی و قابلیت‌های تبدیل شدن این جزیره به مقصد گردشگری می‌گوید: ابوموسی سرشار از انواع گونه‌های آبزی و سواحل مرجانی و بسیار دیدنی است و برای ورود افراد علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری مستعد است.

وی همچنین با اشاره به برگزاری همایش علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در ابوموسی که دو هفته پیش از این گفت‌وگو در جزیره برگزار شده بود از ارائه طرح‌های سرمایه‌گذاران در ابوموسی خبر داد و گفت: طرح‌های ارائه شده از سوی سرمایه‌گذاران در دست بررسی است تا در فرایندی منطقی نسبت به اجرای آنها تصمیم‌گیری شود.

نکته جالب آنکه جزیره 25کیلومتری ابوموسی اکنون دارای یک طرح جامع شده است تا با بررسی طرح‌های ارائه شده در حوزه سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و گردشگری درخصوص اجرایی شدن طرح‌های توسعه جزیره تصمیم‌گیری شود.

قدم زدن در سکوت جزیره

پایان گفت‌وگو با فرماندار ابوموسی بازدید کوچکی از جزیره مرجانی است. اسکله کوچک جزیره مخصوص تردد قایق‌های کوچک صیادی و گاه اتوبوس دریایی حمل مسافر به جزیره است.گوشه‌ای دیگر سیستم آب‌شیرین‌کن جزیره وظیفه توزیع آب‌شیرین به خانه‌های ساکنان جزیره را بر عهده دارد. یکی از کارکنان آموزش و پرورش جزیره می‌گوید: پیش‌تر آب‌شیرین تنها دو ساعت در روز به خانه‌ها اختصاص داشت که اکنون نزدیک به یک‌ماه است تمام جزیره دارای آب‌شیرین در لوله‌های آب منازل است.

چندی پیش براساس آنچه یکی از ساکنان جزیره می‌گوید، گروهی از شیراز به جزیره آمدند و پس از آن در طول یک هفته به‌طور روزانه یکصد گردشگر از استان فارس از جزیره زیبای مرجانی بازدید کردند. ابوموسی به‌تدریج میزبان افراد جدید می‌شود؛ میزبان گردشگرانی که علاوه بر قدم زدن در سکوت جزیره، رشد اقتصادی جنوبی‌ترین نقطه از خاک ایران را فراهم می‌کنند و زندگی را به این جزیره استراتژیک بازمی‌گردانند.

کد خبر 180785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز