جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۴
۰ نفر

فریبا خانی: ماه مبارک رمضان است و این روزها در گوشه و کنار شهر مراسم مختلفی برپاست.

این روزها در موزه‌ی‌ امام علی ع هم به مناسبت این ماه،نمایشگاهی از آثار تصویرگری و خط معلی اثر استاد عجمی و نقاشی‌هایی با مضمون مذهبی برپا شده است که این نمایشگاه تا پایان شهریور ادامه دارد. این‌جا سرودی را می‌شنویم از خط و رنگ و نیایش.

این آثار را در سه طبقه‌ می‌بینیم.

مهدی توکلیان رئیس موزه، به خبرنگار دوچرخه می‌گوید:«طبقه هم‌کف موزه، اختصاص به نمایشگاه تصویرگری دینی دارد و 28 اثر تصویرسازی از هنرمندان معاصر ایران و جهان با مضمون دعا و نیایش در این نمایشگاه ارائه شده است.»

او می‌گوید: «این آثار متعلق به جشنواره‌ی ادیان توحیدی است که در سال 1386 برگزار شده و هم‌اکنون در گنجینه‌ی موزه گردآوری شده است. قرار است جشنواره‌ی ادیان توحیدی بعد از وقفه‌ای که پیش آمده است. باز هم برگزار شود.»

در طبقه‌ی همکف، کارهای زیبایی از محمدعلی بنی‌اسدی می‌بینیم. فرشتگان نیایشگر، شب‌قدر و بوستان محمدص... کمی در کنار تابلوی علی عامه‌کن می‌ایستیم. زمانی که این هنرمند درگذشته، امتحان حضرت یونس‌ع را به تصویر می‌کشید... و حالا این هنرمند در کنار ما نیست.

آثاری از فیروزه گل‌محمدی و تصویرگران دیگر هم به چشم می‌خورد.

غیر از تصویرگران ایرانی آثار هنرمندانی از سوئیس، ترکیه، عراق، ایتالیا، کرواسی، تایوان، روسیه و ... هم به نمایش در آمده است.در طبقه‌ی اول موزه، نمایشگاه مروری بر آثار خوشنویسی استاد حمید عجمی، هنرمند معاصر و مبدع خط معلی برپا شده که مضمون آثارش قرآنی و دینی  است. 75 اثر خوشنویسی این هنرمند از گنجینه‌ی موزه در قالب خطوط نستعلیق و معلی به معرفی و سیر تطور و تحول آثار و زمینه‌سازی ابداع خط معلی می‌پردازند. در طبقه آخر موزه نیز بخشی از آثار ارزشمند گنجینه‌ی موزه، شامل 35 اثر با مضامین مرتبط با نام و سیره و آموزه‌های امیر مؤمنان حضرت علیع در قالب نقاشی، نقاشی دیجیتال و نقاشی‌خط از هنرمندان معاصر ایران، هم‌چون حبیب‌الله صادقی، آیدین آغداشلو، مهدی حسینی، علی وزیریان، مصطفی گودرزی، رضا عابدینی، ابراهیم حقیقی، آنه محمد تاتاری به نمایش در آمده است.

البته این روزها، موزه‌ی‌ امام علیع علاوه براین‌که نمایشگاه برپا می‌کند، به فعالیت‌های دیگری هم می‌پردازد.

رئیس موزه‌ی امام علیع می‌گوید: « طرح آموزش موزه‌داری بحثی است که برای نوجوانان و جوانان در این موزه هم اکنون انجام می‌شود و علاقه‌مندان به موزه‌داری می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند. هم‌چنین کتابخانه‌ی موزه هم فضای مناسبی برای مطالعه است.»

موزه‌ی‌ امام علی ع در بلوار اسفندیار، روبه‌روی بزرگراه نیایش قرار دارد. در روزهای ماه مبارک رمضان، موزه از ساعت 10 تا 30/13 باز است.

کد خبر 180570
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز