پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: امیر شریفی گفت: این روزها نوازندگان به دنبال قطعه نوازی و خوانندگان در پی تصنیف خوانی هستند،‌ از این رو «چهارگاه مرکب» در پی یک خلا موسیقایی منتشر خواهد شد.

sharifi

این نوازنده در گفت وگویی با خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مطرح کرد: «چهارگار مرکب» با خوانندگی مظفر شفیعی منتشر خواهد شد که از شاگردان استاد مهرتاش است و به شیوه استاد شجریان و ردیف‌ها مسلط‌ است. آواز او، آواز ویژه‌‌ای است که این روزها کمتر شنیده می‌شود.

او ادامه داد: دراین اثر بنده ساز تار را نوازندگی می‌کنم و فرید خردمند که سال‌هاست روی تکنیک‌های ضرب نوازی می‌کند،‌ ضبط این اثر را برعهده دارد.

شریفی که این آلبوم را شامل مدگردی (وسیله‌ای برای ایجاد تنوع در موسیقی) می‌داند،‌ اظهار کرد: در این اثر به گونه‌ای دستگاه چهارگاه معرفی می‌شود و به آواز بیات اصفهان هم سری خواهیم زد و د رادامه به آواز شوشتری می‌رسیم و از آنجا در گوشه‌ی منصوری سیری خواهیم داشت و به اوج می‌رسیم و سرانجام در فضای اولیه چهارگاه قرار می‌گیریم.

این هنرمند عرصه موسیقی یادآور شد: از دستگاه چهارگاه و امکاناتش و هم آواز اصفهان و شوشتری و امکانات‌شان بهره بردیم و یک مجموعه‌ی مدال مرکب ساخته‌ایم و بنابراین نام آن را «چهارگاه مرکب» گذاشتیم.

او شیوه نوازندگی در «چهارگاه مرکب» را به انتهای دوره قاجار و اوایل پهلوی نسبت داد و افزود: شیوه‌ی اساتیدی چون شهنازی، نی داوود، میرزا حسین قلی‌، درویش خان و ... در این اثر قابل شنیدن است.

شریفی همچنین گفت: پرداختن به اصالت آواز در این اثر برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و قطعات موسیقی طوری انتخاب شده‌اند که جان تازه‌ای با توجه به چهارمضراب ،‌ ضربی‌ها و ... به آواز بخشند.

این هنرمند تصریح کرد: این آلبوم شامل اسلوب صحیح ساز و آواز به مدت 40 دقیقه است که امروز در توان هر خواننده و نوازنده‌ای نیست، چرا که باید تمام جنبه‌های فنی و زیبایی شناسی در نظر گرفته شود.

شریفی مضمون این اثر را عاشقانه توصیف کرد و افزود:‌ در «چهارگاه مرکب» از عشق زمینی و مجازی سخن نمی‌گوییم،‌ بلکه منظورمان عشق آسمانی است و به این منظور از کلام حافظ و سعدی بهره برده‌ایم که به طور عمیق به این مضامین عاشقانه و عارفانه در آثارشان پرداخته‌اند.

کد خبر 180499
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز