همشهری‌آنلاین: ایمن‌ترین صندلی‌های هواپیما کدامند؟ هیچ صندلی از لحاظ ایمنی در هواپیما برتر از صندلی‌های دیگر نیست.

airplane

اما از لحاظ آماری صندلی‌هایی وجود دارند که هنگام فرود اضطراری و یا وقوع آتش‌سوزی در هواپیما شانس بهتری را برای خروج و زنده‌ماندن در اختیار می‌گذارند.

این آمار نتیجه تحقیق دانشگاه گرینویچ است که پس از بررسی ۱۰۵ سانحه هوایی و ۲ هزار پروتکل گفت‌وگو با بازماندگان به دست آمده است.

مسافرانی که در قسمت‌جلوی هواپیما (تا ردیف ۵) پشت یا جلوی خروجی‌های اضطراری می‌نشینند، شانس خوبی برای نجات دارند. بیشترین شانس نجات را اما کسانی دارند که درست روی صندلی‌های بغل درب‌های خروج اضطراری و یا یک ردیف جلوتر یا عقب‌تر از آن می‌نشینند.

نتایج این تحقیق نشان داده در صورت وقوع سانحه، سرنشینانی که ۶ ردیف یا بیشتر از خروجی‌های اضطراری فاصله دارند، کمترین شانس را برای زنده‌ماندن دارند.

بدترین صندلی‌ها

بدترین صندلی‌ها در هواپیما بدون تردید آن‌هایی هستند که روبروی دستشویی‌ها واقع شده‌اند. رفت و آمد مرتب مسافران و بوی نامطبوع نه تنها خواب را از چشمان می‌رباید بلکه اشتهای غذا خوردن را نیز کور می‌کند.

صندلی‌های میانی یک ردیف نیز چندان توصیه نمی‌شود. دسته‌های این صندلی‌ها اغلب به اشغال مسافران سمت راست و چپ در می‌آید، آرنج مسافر دست راستی هنگام غذا خوردن پهلوی نفر وسطی را سوراخ می‌کند و گوشه‌ی روزنامه مسافر دست چپی چشمانش را کور. صندلی‌های نزدیک آشپزخانه نیز چندان مناسب نیستند.

چه پیش و چه پس از پخش غذا میان مسافران، مهمانداران همچنان مشغول گرم کردن، جای دادن یا خالی کردن ظرف‌‌های غذا و نوشیدنی هستند و آسایش چندانی برای مسافر باقی نمی‌ماند. صندلی‌هایی که در ردیف آخر هواپیما، جلوی دیوار‌های جداکننده‌ی آشپزخانه و محل نشستن مهمانداران واقع شده‌اند نیز تنها به مسافرانی توصیه می‌شود که قصد خوابیدن به هنگام پرواز را ندارند، زیرا این دیوارها مانع خواباندن پشتی صندلی و در نتیجه یک خواب راحت می‌شود.

بهترین و راحت‌ترین صندلی‌

بهترین صندلی‌ها برای یک خواب راحت و بی‌دردسر در هواپیماهای مسافربری بزرگ اغلب صندلی‌های کنار پنجره در ردیف آخر هستند. پشت این صندلی‌ها را می‌توان بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران، به عقب تکیه داد و بدون نگرانی از رفت‌وآمد همسفران در مسیر رفت و برگشت دستشویی تا صندلی، به خواب فرو رفت.

منبع: خبرگزاری دولتی آلمان

کد خبر 180493
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز