چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از اعلام بانک مرکزی مبنی بر برنامه کاهش سه میلیاردی اسکناس ، جدیدترین آمارهای این بانک نشان می‌دهد که این سیاست وارد فاز اجرایی شده است.

اسکناس

به گزارش ایسنا، میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص از 22.5 هزار میلیارد تومان در سال 89 به 20.1 هزار میلیارد تومان در آذر ماه سال 90 کاهش یافت.

 این کاهش در حالی بوده که تا پیش از این طی دهه اخیر هرگز میزان اسکناس و مسکوک در دست مردم روند نزولی نداشته است.

 بر این اساس میزان اسکناس و مسکوک در دست مردم در سال 81 بیش از 3.4 هزار میلیارد تومان، در سال 82 بیش از 3.8 هزار میلیارد تومان، در سال 83 بیش از 4.4 هزار میلیارد، در سال 84 بیش از پنج هزار میلیارد تومان، در سال 85 بیش از 6.1 هزار میلیارد تومان، در سال 86 بیش از 7.9 هزار میلیارد تومان، در سال 87 بیش از 15.7 هزار میلیارد تومان و در سال 88 بیش از 19.2 هزار میلیارد تومان بوده است.

 علاوه بر این، کاهش اسکناس و مسکوک در دست مردم در شرایطی بوده که میزان نقدینگی کشور طی سال 89 تا آذر ماه سال 90 از 294 هزار میلیارد تومان به 325 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

 از سوی دیگر مراجعه به آمارهای اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها نشان می‌‌دهد که این میزان برخلاف میزان اسکناس‌های در دست مردم روندی صعودی داشته است.

 بر این اساس در فصل نخست سال 90 میزان اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها در حالی به 8.3 هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم در پایان سال 89 بیش از 6.1 هزار میلیارد تومان و در سال88 نیز 3.8 هزار میلیارد تومان بود.

 به نظر می‌رسد کاهش 2.4 هزار میلیارد تومانی میزان اسکناس و مسکوک در دست مردم طی سه فصل نخست سال 90 با افزایش 2.2 هزار میلیارد تومانی میزان اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها طی یک فصل نخست سال 90 بی‌ارتباط نبوده است.

 با وجود این، جمع کردن پول از دستان مردم و حفظ آنها نزد بانک‌ها می‌تواند یکی از راه های تسهیل کننده‌ای باشد که در آینده بانک مرکزی تعدادی از اسکناس‌ها را معدوم و در مجموع برنامه کاهش اسکناس عملی شود.

 طبق اعلام مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی در حال حاضر در حالی سرانه‌ هر برگ اسکناس در ایران 95 برگ است که این میزان در سال 1356 سرانه‌ 15 برگ بود.

 به زعم پیمان قربانی، سرانه اسکناس در کشوری مثل ترکیه زیر 15 برگ و در حوزه‌ یورو این رقم 40 برگ است و این در شرایطی است که بخش عمده‌ای از اسکناس‌های یورو خارج از حوزه‌ جغرافیایی این واحد پولی است.

 طبق اعلام مدیر اداره بررسی و سیاست‌های بانک مرکزی هم‌اکنون تعداد اسکناس‌های موجود هفت میلیارد برگ است که بانک مرکزی قصد کاهش دادن آن را دارد. این در حالی است که شهریور ماه سال گذشته دبیر کل بانک مرکزی اعلام کرده بود که بیش از هشت میلیارد قطعه اسکناس در کشور وجود دارد و سالانه 700 میلیون قطعه خارج می‌شود.

 با توجه به گلایه‌های مقامات بانکی به نظر می‌رسد بانک مرکزی برنامه کاهش اسکناس را در پیش گرفته و گویا با کاهش یک میلیاردی اسکناس ، بانک مرکزی این برنامه خود را وارد فاز اجرایی کرده است. آمارهای جدید بانک مرکزی نیز تایید می‌کند که میزان اسکناس‌های در دستان مردم کاهش یافته است.

 مدیر اداره بررسی‌ها و سیاست‌های بانک مرکزی در مورد برنامه بانک مرکزی گفته بود: در گام اول هدف بانک مرکزی این است که هفت میلیارد برگ اسکناس در گردش را به حدود چهار میلیارد برگ کاهش دهد. برنامه‌ دقیقی در سازمان تولید اسکناس و مسکوک در بانک مرکزی دیده شده و هدف این است که در یک زمان مشخصی سرانه اسکناس‌ها را به حدود چهار میلیارد برگ برسانیم و از ظرفیت خالی ایجاد شده برای چاپ اسکناس‌های جدید استفاده کنیم.

کد خبر 180443
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز