چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: زمانی که حمید شاه‌آبادی بر صندلی معاونت هنری تکیه زد، همواره این نوید را داد که از موسیقی نواحی و بومی ایران حمایت می‌کند.

وعده معاون هنری با برگزاری جشنواره موسیقی نواحی پس از هفت سال سکوت تحقق یافت. اما پس از آن دیگر وعده‌ها به فراموشی سپرده شد، ازجمله انتشار آلبوم استادان موسیقی نواحی هر منطقه، تأسیس مکتب‌خانه موسیقی نواحی و البته برگزاری هشتمین جشنواره موسیقی نواحی که برگزاری آن در هاله‌ای از ابهام است و این روزها خبر از عدم‌برگزاری جشنواره «نواها و آواها» هم به گوش می رسد.

پیش از این کامران همت‌پور، دبیر اجرایی جشنواره نواها و آواها در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرده بود که طرح این جشنواره تصویب شده و گروه منتظر است که بودجه این کار هم تصویب شود. با این حال بعد از مدتی کوتاه دبیر اجرایی جشنواره به فارس اعلام کرد: «جشنواره موسیقی «نواها و آواها» به‌دلیل تخصیص نیافتن بودجه از سوی مسئولان مربوطه لغو شد و این احتمال می‌رود تا جشنواره نغمه‌ها هم که هر پنجشنبه و جمعه در سالن رودکی برگزار می‌شود، تعطیل شود؛ چرا که در‌آمد حاصل از فروش بلیت‌ها از سوی بنیاد رودکی بلوکه شده و به‌دست گروه‌ها نرسیده است».

با این حال معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با فارس اعلام کرده‌است که زمان برگزاری جشنواره «نواها و آواها» تغییر کرده و پس از تکمیل پروژه و جمع‌آوری اطلاعات در فرصت جدیدی برگزار خواهد شد. البته نباید فراموش کرد که این جشنواره با هدف پرداختن به چگونگی آداب و رسوم و آیین‌های موسیقی نواحی در استقبال از‌ماه مبارک رمضان و آداب سحر و افطار طراحی شده بود و زمان دیگری که شاه‌آبادی‌ آن را وعده داده‌است یعنی‌ماه رمضان سال دیگر.

شاه‌آبادی درباره این جشنواره افزود: باید بگویم چیزی به اسم تعطیلی نداشتیم. جشنواره آواهای محمدی و نغمه‌های الهی باید دارای یک اطلاعات جامعی باشد. وقتی مدت زمان خروجی آن را محاسبه کردیم دیدیم که در سطح یک جشنواره نیست. این جشنواره پس از تکمیل پژوهش‌ها در فرصت جدیدی برگزار خواهد شد.معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما عادت کرده‌ایم زمانی که یک موضوعی در جدول گنجانده می‌شود در هر شرایطی انجام گیرد؛ این خیلی اتفاق بدی است. فرض کنید جشنواره‌ای با عنوان ایکس برگزار شود اما شاید با داشتن اطلاعات و داده‌ها خوب برگزار نشود.

البته این صحبت‌های شاه‌آبادی بسیار نزدیک به صحبت‌های او در مورد زمان برگزاری هشتمین جشنواره موسیقی نواحی است. پیش از این او در مورد تأخیر زمان برگزاری جشنواره موسیقی نواحی گفته بود: سعی برآن است که امسال به لحاظ کیفی سطح برگزاری این جشنواره را ارتقا دهیم و هرچه ریشه‌ای‌تر اجرا را دنبال کنیم تا بدین سبب شرایط جهت فعالیت‌های پژوهشی و جدی در این حوزه مهیا شود. دیدگاه‌های متفاوتی جهت نحوه اجرای این جشنواره وجود دارد و در حال حاضر کمیته‌های جشنواره و دبیر این رویداد درخصوص چگونگی نحوه برگزاری این برنامه کار خود را آغاز کرده‌اند که ما منتظر نتیجه اعلام پژوهش‌ها در این رابطه هستیم تا زمان برگزاری جشنواره را اعلام کنیم.

با توجه به مشابهات صحبت‌های معاون وزیر در مورد هشتمین جشنواره موسیقی نواحی و جشنواره «نواها و آواها به‌نظر می‌رسد که باید نگران برگزاری این جشنواره بود، خصوصا اینکه زمان برگزاری این جشنواره از اردیبهشت سال گذشته هنوز اعلام نشده‌است.

کد خبر 180377

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز