سه‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: سه خبر در حوزه تولید داروهای جدید توسط منابع خبری منتشر شد.

دارو

در نخستین خبر، مجری طرح کلان ملی فناوری تولید رادیوداروها از رونمایی هشت قلم رادیوداروی جدید تا دهه فجر امسال خبرداد. دکتر امیررضا جلیلیان در این مورد گفت: در سال 87 مذاکرات اولیه برای حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری از صنعت هسته‌ای به‌ویژه رادیو داروها آغاز شده است و پس از رایزنی‌هایی که حدود 10‌ماه طول کشید، قرارداد طرح کلان ملی فناوری تولید رادیوداروها بین این معاونت و سازمان انرژی اتمی ایران امضا شد.

مجری طرح کلان ملی تولید رادیو داروها گفت: پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای به‌منظور اجرای این طرح از پنج مرکز مهم پزشکی هسته‌ای کشور نیازسنجی به عمل آورد و در نهایت از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فهرست رادیو داروهای مورد نیاز در کشور دریافت و بررسی‌های اولیه براساس توان و کارآمدی پژوهشگاه انجام شد. وی افزود: بر این اساس حدود 20 رادیوداروی اولویت دار انتخاب و اجرای طرح آغاز شد؛ منظور از انتخاب 20 قلم رادیو دارو این بود که اگر از این تعداد در بازه زمانی کوتاه اجرای طرح، مواردی جواب نمی‌داد، حداقل 15 دارو را بتوانیم در زمان مشخص تولید کنیم.

جلیلیان تأکید کرد: ‌بلافاصله پس از تولید رادیو داروها، کمیته اخلاق پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران بررسی روی بیمار‌ها را انجام داد و نتیجه داروی مورد نظر در اختیار مراکز پزشکی قرار گرفت تا در دوره‌های مختلف روی بیماران آزمایش شود. درنهایت رادیو دارو وارد فهرست دارویی کشور شد.

حتی پژوهشگاه در برخی از موارد موفق شد قیمت این داروها را در تعرفه هم بیاورد تا پزشکان بتوانند از آن تعرفه استفاده کنند. این متخصص داروسازی هسته‌ای خاطرنشان کرد: از میان 15رادیو دارو که قرار داد تولید آنها منعقد شد، در سال 89 و 90 هفت قلم رادیو دارو رونمایی شد و تاکنون تولید و کنترل کیفی هشت قلم رادیو داروی دیگر به پایان رسیده است و حداکثر تا دهه فجر امسال رونمایی خواهد شد.

در خبری دیگر دکتر محمدرضا شانه‌ساز، معاون داروی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه عمده معضلات ما درخصوص کمبود دارو مربوط به داروهای ضد‌سرطان است از راه‌اندازی چندین خط جدید تولید داروهای سرطانی در آینده خبر داد و گفت: با راه‌اندازی‌ این خطوط تا دو سال آینده داروهای ضد‌سرطان را نیز در داخل کشور تولید می‌کنیم.

از سوی دیگر رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران از تولید آزمایشگاهی سه نانوداروی جدید ضد‌سرطان با کاربرد در درمان سرطان‌های پستان و روده بزرگ و ورود آنها به بازار پس از دو سال خبر داد. دکتر رسول دیناروند گفت: تا‌کنون تولید آزمایشگاهی سه نانو دارو برای درمان سرطان‌های شایع مانند سرطان کولون (روده بزرگ) و سرطان سینه در مرحله آزمایشگاهی آغاز شده و به روی حیوانات تست‌های موفقیت‌‌‌آمیزی داشته‌اند.

در همین حال مدیرعامل شرکت توفیق دارو اعلام کرد: هفت قلم داروی جدید و نوترکیب تولید شده توسط محققان ایرانی که اخیرا با حضور رئیس‌جمهور رونمایی شد، با 10 تا 80 درصد قیمت مشابه داروهای خارجی عرضه می‌شود. حسین عطار افزود: مجموعه ارزبری واردات هفت قلم داروی نوترکیب جدید ساخت ایران حدود 140 میلیون دلار برآورد شده است. با تولید این محصول توسط محققان از خروج این مقدار ارز از کشور جلوگیری می‌شود.

این داروها در حوزه دارویی کمک بیهوشی، ضد‌سرطان، تنظیم هورمون رشد و ‌ام‌اس تولید شده و محصول نهایی این مواد نیز در شرکت‌های تحت پوشش تأمین اجتماعی ازجمله ابوریحان و زهراوی در حال تولید است.اخیرا مدیرعامل شرکت کشت و صنعت و فراوری گیاهان دارویی سها جسیا نیز از نهایی شدن مستندات علمی چهار نوع محصول نهایی با پایه گیاهی و تحویل آنها به وزارت بهداشت درآینده‌ای نزدیک خبر داده بود.

چهار محصول جدید به‌صورت قرص و کپسول پیش‌بینی شده و درصورت تأیید موارد از سوی وزارت بهداشت، تولید انبوه آنها حداکثر دو تا سه‌ماه آینده در مجموعه سهاجسیا آغاز خواهد شد.سردار جعفر اصلانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله‌الاعظم(عج) نیز اخیرا خبر داده بود که از کارهای مهم این دانشگاه تولید واکسن ویروسی جدیدی است و در آینده خبرهای خوبی را ارائه خواهم کرد.

کد خبر 180309
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز