حمیدرضا مقدم فر* نظام سلطه در طول حیات 33ساله جمهوری اسلامی مدل‌های مختلفی را در تعارض، تخاصم و تهاجم تجربه کرده و در سال‌های اخیر با مدلی به نام مدل جنگ نرم به مواجهه و معارضه با انقلاب اسلامی برخاسته است.

در این مدل اصلی‌ترین سلاح رسانه است. درواقع امروز دشمنان انقلاب تلاش دارند با بهره‌برداری از ابزار رسانه‌های قدرتمندی که در اختیار دارند حقایق را وارونه جلوه دهند و از این طریق افکار عمومی را مطابق سیاست‌های خود جهت‌دهی کنند.اما برای مقابله با جنگ رسانه‌ای لزوما ابزارها و سلاح‌هایی از همان جنس لازم است و در این خصوص رسانه‌های داخلی که دعوی حمایت از نظام را دارند و مدافع نظام سیاسی کشور هستند اعم از رسانه‌های مکتوب،

مجازی و ملی وظیفه و نقش بسیار حساس تقابل با دشمنان نظام را ایفا می‌نمایند اما رسانه‌ها علاوه بر این کارکرد سلبی در مقابل رسالتی که انقلاب اسلامی ایران دارد یعنی رساندن پیام انقلاب به دنیا و عمق بخشی به فضای فرهنگی داخلی نیز مسئولیت ایجابی دارند و باید به این وجه توجه شایسته معطوف دارند.

در این مسیر ضرورت دارد رسانه‌های داخلی خود را مجهز و مهیای امر مقدس اطلاع‌رسانی کنند؛ بدین معنا که آمادگی لازم جهت انتشار اخبار و اطلاعات و تحلیل‌های لازم را به‌طور دقیق و بهنگام به مخاطب کسب کنند. امروز رقابت در میان رسانه‌ها در سطح ثانیه و کمتر از ثانیه است. بدیهی است در چنین رقابتی اگر رسانه‌های ما به وظایف خود عمل کنند اما این عمل به وظیفه به موقع صورت نگیرد، نمی‌تواند تأثیر لازم را داشته باشد. عمل به چنین وظیفه‌ای به انگیزه‌های قوی و الهی و شوری عاشقانه و درک درست از موقعیت و واقعیت‌های عرصه جنگ رسانه‌ای نیاز دارد و به هیچ عنوان با روحیه کارمندی و نگاه معیشتی به خبرنگاری به‌عنوان یک شغل و محل درآمد قابل تحقق نیست.


توانمندی رسانه‌های داخلی یکی از مؤلفه‌های اصلی در تعیین میزان توانمندی جمهوری اسلامی در عرصه جنگ نرم محسوب می‌گردد. رسانه توانمند رسانه‌ای است که قدرت نقد و روحیه جسورانه داشته باشد و به هر میزان که از این روحیه نقادانه کاسته شود، به همان میزان نیز از تأثیر‌گذاری آن کاسته خواهد شد. رسانه باید روحیه تهاجمی و نقادانه، اما بر کرسی انصاف داشته باشد و اینگونه نباشد که فقط نیمه خالی لیوان را ببیند.

البته در کنار این، مسئولان نیز باید روحیه نقد پذیری و تحمل بالایی داشته باشند و از هر انتقاد و گلایه‌ای برنتابند و درصدد برخورد؛ آن هم برخورد قضایی با رسانه‌ها برنیایند. در غیراین صورت رسانه‌ها به روابط عمومی دستگاه‌های مختلف تبدیل خواهند شد و عملا کارایی لازم و مطلوب را نخواهند داشت. بدیهی است که رسانه‌ها نیز در این مسیر ملاحظات منافع و امنیت ملی و ممانعت از سوءاستفاده دشمنان را خواهند داشت.

متأسفانه امروز فرهنگ نامطلوبی در میان روابط عمومی‌های سازمان‌ها و نهادهای دولتی در حال نهادینه شدن است و آن اینکه احساس می‌کنند که موفقیت آنان در این است که رسانه‌ها را تحت کنترل خود در آورند و آنان را به مجیز گوی سازمان خود تبدیل کنند درحالی‌که روابط عمومی باید انعکاس‌دهنده فعالیت‌های سازمان خود باشد و وظیفه آنان پوشاندن نقاط ضعف سازمان از طریق جذب، تطمیع و یا مقابله با رسانه‌ها نیست. در مقابل خبرنگاران نیز نباید به این درخواست‌های نابجا یا باجدهی‌های غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای تن دهند و مراقب شأن و جایگاه و رسالتی که در جایگاه رسانه بر عهده دارند، باشند.

* معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

 

کد خبر 180195
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز