همشهری آنلاین-هلن صدیق بنای: قدرت تصویر در روایت یا رسانه‌ی یک داستان واقعی از ایثار و فداکاری مادران در زمان زلزله چین ...

عکس

درعصر رسانه‌های تصویری این قدرت تصویر است که در رسانه‌های جهان برای انتقال پیام، حرف اول را می‌زند. در عصر حاضر رسانه‌های جهان با ارتقاء سواد بصری خود، می‌دانند چگونه از زبان تصویر برای جذب مخاطب بهره برداری کنند.

وجود دید عکاسانه در یک رسانه، آن را به پر مخاطب‌ترین رسانه‌ جهان تبدیل خواهد کرد. در غیر این صورت، یعنی با ضعف سواد بصری دست‌اندرکاران رسانه باید گفت؛ تولید رسانه‌ای صورت نگرفته  و بنابراین مخاطبی هم جذب نخواهد شد.

به تصویر موجود نگاه کنید!  چند صفحه باید با گزارش و تفسیر مکان، زمان، رویداد و... قلم فرسایی یا تایپ کنیم تا بتوانیم، چنین مفهوم و معنایی عمیقی را که تنها با سرعت یک ضربه شاتر، القا شده است را به مخاطب منتقل کنیم ؟!

این عکس که با عنوان، " عشق مادر در زمان زلزله"، است. چنین گزارشی را به مخاطب رسانه‌ می‌کند.

مادر؛ اگر زنده ماندی، یادت باشد که من تو را همیشه دوست دارم!

این عکس فتوژورنالیسم، اثر یک عکاس چینی است که مدال طلای پنجمین دوره مسابقات بین المللی عکاسی مطبوعات چین را از آن خود کرده است.

این عکس پس از زلزله اخیر استان سیچوان در چین، هنگام امداد و نجات مردم از زیر آورارها توسط یک عکاس خبری با نام زو سن Zou Sen گرفته شده است. اینجا خرابه‌های خانه زن جوانی است که این چنین عاشقانه کودک خود را حمایت کرده است.

امدادگران با دیدن او زیر گودال، امیدوار بودند که  زنده باشد. تنها زمانی که دستان سرد و خشک او را که به سختی به دور چیزی حلقه زده بود، لمس کردند، متوجه شدند که او مدت‌هاست که حیات را به دورد گفته است.

 

عکس

امدادگران در حال نجات مصدومان زلزله چین

عکس

زن جوانی که با فداکاری، جان فرزندش را نجات داده است به همراه همسر و کودک خود.

بدن خم او بر روی چیزی پنهان امدادگران را بران داشت که او را کمی با مشکلات فراوان جابجا کنند تا شاید بتوانند دستان او را رها سازند.

در این هنگام ناگهان یکی از امداد گران با هیجان فریاد زد.... یک کودک ...یک کودک ... زیر دستان اوست... سایر امدادگران به کمک او شتافتند...آنها با دقت گودال را بیشتر کندند و الوار و خاک‌ها را از دور تن زن دور ساختن و بدن کودک نمایان شد.

کودک پسر سه ساله‌ی که در یک پتو پیچیده شده بود...کاملا مشخص بود که زن جوان نهایت فدکاری و تلاش خود را برای نجات و حفظ جان کودک به کار گرفته بود. او با خم شدن روی بچه از ریختن آوار بر روی او جلوگیری کرده بود.

هنگامی که مرد امدادگر او را از زیر بدن خشک شده مادرش خارج کرده و گرد و غبار صورتش را پاک می‌کرد به آرامی نفس می‌کشید. کودک در خواب ناز بود... بدون اینکه عمق فاجعه را حتی، حس کرده باشد...

امدادگران او را به سرعت به تیم پزشکی رسانند. پزشک شروع به معاینه کودک کرد. زمانی که پتوی پیچیده به دور کودک را گشود، متوجه تلفن همراهی شدند که بر روی صفحه نمایش آن مادر هنگام مرگ یا لحظات آخر چنین پیامی را درآن تایپ کرده بود؛

" اگر زنده ماندی، به یاد داشته باش که من همیشه دوست دارم".تلفن همراه، دست به دست بین امداگران و پزشکان چرخید. پیامی که دل همه را به درد آورد و چشمان زن و مرد را به اشک نشاند.

پیام، پیام عشق مادری به فرزند خود بود که این چنین با این عکس رسانه‌ی‌ شد.

dailymail.co.uk

کد خبر 180129
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز