یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر- احمد افشار: مراسم رونمایی از ویراست جدید کتاب شرح اسم که زندگینامه رهبر معظم انقلاب است، صبح دیروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، احمد خزایی رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و جمعی از اندیشمندان و اهل قلم در حوزه هنری برگزار شد.

مراسم رونمایی از کتاب شرح اسم


نـخـستـیـن بـار کـتـاب شـرح اسـم در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ارائه شد. اما به‌دلیل نیاز به اصلاحاتی عرضه گسترده کتاب به آینده موکول شد.سیدمحمد حسینی در این مراسم با بیان اینکه درباره تاریخ معاصر تحقیقات و پژوهش‌های بسیاری انجام شده اما هنوز کافی نیست، گفت: بسیاری از مورخان کشور به قرون گذشته پرداخته‌اند، اما تاریخ ایران از انقلاب مشروطه به بعد کمتر مورد پژوهش قرار گرفته است.

حسینی افزود: این در حالی است که دیگران در این عرصه فعال‌تر بوده‌اند و تحت عنوان تاریخ شفاهی، بسیاری از جنایت‌های درباریان دوره پهلوی را منزه جلوه داده‌اند.وزیر ارشاد ادامه داد: بی‌بی‌سی مستندی درباره رضا پهلوی تولید و به گونه‌ای تنظیم کرده که افراد بی‌اطلاع از تاریخ، با دیدن آن گمان می‌کنند که آنان افرادی خدمتگزار بوده و مورد ظلم واقع شده‌اند. وی توضیح داد: با توجه به این شرایط لازم است خود تاریخ کشور را بنویسیم تا کارها و مستندات ما به‌عنوان مأخذ و منبع پژوهشگران و محققان استفاده شود.

وزیر ارشاد با بیان اینکه مؤسسه مطالعات پژوهش‌های سیاسی از معتبرترین مؤسسات تاریخی معاصر کشور به شمار می‌رود، گفت: این مؤسسه کارهای شاخصی چون پرداختن به زندگی امام خمینی(ره) و روز شمار انقلاب را در دست تدوین دارد.حسینی تهیه و تدوین اینگونه کتاب‌ها را از ضروریات مردم، نخبگان و خواص دانست و افزود: در خارج از کشور نیز منابعی از این دست به‌منظور آشنایی با تاریخ و شخصیت‌های برجسته کشور مورد نیاز است.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این کتاب دارای نقاط قوت بسیاری است هر چند ممکن است که نقدهایی نیز بر آن وارد شود. وی یادآورشد: استفاده از مستندات تاریخی دقیق در این کتاب موجب شده تا در آینده هر فصل از آن بتواند در قالب کتاب مستقلی تهیه و ارائه شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، تکیه بر اسناد و خاطرات را از دیگر ویژگی‌های کتاب شرح اسم عنوان کرد و گفت: در این کتاب، نکات ارزشمندی چون دوران طلبگی، علاقه و تلاش رهبر معظم انقلاب به مطالعه و تحقیق، آشنایی معظم له با نواب صفوی، نحوه آشنایی ایشان با امام خمینی(ره) و بهره‌گیری از کلاس درس امام(ره) گنجانده شده که هر یک در نوع خود حائز اهمیت و با ارزش است.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین احمد خزایی با بیان اینکه مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی بیش از دو دهه آثار ارزشمندی را در تاریخ نگاری و تحلیل مستند تاریخ انقلاب اسلامی برعهده داشته، گفت: این مؤسسه از دو سال قبل درصدد بر آمد تا اندوخته‌های علمی و پژوهشی خود را به میدان آورده و کار شایسته‌ای درباره شخصیت رهبر معظم انقلاب انجام دهد.
خزایی یکی از اهداف این مؤسسه را نزدیک کردن جولانگاه‌های پژوهش‌های تاریخی به زبان معاصر دانست و ادامه داد: تحقیق درباره زندگی رهبر معظم انقلاب در قبل و بعد از انقلاب، مستلزم شناخت افکار و اندیشه‌های ایشان است که در این کتاب تمامی این موضوعات مورد توجه قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: نوع زندگی و صلابت رهبر معظم انقلاب در عرصه جهاد سیاسی، ما را بر آن داشت تا در نگارش این کتاب، تمامی اسناد موجود در کشور و خاطرات دیگران درباره ایشان را استخراج کنیم. همچنین محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری نیز در این مراسم گفت: مردم حق دارند درباره رهبر معظم انقلاب بیش از اینها بدانند، زیرا معظم له به‌رغم شهرت و محبوبیت بسیار، همچنان ناشناخته مانده‌اند.

وی افزود: پرداختن به ابعاد مختلف شخصیتی ایشان در قالب تدوین کتاب تاکنون مورد غفلت قرار گرفته است. کتاب «شرح اسم» زندگینامه آیت‌الله سیدعلی حسینی خامنه‌ای (1357- 1318) توسط مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی در بیستمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عرضه شده است. این کتاب شرحی بر زندگی آیت‌الله سیدعلی حسینی خامنه‌ای از تبار و تولد تا سال‌های کودکی و نوجوانی و کارنامه‌ای از مبارزات سیاسی و فعالیت‌های اجتماعی ایشان تا پیروزی انقلاب اسلامی را در بر دارد. اسناد ساواک، شهربانی و دادرسی ارتش شاه درباره دوران مبارزه و تبعید آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای نیز در این اثر گرد آمده است. این کتاب در 757صفحه از سوی مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی و با تدوین هدایت‌الله بهبودی در شمارگان 50هزار نسخه چاپ و منتشر شده است.

کد خبر 179916

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز