چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۱۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که تشکیل ائتلاف جدید در میان مخالفان سوری، اختلافات میان آنها را بیش از پیش دامن زده، رسانه‌های خبری ضمن پخش ویدئوهایی از اقدام تروریست‌های مسلح در قتل عام یک خانواده در حلب، از دستیابی مخالفان به موشک‌های زمین به هوا خبر دادند.

همزمان رئیس‌جمهور سوریه تأکید کرد که درگیری‌های جاری این کشور، سرنوشت سوریه و جهان عرب را رقم می‌زند. پیام بشار اسد به مناسبت روز ارتش و خطاب به نظامیان این کشور منتشر شد.به گزارش خبرگزاری سوریه، بشار اسد در شصت و هفتمین سالگرد تأسیس ارتش سوریه با تأکید بر اینکه ارتش رویارویی‌های قهرمانانه و شرافتمندانه‌ای را علیه دشمن صورت می‌دهد، تأکید کرد که سرنوشت ملت سوریه و جهان عرب بسته به این درگیری‌هاست.

اسد در این پیام با اشاره به اینکه رویارویی با دشمن، چند وجهی و با اهدافی مشخص است، تأکید کرد که دشمن سوریه اکنون در میان ملت نفوذ کرده و از مزدوران داخل پل و مرکبی برای عبور و ضربه‌زدن به ثبات کشور و متزلزل کردن امنیت شهروندان ساخته است.

مخالفان سه دسته شدند

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، درپی تشکیل ائتلاف جدید از سوی مخالفان تحت عنوان هیأت امنای انقلاب در قاهره، شورای ملی مخالفان سوریه در استانبول ضمن انتقاد از این اقدام، آن را اقدامی شتابزده توصیف کرد.شماری از مخالفان سوری روز سه‌شنبه در قاهره با اعلام تشکیل این ائتلاف، هیثم المالح 81ساله را به تشکیل دولت انتقالی مکلف کردند.

هیثم المالح پس از این اقدام، هیأت امنای انقلاب سوریه را ائتلاف مخالفان سوری مستقل معرفی کرد که هیچ وابستگی سیاسی ندارند. المالح در 13مارس گذشته با انتقاد از عملکرد شورای ملی مخالفان، از این شورا جدا شده بود.در واکنش به این اقدام، عبدالباسط سیدا رئیس شورای ملی مخالفان سوریه، نتیجه چنین اقدامی را تضعیف مخالفان توصیف کرد و افزود: تشکیل این دولت یا هر اقدامی از این قبیل، تنها اپوزیسیون را تضعیف خواهد کرد.

ناظران سیاسی موازی کاری مخالفان در دو پایتخت قاهره و استانبول را نوعی رویارویی دو بازیگر منطقه‌ای درگیر در تحولات سوریه یعنی مصر از یک سو و ترکیه و عربستان و قطر از سوی دیگر توصیف می‌کنند.برهان غلیون رئیس سابق شورای ملی مخالفان هم با انتقاد از این اقدام، ضمن تأکید بر ضرورت تمرکز بر کار رسانه‌ای و سیاسی، تشکیل دولت در شرایط کنونی را بی‌ارزش دانست.

اما واکنش‌ها به این اقدام که دودستگی میان مخالفان را بیش از پیش شدت بخشید، از سوی رهبر گروه‌های مسلح موسوم به ارتش آزاد هم ادامه یافت و ریاض الاسعد، کادر رهبری این هیأت را فرصت‌طلبانی توصیف کرد که برای تجزیه اپوزیسیون و بهره‌برداری از دستاوردهای آن می‌کوشند.

الاسعد که خود از مخالفان شورای ملی مخالفان است، در نوار تصویری با متهم کردن این افراد به تلاش آشکار برای سوار شدن بر موج انقلاب، هدف از چنین اقدامی را جلب رضایت طرف‌های خارجی و ضربه زدن به پیکارجویان داخل و مشخصا ارتش آزاد سوریه توصیف کرد. اظهارات ریاض الاسعد در حالی بیان می‌شود که عارف الحمود از افراد نزدیک به الاسعد، از مشارکت این گروه مسلح در ائتلاف جدید خبر داده بود.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی سی، عارف الحمود تصریح کرد که خالد المطلق از اعضای ارتش آزاد در این ائتلاف شرکت کرده و این گروه از شرکت در تمامی فعالیت‌های اپوزیسیون کوتاهی نخواهد کرد. هیثم المالح هم با اشاره به اینکه هیأت امنای انقلاب سوریه پیکره‌ای جدید است، افزود: در این هیأت شوراهای نظامی مخالفان مسلح ازجمله ارتش آزاد عضو هستند.

مخالفت با مناف طلاس

این اختلافات در حالی بیش از پیش علنی می‌شود که شماری از اعضای گروه‌های مسلح موسوم به ارتش آزاد سوریه، مناف طلاس از فرماندهان نظامی فراری را به فرصت طلبی برای به‌دست گرفتن قدرت متهم کردند.به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، گروه‌های مسلح با اشاره به سفرهای پنهانی مناف طلاس به عربستان، ترکیه و فرانسه و حضور پیشین وی در ارتش سوریه، او را به فرصت طلبی و انحصار قدرت متهم کردند.

اما در حلب، استان شمالی سوریه که حدود یک هفته است صحنه درگیری‌های شدید است، گروه‌های مسلح روز سه‌شنبه بزرگان خاندان بری در حلب را به اتهام طرفداری از نظام حاکم قتل عام کردند.به گزارش شبکه خبری المیادین، در تصاویر ویدئویی این قتل عام که در سایت یوتیوب منتشر شده، گروه‌های مسلح با برگزاری محاکمه نظامی صحرایی برای این افراد در یکی از مناطق حلب، آنها را به صف کشیده و به گلوله بستند.

مسلح‌شدن مخالفان به موشک زمین به هوا

رسانه‌های گروهی از دستیابی گروه‌های مسلح مخالف سوریه به موشک‌های زمین به هوا خبر دادند. به گزارش شبکه خبری المیادین، تلویزیون آمریکایی ان بی‌سی نیوز گزارش داد که گروه‌های مسلح برای نخستین بار توانسته‌اند به شمار محدودی از موشک‌های زمین به هوا دست یابند.

این شبکه تلویزیونی به نقل از گروه مسلح موسوم به ارتش آزاد سوریه گزارش داد که این گروه‌ها حدود 24موشک زمین به هوا را از طریق ترکیه دریافت کرده‌اند. این شبکه اما به جزئیات دیگری درباره نوع این موشک‌ها که مانپد نامیده شده و معمولا از روی شانه شلیک می‌شوند، ارائه نداد.

اما درحالی‌که گزارش‌هایی درباره نقش ایالات متحده در واگذاری این موشک‌ها به مخالفان مخابره نشده است، گزارش شبکه ان بی‌سی نیوز یادآور اظهارات شماری از مسئولان اطلاعاتی آمریکایی و غربی درباره ناپدید شدن حدود 10تا 15هزار موشک مانپد از انبارهای سلاح دولت لیبی است که تاکنون سرنوشت آنها مشخص نشده است. طی روزهای گذشته مقام‌های سوریه، کشورهای ترکیه، قطر و عربستان را به مسلح کردن مخالفان متهم کردند اما هیچ کدام از این سه کشور به اتهامات یادشده واکنش نشان ندادند.

کد خبر 179612
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز