خارج شدن آبراهه‌های باستانی محوطه تخت جمشید از زیر خاک و لایروبی آنها توسط باستان‌شناس‌ها که کمک زیادی به جلوگیری از آبگرفتگی‌ها در تخت جمشید می‌کند اگرچه خبر خوبی برای این محوطه باستانی است ولی باید دید که آیا با لایروبی کانال‌های یافت شده امکان آبگرفتگی تخت جمشید به صفر می‌رسد یا همچون سال‌های گذشته این محوطه باستانی با تهدید آبگرفتگی مواجه خواهد شد.

تخت جمشید

مدیر بنیاد پژوهشی پارسه (پاسارگاد) دیروز در همین رابطه به ایسنا گفته است که تکه‌سنگ‌هایی از کاخ‌های تخت جمشید نیز در کاوش کانال‌های باستانی دفع آب‌های سطحی در تخت جمشید زیر خاک یافته شده است. محمدحسن طالبیان گفت: در واقع سیستم دفع آب باران که زیر صفه تخت جمشید ایجاد شده، مبنای مهمی برای اجرای طرح معماری در زمان داریوش و دوره‌های بعدی مانند خشایارشا و اردشیر بوده است.

مدیر بنیاد پارسه با اشاره به اینکه قصد داریم در پایان کاوش، سیلاب‌های ناشی از آب باران و آب‌های سطحی را از خروجی‌ها به بیرون هدایت کنیم افزود: کانال‌های دفع آب برای استفاده دوباره احیا می‌شوند و زمستان امسال بخشی از سیلاب کوهستان از همین کانال‌ها به خارج از محوطه منتقل می‌شود.

کد خبر 179369

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز