شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد رضا مشکیان در سال ۱۳۰۱ در محله گازرگاه شهر یزد چشم به جهان گشود.

محمدرضا مشکیان

وی قرآن و دیوان حافظ را در مکتب آموخت. سپس دوره ابتدایی تا سیکل و اول تحصیلات متوسطه را در یزد گذراند. آنگاه برای ادامه تحصیل به دبیرستنان سن لویی تهران و دبیرستان مروی رفت و در ۱۳۱۹ ه.ش دیپلم گرفت.

سپس در رشته حقوق دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد. وی از همدوره های مرحوم دکتر عبدالحسین زرین کوب بود. از استادان وی می‌توان : ملک الشعرای بهار، لطفعلی صورتگر، عباس اقبال و محمد معین را نام برد.

مرحوم مشکیان پس از اینکه یک سال در رشته حقوق تحصیل کرد، تغییر رشته داد و رشته فلسفه را نزد استادانی چون: فاضل تونی و یحیی مهدوی دنبال کرد.

او پس از فراغت از تحصیل به استخدام شرکت نفت در آمد و با تشکیل اتحادیه، دست به مبارزه سیاسی علیه استعمار انگلستان و همراهی با نهضت ملی شدن صنعت نفت ایران زد و پس از اعتصاب در سال ۱۳۲۵ در شرکت نفت، به خوزستان تبعید شد.

سپس در اداره آموزش و پرورش استخدام شده و در شهر های خرم آباد، کردستان، تهران و یزد به تدریس پرداخت تا در سال ۱۳۵۸ بازنشست شد.
 

همکاری در تاسیس و اداره مرکز یزد شناسی؛ مدیریت بنیاد خیریه یزد؛ تاسیس و مدیریت دبیرستان خصوصی «آینده یزد »؛ مدیریت دبیرستان ماندگار «ایرانشهر»؛ عضو انجمن تربیت بدنی؛ شورای برنامه ریزی فرهنگ یزد؛ معاون اداره فرهنگ یزد؛ عضو انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و انجمن ایران شناسی شعبه یزد؛ ریاست انجمن ادبی کتابخانه مرحوم وزیری یزد و مدیریت کانون بازنشستگان کشوری یزد از جمله فعالیت‌های اجتماعی ماندگار این پیشکسوت فرهنگ و ادب یزد است.

مرحوم استاد مشکیان که در طول عمر پربار خود همواره مورد احترام همه جریانات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان یزد و کشور بود، سرانجام پس از بیش از نیم قرن ارائه خدمات فرهنگی به دارالعباده و دارالعلم یزد، ۶ مرداد سال ۱۳۹۱ در سن ۹۰ سالگی بدون آنکه دچار عارضه افتادگی شود در بیمارستان مرتاض یزد بر اثر کهولت سن درگذشت و پیکر پاکش در قطعه مفاخر آرامگاه خلدبرین یزد آرام گرفت.

از آن زنده‌یاد یک پسر (محمد مهدی) و یک نوه (محمد علی، نویسنده و روزنامه نگار) به یادگار مانده‌اند.

برخی از فعالیت‌های استاد مشکیان:

  • معاون اداره آموزش و پروش یزد
  • موسس بنیاد خیریه یزد (بنیاد یزد)
  • موسس و مدیر بنیاد یزدشناسی
  • عضو انجمن مفاخر استان یزد
  • رئیس انجمن ادبی کتابخانه مرحوم وزیری یزد
  • مدیر کانون بازنشستگان کشوری

برگرفته از دانشنامه مشاهیر یزد

کد خبر 179046
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز