شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: دقیق‌ترین ساعت اتمی جهان، تئوری آلبرت اینشتین را مبنی بر ارتباط زندگی درمناطق مرتفع و پیری زودرس تایید کرد

زندگی در ارتفاعات و کاهش طول عمر

به گزارش ایرنا، تئوری نسبیت اینشتین می‌گوید زمان و فضا مانند آنچه که زندگی روزمره نشان می‌دهد، ثابت نیستند.

وی گفته است تنها ثبات واقعی، سرعت نور است یعنی بسته به ارتفاعی که فرد در آن قرار دارد و سرعتی که فرد سفر می‌کند، زمان می‌تواند سریع‌تر و یا کندتر بگذرد.

اکنون محققان برای نخستین بار ماهیت واقعی نظریه اینشتین را با یک ساعت اتمی بسیار دقیق نشان داده‌اند. این ساعت می‌تواند در سه میلیارد و 700 سال دقت یک ثانیه را حفظ کند. این مدت زمان تقریبا به اندازه شکل گیری حیات بر روی کره زمین است.

'جیمز چین - ون چو' و همکارانش از موسسه ملی استاندارد و فناوری در آمریکا با بررسی دو نمونه از چنین ساعت‌هایی که از نظر ارتفاع از سطح دریا فقط یک فوت باهم فاصله داشتند، دریافتند زمان واقعا برای ساعتی که در ارتفاع بالاتر قرار دارد سریع‌تر می‌گذرد . این دقیقا همان چیزی است که اینشتین پیش بینی کرده بود.

این ساعت‌های دقیق تاثیرات نیروی گرانشی را نشان دادند. از این رو اگر یک ساعت را در نزدیکی زمین قرار دهیم نیروی گرانشی بر آن افزایش می‌یابد و و زمان در واقع کند تر می‌گذرد.از سوی دیگر ساعتی که در ارتفاع بیشتری از زمین قرار دارد نیروی گرانشی کمتری بر آن وارد می‌شود و زمان سریع تر می‌گذرد.

این ساعت‌های اتمی بر اساس لرزش‌های ظریفی در اتم‌های آلومینیوم که در میدان الکتریکی گیر می‌افتند، کار می‌کنند.

برای هر فوت فاصله از زمین این ساعت‌ها نشان می‌دهند فرد در طول یک دوره حیات 79 ساله حدود 90 میلیاردم ثانیه سریع‌تر پیر می‌شود.

محققان می‌گویند همانطور که تئوری نسبیت می‌گوید، زمانی که ساعت اتمی به شیوه‌ای دست کاری شود که تاثیرات سفر در فضا را تقلید کند، زمان کندتر می‌گذرد .

کد خبر 179015
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز