چهارشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با آغاز سفر نخست‌وزیر دولت حماس به مصر، خالد‌مشعل رئیس دفتر سیاسی این جنبش با مقام‌های ترکیه درباره آخرین تحولات منطقه ازجمله تحولات سوریه گفت‌وگو کرد.

به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، اسماعیل هنیه روز گذشته در صدر هیأتی بلندپایه از طریق بندر رفح وارد مصر شد و با شماری از مسئولان و مقام‌های مصری درباره برخی مسائل سیاسی و راهکارهای برون رفت سریع و فوری از بحران‌های نوار غزه در سایه محاصره تحمیل شده از سوی رژیم صهیونیستی، به رایزنی پرداخت.

سفر هنیه به مصر درحالی صورت می‌گیرد که یک هفته پیش هم، خالد مشعل رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس که رهبر این جنبش خوانده می‌شود، ضمن سفر به قاهره، با محمد مرسی رئیس جهمور جدید مصر درباره تحولات جاری در اراضی فلسطین ازجمله آشتی ملی فلسطینیان و گشودن گذرگاه‌های مرزی با نوار غزه گفت‌وگو کرده بود. مصر طی روزهای گذشته اعلام کرد که گذرگاه رفح را به‌منظور کاستن از مشکلات فلسطینیان در نوار غزه و نیز تسهیل رفت‌وآمد حجاج، به روی فلسطینیان گشوده است.

رژیم صهیونیستی از پنج سال پیش محاصره گسترده‌ای را علیه فلسطینیان ساکن نوار غزه اعمال کرده است. طی هفته‌های گذشته فلسطینیان ساکن نوار غزه در اعتراض به ادامه بسته شدن گذرگاه‌های مرزی با مصر به‌رغم برسرکارآمدن دولت اسلامگرا در این کشور، دست به تظاهرات زده بودند.

در همین حال، یک مقام مصری در بندر رفح تأکید کرد که اسماعیل هنیه به همراه 15شخصیت از وزرا و مسئولان و کادرهای رهبری جنبش مقاومت اسلامی حماس و به همراه برخی از تجار و نمایندگان جریان‌های سیاسی و مردمی در نوار غزه وارد مصر شده است.
غزه به‌دلیل سال‌ها محاصره اکنون با مشکل فوری کمبود سوخت روبه‌روست و بسیاری از مناطق آن در طول روز بیشتر از چند ساعت برق ندارند. درخواست فوری فلسطینیان غزه از دولت جدید مصر اکنون سوخت‌رسانی به نیروگاه‌های برق غزه است. مرسی بعد از به قدرت رسیدن بارها در چند سخنرانی تأکید کرد که مصر پشتیبان فلسطین است.

اما خالد مشعل دیگر عضو سرشناس حماس در سفری ناگهانی و غیرمنتظره وارد آنکارا پایتخت ترکیه شد و با نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد.به نوشته روزنامه ترکی حریت، خالد مشعل سه‌شنبه شب در سفری ناگهانی و غیرمنتظره وارد آنکارا شد و در ضیافت افطار رجب طیب اردوغان شرکت کرد. در این دیدار که سه ساعت به طول انجامید، شماری از معاونان مشعل و احمد داوود اوغلو وزیر خارجه، حقان فیدان رئیس سرویس اطلاعاتی ترکیه و ابراهیم کالن مشاور امور خارجه نخست‌وزیر حضور داشتند.

سفر مشعل به ترکیه درحالی صورت می‌گیرد که طی ماه‌های گذشته با به قدرت رسیدن احزاب اسلامگرا در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا، رهبران حماس به چند کشور عربی رفت‌وآمد داشته‌اند.‌ماه گذشته مشعل برای اولین‌بار بعد از 12سال به کشور اردن رفت و با مقامات این کشور دیدار کرد. دو هفته پیش هم او مهمان تونسی‌ها بود. حزب اسلامگرای نهضت در تونس بعد از انقلاب اخیر در انتخابات به قدرت رسید و اکنون دولت و اکثریت پارلمان را در اختیار دارد.

سفر مشعل به ترکیه همچنین از نظر تحولات جاری در سوریه هم اهمیت دارد. مقامات ترکیه در ماه‌های اخیر به‌شدت علیه دولت بشار اسد موضع‌گیری کرده و در این زمینه با کشورهای عرب منطقه و قدرت‌های غربی همراه شده‌اند. این در حالی است که حماس همچنان در دمشق دفتر دارد. گفته می‌شود آینده تحولات سوریه از محورهای اصلی مذاکرات مشعل در ترکیه است.
اما درحالی‌که محور مذاکرات خالد مشعل با مقام‌های ترکیه، تحولات جاری در سوریه و منطقه خاورمیانه بوده است، هیچ بیانیه رسمی از سوی دفتر نخست‌وزیری ترکیه دراین باره منتشر نشده‌است.

کد خبر 178853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز